خمام - چراغ‌های خاموش، موتورهای روشن!
ویژه
شایعه پردازان ...

چراغ‌های خاموش، موتورهای روشن!

وقتی کسی یک نوع بی‌اخلاقی را در جایی بنیان می‌گذارد، بداخلاقی در همانجا متوقف نمی‌شود …

پنج شنبه، ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۲ KHNA12162

psychology-of-rumorعموماً آنچه «شايعه‏» ناميده مى‏شود، عبارت است از شرح، پيش‏بينى و توصيف رخدادهايى كه غالباً در قالب غيررسمى و تاييد نشده شكل مى‏گيرد، ولى با اين وجود از سوى بخش عظيمى به‌طور جدى مورد قبول قرار مى‏گيرد، و این در حالی است که خداوند در قرآن کریم به انسان هشدار می‌دهد که پذیرش آنچه بر سر زبانهاست بدون تحقیق و یقین در نزد او نه تنها محکوم است، بلکه گناه کبیره نیز محسوب می‌شود.
گرچه بر همه‌ی ما انتقاداتی وارد است، اما یادمان باشد که حفظ آبرو در اسلام مورد توجه است و مؤمنان در برابر آبروی یک فرد مسلمان مسئولند.
این روزها که بازار شایعه و تخریب داغ است و صحبت‌هایی در بین عموم مردم به گوش می‌رسد، یادآوری اصول اخلاقی بیش از پیش لازم می‌نماید، چرا که وقتی کسی یک نوع بی‌اخلاقی را در جایی بنیان می‌گذارد، بی‌اخلاقی در همانجا متوقف نمی‌شود، این بنای کج تا ثریا کج می‌رود و چه بسا که بر سر همگان آوار شود. شاید عده‌ای در وهله‌ی نخست از قبل این کار منتفع شوند و عده‌ای دیگر هم به واسطه‌ی نفع مشترک در مقابل آن سکوت کنند، اما این آسیب روزی متوجه طراحان و ساکتین امر هم خواهد شد.
دروغ، افترا و انواع و اقسام بی‌اخلاقی‌ها و بداخلاقی‌ها چاهی است که هم چاه کن را در خود فرو می‌برد و هم نظاره‌کنندگان این چاه را.


موضوع : انتخاب سردبیر، در شهر
http://khna.ir/12162

۷ دیدگاه

  • علیرضا در مورخ 1392/12/02 - 00:23 می‌نویسد :

    این خبرو لایک کردم اما خودتونو خسته نکنین چرا که اوناییکه شایعه درست کردن و ازشون انتقاد کردید احتمالن مثل همین شخصی که همه ازش شایعه شنیدیم انتقاد پذیر نباشن و تا زمانیکه نتیجه خودشونو نگیرن به قول خودتون از این بدخلقی ها دست برندارن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • سیّد در مورخ 1392/12/02 - 02:06 می‌نویسد :

    این شایعه پراکنی کار یه [!] کهنه کار و گوشه نشینه که با نیروی جوان و کاربلد همیشه مشکل داشته و ریشه شون رو میزنه، همون کاری که با [!] کرد و ما رو از داشتن یه شهردار کاربلد و با پرستیژ محروم کرد تا به جای پیشرفت، پسرفت کنیم.

  • خمامی در مورخ 1392/12/02 - 10:11 می‌نویسد :

    حداقل خوشحالی داره که سکوت نکردن

  • مقدم در مورخ 1392/12/02 - 14:37 می‌نویسد :

    شایدم…تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها…

  • سید واقعی در مورخ 1392/12/10 - 19:22 می‌نویسد :

    شایعه نیست عزیزان من بلکه این ما هستیم که چشمان خود را به  روی بسیاری از حقایق بسته ایم .درست است در این زمانه اثبات یک جرم کاریست بسی دشوار اما این را بدانیم که گاهی اوقات بسیاری از شنیده ها نشات گرفته از بعضی از حقایقی است که به دلیل هم پیمان بودن بانیان فسق با بر پاکنندگان نظم و عدالت مردم  از صحنه ی روزگار حذف میشوند 
    از کوزه همان برون تراود که در اوست
    یا حق

  • عماد در مورخ 1392/12/11 - 15:54 می‌نویسد :

    حرفت درسته سید علی 

  • محسن زیبانگار در مورخ 1392/12/11 - 21:49 می‌نویسد :

    امام رضا(علیه السلام) می فرمایند:
    پنهان‌ کننده‌ کار نیک‌ پاداشش‌ برابر هفتاد حسنه‌ است‌ و آشکار کننده‌کار بد سرافکنده‌ است‌، و پنهان‌ کننده‌ کار بد آمرزیده‌ است‌ .