خمام - ناامیدی کشاورزان گیلانی و جای خالی مدیرانی نخبه، جوان و کارآمد
یادداشت دانشجویی /

ناامیدی کشاورزان گیلانی و جای خالی مدیرانی نخبه، جوان و کارآمد

با توجه به آغاز دولت سیزدهم و همچنین وعده‌های ریاست جمهور و وزیر جهاد کشاورزی، انتظار می‌رود مدیرانی نخبه، جوان و کارآمد در راس امور قرار بگیرند، که بتوانند ارتباط دانشگاه با بخش کشاورزی را تقویت و آموزش صحیح و علمی را به کشاورزان منتقل کرده و دلسوز و غمخوار مردم کشاورز باشند.

چهارشنبه، ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱ KHNA96478

یکی‌از دانشجویان خمامی در یادداشت خود با بیان اینکه در دولت‌های پیشین گیلان سرسبز و خرم با وجود برخورداری از موهبت‌های طبیعی و ظرفیت‌های بالا در حوزه‌‌های مختلف با حجم زیادی از مشکلات روبرو شد، عنوان کرد : متاسفانه برخی‌از این مشکلات از سال‌های پیشین همچنان در این‌استان به یادگار مانده و هشدار مهمی برای آینده محسوب می‌شود.
حسام پورفلاح، افزود : بدون شک محور اصلی اقتصاد گیلان کشاورزی است. استان گیلان به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد، رطوبت کافی، رودخانه‌های فراوان و خاک حاصل‌خیز یکی‌از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور محسوب شده و محصولاتی مانند برنج، چای، گندم، جو، حبوبات و … در آن کشت می‌شود؛ این محصولات سهم اساسی در تامین سطح تولید کشاورزی و تأمین نیازهای غذایی در کشورمان را دارند.
با تمام مواردی که ذکر شد، کشاورزان پرتلاش و زحمتکش همواره در استان گیلان با چالش‌های زیادی مواجه‌اند و گاهی این چالش‌ها منجر به ناامیدی آنان گردیده است.

وی در ادامه یادداشت خود با تاکید بر اینکه قیمت نهاده‌های کشاورزی متاسفانه به‌دلیل عدم حمایت مناسب دولت از کشاورزان، مدیریت ناصحیح، تغییرات اقلیمی، عدم توسعه یافتگی زیرساخت‌ها، خشک‌شدن تالاب‌ها و منابع آبی، عدم آموزش صحیح و علمی و … با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب و وجود تحریم‌ها به شدت افزایش یافته، ادامه داد : با کمی تحقیق و جستجو و میزان مقایسه نهاده‌های کشاورزی متوجه می‌شویم که نرخ این‌نهاده‌ها صدها درصد نسبت به سال‌های پیشین افزایش یافته است. همچنین سوء مدیریت در منابع آبی از سوی دولت مشکلات و چالش‌های متعددی را برای کشاورزان به وجود آورده است. ثمره این سوء مدیریت‌ها به وجود آمدن خشکسالی، بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌ها، فرونشست، ساخت‌وساز سدهای نابجا و به هدر رفتن منابع آبی و … منجر شده و ضربه شدیدی را به صنعت کشاورزی وارد کرده است. همچنین عدم توسعه یافتگی زیرساخت‌ها و نبود ثبات قیمتی برای محصولات کشاورزی یکی دیگر از مشکلات و موانع موجود برای کشاورزان و مصرف کنندگان می‌باشد.
به گفته‌ی وی، خروجی این‌مشکلات ممکن است عواقب سنگینی را نه ‌تنها در اقتصاد کشور بلکه در زمینه‌های دیگر به ارمغان بیاورد و ما شاهد کاهش نرخ ارزش افزوده، کاهش تولید محصولات کشاورزی و تهدید نیازهای غذایی، مهاجرت زیاد روستاییان به شهر، تغییر کاربری اراضی، افزایش بیکاری و … باشیم. لذا با توجه به آغاز دولت سیزدهم و همچنین وعده‌های ریاست جمهور و وزیر جهاد کشاورزی، انتظار می‌رود مدیرانی نخبه، جوان و کارآمد در راس امور قرار بگیرند، که بتوانند ارتباط دانشگاه با بخش کشاورزی را تقویت و آموزش صحیح و علمی را به کشاورزان منتقل کرده و دلسوز و غمخوار مردم کشاورز باشند. علاوه‌براین، انتظار می‌رود در اعطای وام‌های مناسب به کشاورزان کوتاهی نشود، بیمه کشاورزی در پرداخت غرامت کشاورزانی که محصولاتشان آسیب‌دیده کم‌کاری نکند؛ این‌شرایط جریان یابد که همگی کشاورزان بتوانند محصولات خود را بیمه کنند. از واردات بی‌رویه برنج خارجی و دیگر محصولات هم باید به شدت جلوگیری شود؛ و در نهایت از تولیدات داخل حمایت کامل گردد و خودکفایی در کشاورزی سرلوحه قرار گرفته شود.


موضوع : کشاورزی، یادداشت
http://khna.ir/96478

دیدگاه شما چیست ؟!

بازنشر یادداشت‌ها و انتشار جوابیه‌های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.