خمام - جنگل فتاتو فرایند ثبت ملی را به‌عنوان آثار هیرکانی طی کرده است
ویژه
معاون میراث فرهنگی گیلان :

جنگل فتاتو فرایند ثبت ملی را به‌عنوان آثار هیرکانی طی کرده است

معاون میراث فرهنگی گیلان، گفت: جنگل فتاتو پس‌از تکمیل پرونده ثبتی و دفاع در وزارتخانه متبوع با حضور اعضا حاضر در جلسه از جمله نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به‌عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

شنبه، ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶ KHNA92976

ولی جهانی در پاسخ به این‌سوال که آیا جنگل فتاتو به‌عنوان آثار هیرکانی فرآیند ثبت ملی را طی کرده، اظهار کرد : این‌جنگل به عنوان آثار هیرکانی ثبت ملی شده است.
معاون میراث فرهنگی گیلان، گفت: این آثار پس‌از تکمیل پرونده ثبتی و دفاع در وزارتخانه متبوع با حضور اعضای حاضر در جلسه از جمله نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در تاریخ نهم فروردین سال گذشته به شماره ۷۵۹ به‌عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسید.
به گزارش خمام‌نیوز به نقل‌از ایسنا، وی درخصوص نقش میراث فرهنگی در حفاظت از جنگل‌های هیرکانی پس‌از ثبت ملی، افزود : در اجرای تبصره ماده دو قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مصوب دی‌ماه هشتاد و دو و آیین‌نامه اجرایی آن، مصوب چهارم مردادماه هشتاد و چهار به شماره ۲۶۹۷۵/ت ۳۲۹۱۵ه هیات وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی، آثار ثبتی ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت وزارتخانه متبوع بوده و تدوین ضوابط حفاظتی، تعیین عرصه و حریم آثار برعهده وزارتخانه خواهد بود، لذا هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود نیز ممنوع خواهد بود.
این‌مسوول در پاسخ به این سوال که تخریب یا تصرف درختان هیرکانی در فتاتو را تایید می‌کنید، ادامه داد : با عنایت به بازدید میدانی انجام‌شده در چهارم شهریورماه جاری، موضوع تصرف اراضی بیش از هفت‌هکتار از جنگل فتاتو، تخریب منابع طبیعی، شامل احداث جاده، پاکتراشی و تصرف با حضور جانشین کلانتری یازده خمام، نمایندگان ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی استان، ضمن رفع تصرف و جمع‌آوری آلات تصرف شامل دروازه و کانکس، مقرر گردید مراتب به مرجع قضایی تسلیم گردد.
جهانی در پاسخ به این‌سوال که در استان کدام مناطق به‌عنوان جنگل‌های هیرکانی ثبت ملی شده‌اند، تصریح کرد : جنگل هیرکانی حوزه یک آستاراچای، جنگل هیرکانی حوزه چهارده قلعه رودخان و حوزه پانزده ماسوله، جنگل هیرکانی فتاتو و جنگل هیرکانی تالابی امیربکنده ثبت ملی شده‌اند؛ همچنین جنگل‌های هیرکانی سیاهرود رودبار، گشت‌رودخان فومن و لیسار تالش نیز در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده‌اند.
وی، خاطرنشان کرد : ذخیره‌گاه ژنتیکی سفید صفرابسته، رویشگاه لاله شطرنجی تیرو، رویشگاه سوسن چلچراغ ماسوله، رویشگاه گل صد تومانی، مجموعه رویشگاه‌های بندرانزلی و … از دیگر آثار طبیعی به شمار می‌آیند.


موضوع : جنگل ها، محیط زیست، میراث فرهنگی
http://khna.ir/92976

دیدگاه شما چیست ؟!