خمام - چه اقداماتی برای ساماندهی کارتن خواب شهر خمام صورت گرفت ؟!
ویژه
گزارشی از واکنش‌ها و پیگیری‌ها ؛

چه اقداماتی برای ساماندهی کارتن خواب شهر خمام صورت گرفت ؟!

انتشار خبری در خصوص وضعیت کارتن خواب شهر خمام باعث شد تا خیرین متعددی برای کمک پیش‌قدم شده و در تماس با تحریریه‌ی خمام‌نیوز برای خرید کانکس، هزینه‌ی نگهداری در کمپ و برخی هزینه‌های مالی دیگر اعلام آمادگی نمایند.

جمعه، ۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰ KHNA62396

انتشار خبری در خصوص وضعیت کارتن خواب شهر خمام واکنش‌ها و پیگیری‌های متعددی به همراه داشت.
گزارش مذکور به وضعیت فردی به نام سیاوش اشاره داشت که شب را در سرپناهی از چند متر پلاستیک در پشت بازار شهر خمام به صبح می‌رساند و با توجه به آنکه کارتن خواب دیگری به نام بهزاد در سرمای زمستان جان باخته بود، حساسیت موجود باعث شد تا خیرین متعددی در زمان کمی پس از انتشار خبر برای کمک پیش‌قدم شده و در تماس با تحریریه‌ی خمام‌نیوز برای خرید کانکس، هزینه‌ی نگهداری در کمپ و برخی هزینه‌های مالی دیگر اعلام آمادگی نمایند.

با وجود آنکه خبر در ساعت ۲۳ روز دوشنبه بر روی خروجی خمام‌نیوز قرار گرفته بود، ۸ صبح روز بعد علی جمشیدی «رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) خمام» با حضور در محل و انجام بازدید میدانی، به اقدام در خصوص تهیه کارت ملی توسط کمیته امداد اشاره داشت و گفت : کمیته امداد در خصوص احقاق حقوق سیاوش از طریق دایره‌ی حقوقی این‌اداره و تامین هزینه‌ی تهیه کانکس مشارکت خواهد داشت.

در ادامه مسئول واحد خدمات شهری شهرداری در گفتگو با خمام‌نیوز با بیان اینکه شهردار خمام پیش‌از انتشار خبر مذکور در جریان موضوع قرار داشته و پیگیری‌هایی در این خصوص صورت گرفته، گفت : از سیاوش برای کار در واحد خدمات شهری شهرداری دعوت به عمل آمده است.
از طرفی، مرتضی نجاتی پیگیری‌های انجام شده با خانواده‌ی فرد مذکور در خصوص معرفی زمین برای جانمایی کانکس یا ساخت سرپناه مناسب توسط شهرداری را بی‌نتیجه خواند و افزود : شهرداری خمام در خصوص معرفی به کمپ و پرداخت هزینه‌های مربوطه آمادگی دارد.

در حالی که پس‌از گذشت ۲۴ ساعت هنوز تغییری در وضعیت سیاوش حاصل نشده بود، حجت‌الاسلام حامد اسدالله‌زاده «امام جمعه‌ی خمام» در دیدار با سیاوش از وی دلجویی نموده و ضمن اطلاع از شرایط سیاوش، از انجام پیگیری‌های لازم برای سرعت بخشیدن به وضعیت این کارتن خواب خمامی و گفتگو با شهردار خمام خبر داد.

شهردار خمام همچنین در گفتگو با خمام‌نیوز در راستای توضیحات مسئول واحد خدمات شهری شهرداری، گفت : چندی پیش از حضور فرد مذکور در پشت بازار خمام مطلع شده، که مدعی بود چند سال را در پشت بازار شهر خمام سپری نموده است.
موسی فکور با بیان اینکه برای رفع مشکل وی پیگیری‌هایی صورت گرفت که از جمله‌ی آن تهیه‌ی شناسنامه و درخواست تعرفه زمین برای ساخت سرپناه یا جانمایی کانکس بوده، یادآور شد : زمین معرفی شده از جانب سیاوش در تماس با بستگان وی به عنوان موروثی عنوان شد، اما با توجه به آنکه زمین مذکور شرایط ساخت بنا را نداشته و زمین دیگری نیز معرفی نگردید، نهایتاً برای بازپروری و انتقال وی به کمپ برنامه‌ریزی گردید، که هزینه‌ی نگهداری در کمپ از سوی شهرداری تامین می‌گردد.
به گفته‌ی وی، بدون شک از وجود سیاوش که فردی هنرمند است پس‌از به دست آوردن شرایط مناسب در شهرداری استفاده خواهد شد.
این مسئول واگذاری زمین از سوی شهرداری را به دلیل مسائل حقوقی ناممکن دانسته و یادآور شد : در خصوص معرفی به کمپ رضایت خانواده نیاز بود که این امر نیز محقق نگردید، که ناچاراً از طریق گزارش به دادستانی برای صدور مجوز اقدام می‌گردد.

صبح روز پنجشنبه پس از حدود ۵۵ ساعت اولین گام برای ساماندهی سیاوش برداشته شد و سیاوش با پیگیری‌های شهردار خمام توسط گشت فوریت‌های اجتماعی به مرکز سامانکده رشت منتقل شد، که بر اساس اظهارات برخی شاهدین انتقال وی بدون هرگونه مقاومت صورت گرفته است.

موسی فکور ساعاتی بعد در گفتگویی دیگر با خبرنگار خمام‌نیوز با بیان اینکه فرد کارتن خواب در حال حاضر به سامانکده رشت منتقل شده و پس از مدتی به مرکز بازپروری انتقال خواهد یافت، گفت : به شرط حصول بهبودی پس از بازگشت از کمپ در خصوص وضعیت وی پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد و پیشنهاد کار در واحد خدمات شهری یا شغل نگهبانی و همچنین ساخت سرپناه برای وی در صورت معرفی زمین پابرجا خواهد بود.
شهردار خمام، افزود : این امیدواری وجود دارد تا با همکاری سیاوش، او را از وضعیت کارتن خوابی و چادر خوابی گذشته خارج نموده و زمینه اشتغال وی فراهم گردد.
این مسئول همچنین با اشاره بر لزوم معرفی افراد کارتن خواب دیگر به شهرداری در صورت شناسایی، خاطرنشان کرد : با توجه به تعداد محدود کارتن خواب‌های شهر خمام ضرورتی برای ایجاد گرمخانه وجود ندارد، اما در صورت لزوم برنامه‌ریزی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

به گزارش خمام‌نیوز، هرچند آمار درستی از تعداد کارتن خواب‌های خمام در دسترس نیست، اما بر اساس شنیده‌ها ۲ کارتن خواب دیگر در محدوده شهری حضور دارند، که در نهایت همکاری سیاوش برای حصول بهبودی و مهمتر از آن تحقق وعده‌های داده شده پس از بازگشت وی می‌تواند راه تازه‌ای را برای اصلاح و بهبود روند زندگی کارتن خواب‌های خمام باز نماید، تا دیگر شاهد حضور و یا مرگ افرادی نباشیم که به دلیل ناچاری یا مصائب زندگی شب را در سرپناهی از چندمتر پلاستیک به صبح می‌رسانند.

شایان ذکر است، متاسفانه در کمال تعجب طبق آخرین خبر سیاوش ظهر جمعه مجدداً در پشت بازار خمام رویت گردیده است!
بر اساس اظهارات مسئول واحد خدمات شهری، علت موضوع توسط شهرداری مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.


موضوع : انتخاب سردبیر، در شهر، شهرداری
http://khna.ir/62396

دیدگاه شما چیست ؟!