خمام - چگونه خودروی آتش‌نشانی خمام به شهر دیگری واگذار شد؟ / اگر شهردار نمی‌تواند تعامل ایجاد کند، تصمیم دیگری بگیرد
ویژه
انتقاد شورا از نمایندگان و شهردار؛

چگونه خودروی آتش‌نشانی خمام به شهر دیگری واگذار شد؟ / اگر شهردار نمی‌تواند تعامل ایجاد کند، تصمیم دیگری بگیرد

رییس شورای اسلامی شهر خمام با بیان اینکه این‌مجموعه تاکنون به شهرداری کمک نموده تا امور خود را به پیش ببرد، عنوان کرد: از شهردار خمام انتظار می‌رود از منابع ملی، ظرفیت نمایندگان و ارتباطات موجود کمک گرفته و فقط به فروش زمین، مغازه و … نباشد.

سه شنبه، ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷ KHNA107138

رییس شورای اسلامی شهر خمام با بیان اینکه این‌مجموعه تاکنون به شهرداری کمک نموده تا امور خود را به پیش ببرد، عنوان کرد: از شهردار خمام انتظار می‌رود از منابع ملی، ظرفیت نمایندگان و ارتباطات موجود کمک گرفته و فقط به فروش زمین، مغازه و … نباشد.
ایمان سهیلی ظهر امروز در چهل‌وچهارمین جلسه عادی این‌شورا در ساختمان شهرداری، عنوان کرد: وقتی پروژه‌ای از سوی شهرداری تعریف می‌شود، باید منابع آن‌هم تعریف گردد.
وی با اشاره بر آنکه گاهاً هنگام تعریف و اجرای پروژه‌ای با شورا مشورت نشده بود، یادآور شد: ایرادی ندارد، اما شهرداری باید ظرفیت خود را در جذب منابع نشان‌داده، برای تکمیل پروژه‌ها به‌دنبال راهکار بوده و از منابع داخلی همانند عوارض و تخلفات یا از ظرفیت ملی و منابع دیگر بهره بگیرد.
این‌مسوول با تاکید بر آنکه نمایندگان مردم رشت‌وخمام در مجلس موضوعات یا انتقادات مختلفی‌را مطرح می‌کنند، اما لازم‌است به ارائه گزارش عملکرد بپردازند، تصریح کرد: ضروری‌است به رسانه‌ها و مردم گزارش‌دهند که در این‌دوره برای شهر خمام چه کرده‌اند.
سهیلی با بیان اینکه نمایندگان به‌همان اندازه که برای شهرهای دیگر انرژی می‌گذارند باید برای خمام نیز انرژی صرف کنند، ادامه داد: نگاه ما اصلاً سیاسی نبوده و از جانب مردم مطالبه می‌کنیم؛ اگر اختلافی بین نمایندگان وجود دارد، نباید این‌اختلاف با موضوعات شهرستان، شهر، روستا و … درگیر گردد.

اسماعیل احمدنیا، عضو شورای اسلامی شهر خمام در ادامه جلسه با بیان اینکه پروژه‌های مختلفی در این‌چندسال اجرا شده، اما برای مناطقی‌که به محدوده شهری الحاق‌شده اقدامی صورت‌نگرفته، یادآور شد: مناطقی از زیرده، راسته‌کنار، تازه‌آباد خواچکین و … به محدوده شهری اضافه شده و باید رسیدگی به مشکلات این‌نقاط نیز در اولویت قرار گیرند.

سخنگوی شورای شهر همچنین با تاکید بر لزوم دعوت از شهردار برای حضور در جلسات شورا درخصوص پروژه‌هایی که بار مالی دارند، اذعان داشت: تقریباً همه مواردی‌که در صورتجلسه‌ی امروز قرار گرفته مربوط به فروش اموال بوده، که این‌مساله بعضاً انتقاداتی‌را به همراه داشته؛ اگرچه ما این‌انتقادات را به‌جان می‌خریم، تا آورده‌ای برای شهر داشته باشد، اما به‌عنوان نمونه در پروژه آسفالت اخیر به‌دفعات اولویت‌های مشخص‌شده برای آسفالت تغییر یافته است.
جلیل غیاثی با بیان اینکه باید بین مجموعه‌های شورا و شهرداری تعامل برقرار باشد، عنوان کرد: یکی‌از انتقادات این‌است که گاهاً مصوبه‌ای همانند مصوبه فروش زمین جهت یک امر عمرانی داده می‌شود، اما در پایان کار گزارشی به شورا ارائه نمی‌شود که درآمد حاصل از فروش زمین برای هزینه مشخص‌شده صرف گردیده یا خیر.
وی با انتقاد از واگذاری خودروی آتش‌نشانی متعلق به خمام به شهرستان همجوار، ادامه داد: اقدامات و نامه‌نگاری‌های مختلفی بعد از آتش‌سوزی خیابان فرهنگ انجام شد و نمایندگان مجلس نیز موضوع را از کانال خودشان دنبال نموده، که در نهایت یک خودروی آتش‌نشانی فوماتیک به خمام اختصاص یافت، اما به شهر دیگری واگذار شد.
این‌مسوول با تاکید بر آنکه دغدغه نمایندگان گرفتن رای از مردم بوده و تبلیغات خود را شش‌ماه مانده به انتخابات انجام می‌دهند، تصریح کرد: زمانی‌که ماشین متعلق به خمام را به شهر دیگری واگذار نمودند کجا بوده‌اید؟ برای جلوگیری از این‌واگذاری چه اقدامی انجام داده‌اید؟ مگر برای دریافت این‌خودرو پیگیری صورت نگرفته‌بود؟ چه‌شد که این‌خودرو به‌جای خمام به شهرستان دیگری رفت؟ چرا باید به‌خاطر یک خودروی آتش‌نشانی بین مسوولان دو شهر جنگ صورت بپذیرد؟ چه دست‌هایی پشت پرده بوده؟ این‌نشان از بی‌عرضگی برخی‌از مسوولان است و ضروری‌است نمایندگان مجلس به‌ما به‌عنوان نمایندگان پارلمان محلی پاسخگو باشند.
عضو دیگر شورا با بیان اینکه این‌مجموعه با توجه به وظیفه خود باید در بحث پروژه‌های عمرانی، درآمدها و هزینه‌ها نظارت و اشرافیت کامل داشته باشد، عنوان کرد: علی‌رغم اینکه در مجموعه شهری اقداماتی درحال انجام است، اما متاسفانه گزارش کافی و کامل به‌دست شورا نمی‌رسد و بعضاً شنیده می‌شود که تجویز شده مدارک و مستندات در اختیار شورا قرار نگیرد، که بسیار جای تاسف دارد.
مهدی عاشوری با اشاره بر آنکه تلاش‌شده تا انتقادات و کاستی‌هارا به احترام مردم به فضای رسانه‌ای نکشانیم، گفت: آنقدر مشکلات و گرفتاری‌ها بسیار هستند، که مردم دیگر حوصله شنیدن انتقادات و دعواهای شهرداری و شورا را نداشته باشند.
وی، ادامه داد: نوک پیکان انتقادات ما به سوی شخص شهردار است، که متاسفانه هیچگونه تعاملی با مجموعه شورا نداشته، اغلب جلسات خود را به‌صورت خصوصی برگزار نموده و در جلسه شورا حضور نیافته یا نسبت به موضوعات پاسخگو نبوده، که این بزرگترین بی‌احترامی به مردم و شورا می‌باشد.
این‌مسوول با بیان آنکه عدم تعامل شهردار با دستگاه‌های مختلف صدای امام جمعه را نیز درآورده، اذعان داشت: در همه ادارات خدمات‌رسان اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما به شهردار پیشنهاد می‌کنم اگر نمی‌تواند تعامل ایجاد کرده و فضا را یکدل و منسجم نماید، تصمیم دیگری بگیرد.
به گفته‌ی عاشوری، از شهردار انتظار می‌رود به‌منظور پاسخگویی در جلسات حضور یافته و از فرستادن نماینده خودداری نماید؛ زیرا نسبت به مسائل شهری یا حاشیه شهر سوالاتی مطرح بوده و باید دلایلی قانع‌کننده به شورا ارائه گردد.
در پایان، نایب‌رییس شورا با بیان آنکه برخی‌از گلایه‌های مطرح‌شده از جمله پاسخگو نبودن شهردار به‌حق هستند، گفت: اما در بحث شفافیت مالی ما باید درخواست کنیم که برای فلان‌پروژه چه کارهایی انجام شده، چقدر پول پرداخت شده و چقدر منابع تامین گردیده است. حس می‌کنم ما آن‌بخشی که مربوط به خودمان بوده را انجام نداده و از آن‌طرف انتظار داریم طرف مقابل پاسخگو باشد.
هادی واحدی با تاکید بر آنکه پروژه‌های بسیاری در شهر انجام شده یا درحال انجام هستند، خاطرنشان کرد: بخشی‌از پروژه‌ها ضروری و لازم‌الاجرا بوده و اگر به ثمر برسند، کار ماندگاری خواهند بود، اما باید درخصوص برخی‌از پروژه‌های دیگر اولویت‌سنجی گردد. مثلاً بحث زیباسازی شهر موضوع مهمی بوده و انتظار می‌رود خمام بعد از شهرستان‌شدن از بافت قدیمی خود فاصله بگیرد، اما در کنار آن باید مناطقی‌که برای مردم آسیب‌زا هستند نیز دیده شوند؛ از جمله مبحث زباله، که وضعیت خوبی نداشته و نیازمند تامین منابع است.
این‌مسوول با بیان آنکه تمایل نداریم که مجموعه شورا و شهرداری مقابل هیچ‌اداره یا نهادی قرار گیرد، یادآور شد: فارغ‌از درست یا غلط بودن احداث کانون پرورش فکری، برای ساخت آن از بیت‌المال هزینه شده است. آیا راهکار این‌است که ما این‌هزینه‌هارا نادیده گرفته و آن‌را تخریب کنیم؟ مطمئناً این‌اتفاق نخواهد افتاد و ما هیچ‌وقت به‌اینکار رضایت نمی‌دهیم. لازم‌است تعامل شکل گرفته و نباید فقط گارد بسته داشته باشیم، که این‌موضوع به وجهه شورا نیز آسیب می‌رساند.
واحدی با تاکید بر لزوم ایجاد درآمد داخلی و پایدار از سوی شهرداری، عنوان کرد: به شهردار می‌گوییم منابع مالی را تامین کن، اما می‌دانیم که در سطح کشور منابع کافی برای شهرداری‌ها وجود ندارد؛ بنابراین شهرداری باید به‌دنبال یک درآمد پایدار و داخلی باشد، زیرا رسیدن به این‌درآمد پایدار یکی‌از ملزومات برای عبور از این‌شرایط بحرانی به‌شمار می‌رود. مثلاً در بحث بازار میوه می‌توانیم یک‌سری غرفه و مغازه تعبیه نموده و از فروش آنها برای ادامه پروژه‌های شهری هزینه کنیم؛ نه مقابل پارک آفتاب، که هنوز تنش‌هایی آنجا وجود دارد.
به گفته‌ی وی، به‌شخصه از عملکرد شهردار خمام رضایت داشته و انصافاً درخصوص پروژه‌های عمرانی خوب عمل کرده و نظر مردم نیز همین‌است؛ اما ایشان باید شخصاً در جلسات شورا حضور یافته و تعامل بهتری با شورا داشته باشد.


موضوع : شهرداری، شورای شهر، گزارش تصویری
http://khna.ir/107138

دیدگاه شما چیست ؟!