خمام - جوابگوی غارت جنگل ملی فتاتو کیست ؟!
جاده‌سازی و قطع درختان /

جوابگوی غارت جنگل ملی فتاتو کیست ؟!

عده‌ای ناشناس درحال غارت جنگل هیرکانی فتاتو که سال گذشته ثبت ملی‌شده هستند و ادارات کل منابع طبیعی و میراث فرهنگی استان گیلان مثل همیشه روزه سکوت گرفته‌اند.

چهارشنبه، ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶ KHNA92731

عده‌ای ناشناس درحال غارت جنگل هیرکانی فتاتو که سال گذشته ثبت ملی‌شده هستند و ادارات کل منابع طبیعی و میراث فرهنگی استان گیلان مثل همیشه روزه سکوت گرفته‌اند.
حال و روز این‌شناسنامه طبیعی استان که در خاورمیانه حرف اول را می‌زند امروز در پی بی‌تفاوتی مسوولان منابع طبیعی، میراث فرهنگی و به‌طور کلی مسوولان گیلان خوب نیست و عده‌ای ناشناس درحال جاده سازی و قطع درختان هستند.
اهالی روستای فتاتو از مسوولان انتظار دارند پاسخ شفاف دهند، که چه کسی یا چه کسانی اجازه جاده‌سازی و قطع درختان این‌جنگل را داده‌اند.

یکی‌از اهالی روستای فتاتو، در این‌باره می‌گوید : جنگل فتاتو شناسنامه منابع طبیعی گیلان است، اما امروز افرادی درحال تجاوز به آن هستند که باید جلوی آن را گرفت.
مسعود طاهری، افزود : متاسفانه دهیار و رییس شورای روستا هیچ‌گونه اقدام مثبتی در برابر جلوگیری از این‌اقدام ناشایست انجام نداده و انتظار داریم مسوولین مربوطه هرچه سریع‌تر جلوی غارت جنگل را بگیرند.
یکی دیگر از اهالی روستا، ادامه داد : نمی‌دانیم جاده‌سازی در دل جنگل فتاتو با کدام مجوز درحال انجام است، اما این‌کار یک عمل غیرقانونی بوده و هرکسی این‌مجوز که به جان این‌طبیعت بیفتند و درختان را قتل عام کنند را داده، باید مجازات شود.
محمود علیپور، بیان داشت : از دادستان شهرستان خمام به‌عنوان مدعی‌العموم درخواست داریم به موضوع جاده‌سازی و قتل‌عام درختان جنگل فتاتو ورود نموده و افراد متخلف را مجازات نماید.

به گزارش خمام‌نیوز، جنگل جلگه‌ای هیرکانی فتاتو به‌عنوان یک اثر ملی، شناسنامه منابع طبیعی گیلان به‌شمار رفته و از مسوولان منابع طبیعی و میراث فرهنگی استان گیلان انتظار می‌رود در بحث غارت جنگل، از جمله جاده‌سازی و قاچاق چوب ورود کرده و با افراد متخلف برخورد کنند.
جنگل‌های هیرکانی یکی‌از آخرین و معدود باقی‌مانده‌های جنگل‌های باستانی خزان‌کننده روی کره زمین هستند که از یک مسیر تکامل، بقا، تاب‌آوری، مقاومت تطبیق و گونه‌زایی منحصر به فرد، برای ۵۲ میلیون سال بی‌وقفه از دوران سوم زمین‌شناسی تاکنون به حیات و تکامل خود ادامه داده‌اند.
جنگل فتاتو بخشی‌از آخرین نمونه‌های باقیمانده جنگل‌های هیرکانی از نوع جلگه‌ای و از توسکاستان‏‌های قشلاقی حاشیه دریای کاسپین در استان گیلان بوده، که سال ۹۹ در دفتر ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان اثر ملی طبیعی به ثبت رسیده است.
این‌جنگل یک میراث طبیعی بوده، که وجود درختان نادر و کمیاب در آن، جنگل فتاتو را به یک مرکز گردشگری طبیعی تبدیل کرده است.


موضوع : جنگل ها، در روستا، محیط زیست
گزارش : ساسان شیخی
http://khna.ir/92731

دیدگاه شما چیست ؟!