خمام - «درختان» قربانی تعریض خیابان اصلی !
ویژه
در سکوت شب ؛

«درختان» قربانی تعریض خیابان اصلی !

به سوگ درختان می‌نشینیم، و خیابانی که دیگر بدون درختان خود برای سال‌ها معنا نخواهد داشت.

یکشنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱ KHNA25960

شهروندان خمامی در ساعات پایانی شب گذشته شاهد قطع درختان خیابان امام خمینی (ره) این شهر بوده یا در منازل خود صدای حاصل از قطع درختان را به گوش شنیده‌اند. درختانی کهنسال که به بهانه‌ی رفع مشکل ترافیکی شهر خمام که از معضلات این‌شهر به شمار می‌رود، قربانی تعریض خیابان اصلی آن شده‌اند.

یکی از شهروندان خمامی طی پیامی، می‌نویسد : از ساعت 23 شب در سطح شهر صدای اره موتوری جهت بریدن درخت آرامش را از ما گرفت ؛ استدعا می‌کنم این موضوع را پیگیری و دلایل آن‌را اعلام بفرمائید، که چرا این ساعت شب انتخاب شد و آیا در ساعاتی از روز قابل انجام نبوده؟ همچنین آیا این اقدام شبانه قانونی بوده است ؟!

پس از اتفاق ناخوشایندی که برای پارک آفتاب خمام افتاد، شاید این دومین اتفاق ناخوشایند در خیابان اصلی این‌شهر باشد، که بیش از 30 اصله درخت که برخی از آنان قدمت 35 ساله داشته‌اند، در سکوت شب قطع و قربانی شده‌اند.
بی‌شک خرابی پیاده‌روهای خمام را به دلیل تعریض خیابان اصلی به خاطر می‌آوریم ؛ طرحی که خوب یا بد، در شورای گذشته به تصویب رسید، اما متوقف شد. سپس در شورای چهارم مجدداً مطرح شد، اما طی بازدید میدانی و بررسی‌هایی که توسط کارشناسانی همچون ایرج برگ‌گل «عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه گیلان و دکترای مهندسی برنامه ریزی، حمل و نقل و ترافیک» و سرهنگ تیمور شهیدی‌مقدم «سرپرست پلیس راهور گیلان» صورت پذیرفت، با این دلیل که راه برون رفت معضل ترافیکی خمام تعریض خیابان نمی‌باشد، مردود گردیده و کنار گذاشته شد.
در همین بازدید میدانی بود که برگ‌گل با بیان اینکه ساماندهی وضع فعلی و نگاه بلندمدت و اثرگذاری به‌عنوان دو مبحث مهم مدنظر قرار می‌گیرد، عنوان کرد : می‌بایست از یک منظر برای بلندمدت زیبایی، بافت و هویت شهری را حفظ نمود و از منظر دیگر فشار ترافیکی را در شهر کاهش داد.

در طرح تعریض خیابان اصلی که با اکثریت آرا، یعنی 4 رای موافق و 1 رای مخالف به تصویب شورای دوره‌ی چهارم رسید، سراغ جلیل غیاثی رفته تا علت مخالفت او را جویا شویم …

نائب رئیس شورای اسلامی شهر خمام با بیان اینکه مصوب شدن طرح تعریض خیابان امام خمینی (ره) برای اولین‌بار به شورای گذشته باز گشته و ظاهراً این طرح در کمیسیون ماده 5 استانداری تایید شده است، افزود : این طرح مجدداً توسط شهرداری به شورای دوره چهارم پیشنهاد شده و توسط این‌شورا نیز مصوب گردیده است.
وی با بیان اینکه علی‌رغم درخواست من مبنی‌بر مشاهده نقشه اصلی، نقشه‌ای به من ارائه نشده و تنها یک کپی از آن را مشاهده کرده‌ام، افزود : در کپی نقشه مذکور مهر تایید توسط مسکن و شهرسازی به چشم نمی‌خورد و اشکال وارد است ؛ ضمناً نقشه توسط یک شرکت مشاور دارای گرید قابل قبول تهیه نشده و نقشه‌ای است که از طرح هادی برداشته شده و وضع موجود را نمایش نمی‌دهد.
جلیل غیاثی، ادامه داد : اگر همان طرح را در نظر بگیریم، پروژه باید خطی مستقیم باشد، اما خط این‌پروژه مستقیم نبوده و در فاز اول از روبروی مخابرات تا فروشگاه قائمی عرض پیاده‌روی بیشتری تراش می‌خورد و همچنین در مقابل پل آهنی نیز مشکلاتی متصور خواهد بود.
این مسئول با بیان اینکه شخصاً با تعریض کارشناسی شده موافقم، یادآور شد : ضمن احترامی که برای همکارانم در شورای شهر قائلم، اما به نظر من و دوستانی که در این مقوله صاحب نظر هستند، این یک تعریض غیر کارشناسی است.
غیاثی با بیان اینکه پیش از قطع درختان پیگیری‌های لازم را انجام داده و مراتب را به سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌صلاح گزارش کرده است، گفت : متاسفانه پیگیری‌ای صورت نپذیرفت و درختانی که می‌توانستند در کاهش آلودگی هوا و زیبایی شهر مفید باشند قطع گردیده و بدین ترتیب 35 اصله درخت قدیمی چنار را برای اینکه تعریض انجام دهیم در 35 دقیقه بریده‌ایم، که بعضی از آنها حدود 35 سال قدمت داشته‌اند.
وی در پایان خاطرنشان کرد : در طرح مذکور باز هم تنگنای ترافیکی خواهیم داشت و برای مخالفت خود دلایلی دارم که از جمله‌ی مهمترین آنها این است که طرح مذکور کارشناسی شده نبوده و نقشه در سال 88 تهیه شده و البته قرار نیست هر طرحی که در کمیسیون ماده‌ی 5 تصویب می‌شود کارشناسی شده باشد ؛ همچنین ما برای برون رفت از ترافیک درختان را بریده‌ایم، اما مطمئناً مشکل حل نمی‌شود و خیابان اصلی با سنگین‌تر شدن ترافیک به پارکینگ ماشین‌ها تبدیل می‌گردد.

هرچند روز یکشنبه به دلیل برپایی بازار هفتگی از جمله روزهایی است که شاهد جمعیت بسیاری در شهر خمام هستیم، اما در حد فاصل پل آهنی تا روبروی اداره‌ی مخابرات به طور آشکار و غیر قابل انکاری شاهد جای خالی بسیاری از درختان تنومند و کهنسالی بوده‌ایم که شبانه و به بهانه‌ی مدیریت شهری و رفع مشکلاتی چون ترافیک قطع گردیده‌اند. کاملاً مشهود است که غرامت نابودی این درختان چند ده‌ساله را خودمان پرداخت خواهیم کرد و همه مستقیم یا غیرمستقیم در قطع این درختان سالم و کهنسال مسئولیم.

 امام علی (ع) می‌فرمایند : «فانکم مسئولون حتی عن البقاع و البهائم» ؛ انسان‌ها مورد سؤال واقع می‌شوند، حتی در مورد زمین‌ها و چهارپایان. (اصول کافی، ج ۲، ص ۳۳۱، ح ۶)


۱۱ دیدگاه

  • معترض در مورخ 1393/11/05 - 15:45 می‌نویسد :

    کاش درمیان اعضای شورای شهرخمام حداقل یک تحصیلکرده دررشته شهرسازی وجودداشت… [!] که مدرک مرتبط ندارد وتوان ساختن شهررا ندارد…فریادهای یک نفره جلیل غیاثی هم به جایی نرسید و این شد که امروزوفردا میبینیم…امیدواریم وفقط امیدواریم که آخرین اشتباه باشد

  • رضا.س در مورخ 1393/11/05 - 16:46 می‌نویسد :

    واقعا ناراحت شدم
    درود بر همشهری خودم جلیل غیاثیییییییی

  • پ.ش در مورخ 1393/11/05 - 18:43 می‌نویسد :

    جنابِ آقای غیاثی سخنانِ جالب و درستی را فرمودند ولی خودشان هم در تصمیم گیری این مسائل و اتفاقات شریکند.
    اما بد نیست بدانیم [!] محترم با داشتنِ مدرکِ تربیت بدنی و حقوق و ادبیات و حتی با مدرکِ دیپلم، در مسائلِ عمرانی و شهرسازی مداخله میکنند و نظراتِ تخصصی و کارشناسانه می دهند؛ متاسفانه [!] خود را در هر زمینه ای متخصص میدانند.
    چگونه است که در شهری، شورای شهری در حالِ فعالیت است امّا یک متخصصِ عمران و شهرسازی عضوِ آن شورا نیست و یا در آن شورا حضور و فعالیت ندارد؟! اعضای این شورا، هر تخصص و مدرکی را دارند (ورزش و تربیت بدنی، ادبیات، حقوق و حسابدار و…) بجز تخصصِ رشتۀ عمران..!
    البته نه تنها در خمام بلکه در [!] این مسائل به طورِ چشمگیر قابلِ مشاهده است!!

    وقتی [!]، همینی میشود که میبینیم…

  • ر.م در مورخ 1393/11/05 - 23:45 می‌نویسد :

    همشهریان عزیز روزی که داشتیدبه [!] باید به اینجاهشم فکر میکردیدهیچ وقت [!] به همین دلیله که اکثرخمامی های قدیمی واصیل ازاین شهررفتن وپولهاشون رو جاهای دیگه سرمایه گزاری کردن عرصه برای غیرخمامی هابازشده.منتظرازاین بدتراشم باشین یادش به خیر خمام قدیمی ودوست داشتنی خودمون…..

  • علیرضا در مورخ 1393/11/06 - 12:05 می‌نویسد :

    اون شب که صدای اره برقی رو شنیدم فکرشو نمی کردم قراره صبح فرداش خیابونای شهرمو اینطوری ببینم …. چطور دلتون اومد …. مگه درخت یه موجود زنده نیست که به این سادگی برای نابودیشون تصمیم میگیرید ؟؟؟؟؟

  • رضایی در مورخ 1393/11/06 - 16:37 می‌نویسد :

    من به آقای [!] رای داده بودم و از وقتی [!] شد خیلی خوشحال شده بودم اما این اتفاق منو مبهوت کرد
    شورا با مجمع مشاورانش هم جلسه داشت برای این تصمیم یا مجمع مشاوران فقط برای یه دوره خاص بود ؟
    از خمام نیوز خواهشمندم این موضوع رو پیگیری کنه

  • سیَد مجتبی در مورخ 1393/11/06 - 17:36 می‌نویسد :

    با نظر آقای غیاثی موافقم، چون این طرح بصورت یک منحنی بوده و هیچ کمکی به کاهش بار ترافیکی شهر نمیکنه، با ذکر دلیل عرض میکنم که در طرح مصوّب اخیر، ترافیک روان از سمت پل سینما وقتی به روبروی مخابرات میرسه دقیقاً به مثابه یک قیف عمل نموده و از قسمتهای تعریض شده به نقطه ی کم عرض خیابان متّصل میشه و گره میخوره. میشد با اجرای یه طرح چند بندی از راه حل بهتری در این زمینه استفاده کرد: 1.درختان در جای خودشون حفظ می شدند. 2.نیمی از عرض قسمتهای خیلی عریض پیاده رو حدّفاصل درب مسجد تا پل سینما به مسیر آسفالته تبدیل میشد. 3.در مقابل درب مسجد، یه رمپ ورودی برای مسیر آسفالته ی جدید احداث می شد. 4.پارک اتومبیل در قسمتهای قدیمی خیابان ممنوع میشد. 5.قسمت بالایی پل سینما به بهره برداری میرسید.
    با اجرای این طرح می شد پارک اتومبیل ها رو به مسیر آسفالته جدید منتقل کرد و عبور و مرور در مسیر قدیم بدون وقفه انجام می شد و از همه مهمتر اینکه درختان کهنسال و زیبای شهر زنده باقی می ماندند.

  • ناشناس در مورخ 1393/11/06 - 20:48 می‌نویسد :

    در تهران اداره ای به خاطر قطع چند اصله درخت که یکی از آنها نیز در حال خشک شدن بود با جریمه سنگینی روبرو شد.
    شاید جواب این باشد که آنجا تهران است و هوایش آلوده؛
    سئوال: آیا هوای تهران از ابتدا آلوده بود؟؟؟؟؟

  • اهل خمام در مورخ 1393/11/07 - 22:54 می‌نویسد :

    خبری از مجمعِ مشاوران نیست!!!
    چی شد بلاخره؟
    همون یه جلسه بود؟
    مدیر سایت محترم، بی زحمت پیگیرِ این مسئله باش.
    از شورای شهر بخواید در این زمینه صحبت کنه ببینیم چی شد بلاخره؟
    اعضای شورای شهر که خودشون در رابطه با عمران و شهرسازی تخصص ندارن، حداقل از مشاورانِ عمرانی کمک بگیرن.
    کمیته های مشاوران، طرح خیلی خوبی بود؛ بیخیالش نشید.
    از افراد تحصیلکرده استفاده کنید.
    پیگیر باش مدیر پیگیر باش.

  • شهروند در مورخ 1393/11/08 - 23:24 می‌نویسد :

    برای ایجاد هر آبادانی در مکانی مشخص قطعا نیاز به آماده کردن بستر لازم و طبیعتاموجب آسیب رسیدن یا حتی تخریب برخی تاسیسات موجود در آن محل خواهد شد که البته بهتر آن است آسیبها حداقل باشد . در مورد فوق اولا به نظر میرسد کار بیهوده ایست و گره ای از گره ترافیک را باز نخواهد کرد چون خروجی آن که همان قسمت پل احداث شده اس خود معضل جدیدی خواهد بود و به نظر میآیدکار صورت گرفته غیر کارشناسیست . دوما مهمترین قسمت قضیه قطع درختان بوده که در پروژه ای مشابه و البته کارشناسی شده میشد بجای قطع این موجود زنده و بی زبان که خود یک دنیا حرف نهفته در خود دارد آنها رو بهر زحمت و بهر قیمت انتفال داد .

  • متخصص در مورخ 1395/05/02 - 09:02 می‌نویسد :

    عرض ادب وسلام به همه عزیزانی که دلسوز شهر خود هستند .اینجانب باقطع درخت موافق نیستم .ولی جایی همین درخت اگر حادثه ایجاد کند .مجبور قطع کردن یا جابجا کردن ان امری واجب خواهد بود . از حضرت امام ره سوال کردند که درحال ساخت جاده ای هستیم . مسجدی مانع می باشد فرمودند در ساخت جاده برای مسلمین اگردست من مانع بود قطع کنید . اینجا گیلان است اگر ثابت یکجا وایستید روی پای شما درخت سبز خواهد شد. درثانی ادامه بلوار تا میدان نماز به جهت پخش خودروها در خیابان د.چم ساز وفرهنگ بار ترافیکی را کاهش خواهد داد. خواهشا چنانچه تخصص در امری ندارید . ذهن شهروندان را تحریک نکنید.