خمام - شهرستان شدن یا نشدن، مسئله این است!
ویژه
موضوعی که بار دیگر بر زبان‌ها افتاد ؛

شهرستان شدن یا نشدن، مسئله این است!

غلامعلی جعفرزاده در صحن علنی مجلس برای دومین‌بار به وزیر کشور در خصوص شهرستان شدن خمام تذکر داد.

پنج شنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲ KHNA26996

«حتماً نباید تابلوی شهرستان در ورودی بخش‌ها نصب شود تا به توسعه و پیشرفت دست یابند» این جمله استاندار گیلان است که در نشست با اعضای شورای شهرستان رشت عنوان شد و شاید مهمترین و جدی ترین اظهار نظر نماینده عالی دولت در گیلان درخصوص شهرستان شدن برخی از بخش‌های استان گیلان باشد.
مسئولان گیلانی از جمله نمایندگان مجلس تاکنون در خصوص شهرستان شدن برخی از بخش‌های گیلان نظیر خمام، سنگر و کیاشهر قول‌های متعددی به مردم داده‌اند و این مساله به یک مطالبه عمومی تبدیل شده، طوری‌که در دولت قبل نیز با رایزنی‌های متعدد مصوبه شهرستان شدن بخش کیاشهر به تصویب هیات دولت رسید و وزیر کشور وقت نیز از پیگری شهرستان شدن دیگر بخش مهم گیلان یعنی خمام خبر داد ؛ اما تا زمانی که دولت احمدی نژاد بر سر کار بود هیچگاه این مصوبه همانند بسیاری از مصوبات دولت قبل رنگ اجرایی شدن به خود نگرفت تا دکتر نجفی استاندار گیلان نیز به همین مساله اشاره کند و بگوید : «بسیاری از مصوبات در دولت گذشته قابل اجرا نیست و موانع و مشکلاتی در اجرای آن وجود دارد ؛ مصوبه تبدیل بخشها به شهرستان یکی از این مصوبه‌ها است که اگر قرار بود اجرایی شود در آن زمان اجرا می‌شد، پس حتماً موانعی وجود داشت.» اما در همان روز و زمانیکه استاندار گیلان این اظهارات را بر زبان آورد، غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم شهرستان رشت در پارلمان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای دومین‌بار به وزیر کشور در خصوص شهرستان شدن خمام تذکر داد تا در یک روز و به فاصله چند ساعت موضوع شهرستان شدن برخی بخش‌ها دوباره زنده شود.

* توقف تقسیمات کشوری همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید
پس از برگزاری انتخابات سال ۹۲ و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، دولت یازدهم که مصوبات دولت قبل را مطابق قانون نمی‌دانست با مصوبه هیات دولت هرگونه تفکیک، تبدیل و الحاق در تقسیمات کشوری را متوقف کرد تا لایحه جدید تنظیم و به مجلس فرستاده شود و در طول این مدت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب نطق، تذکرهای کتبی و شفاهی و همچنین مصاحبه‌های مختلف با رسانه ها بر لزوم اجرای قانون تقسیمات کشوری و ارائه لایحه جدید از سوی وزارت کشور تاکید کرده‌اند.

* چرا بخش‌ها به دنبال شهرستان شدن هستند ؟!
اگرچه حرف استاندار گیلان از جهتی صحیح است و مسئولان نباید برای حل مشکلات و پیشرفت یک بخش حتماً به دنبال تبدیل آن به شهرستان باشند، اما اگر پای درد و دل مردم و مسئولان بخش‌ها بنشینید همواره چند مساله مورد گلایه آنها بوده است. مورد اول اینکه مسئولان حوزه مدیریت شهری برخی بخش‌های پر جمعیت گیلان نظیر خمام بر این اعتقاد هستند که جمعیت این بخش هم اکنون از برخی شهرستان های استان گیلان بیشتر است، اما خمام به دلیل اینکه در تقسیمات کشوری بخش تعیین شده در بودجه سالانه از اعتبارات بخشی بهره می‌برد نه شهرستانی ؛ بنابراین نمی‌توان با بودجه بخشی خدمات شهرستانی به مردم ارائه داد !
مساله دیگر عدم استقرار اداره‌های دولتی در بخش ها است. موضوعی که برای بسیاری از مردم و مسئولان دردسرساز شده و این مساله بعضاً به مانعی برای توسعه بخش ها تبدیل شده است. برای مثال در بخش خمام با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت هنوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و شهرسازی مستقر نشده است و مطمئناً این مساله مشکلات عدیده ای برای شهروندان در پی دارد، همانگونه که سایر بخش ها نظیر خشکبیجار و سنگر نیز با این مشکل رو به رو هستند.

در پایان اگر شاهد اجرای طرح تمرکز زدایی در برخی شهرستان‌ها نظیر رشت باشیم و مشکلات اعتباری و عدم استقرار ادارات دولتی در بخش‌ها رفع گردد، مردم و مسئولان نیز به دنبال تبدیل بخش به شهرستان و الحاق یک شهرستان به استان دیگر نباشند. / دیارمیرزا


موضوع : یادداشت
منبع : دیار میرزا
http://khna.ir/26996

دیدگاه شما چیست ؟!

بازنشر یادداشت‌ها و انتشار جوابیه‌های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.