خمام - هجوم گاومیش‌های قرق جیرسر باقرخاله و خسارت به مزارع و باغ‌ها در روستاهای همجوار
ویژه
چه کسی مسوولیت خسارت را می‌پذیرد ؟!

هجوم گاومیش‌های قرق جیرسر باقرخاله و خسارت به مزارع و باغ‌ها در روستاهای همجوار

گاومیش‌های قرق روستای جیرسر باقرخاله با هجوم به روستاهای دهنه‌سر شیجان، فرشکی چوکام، جیرسر چوکام و توکسر شیجان به مزارع و باغ‌ها خسارت وارد نمودند.

شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲ KHNA85581

گاومیش‌های قرق روستای جیرسر باقرخاله با هجوم به روستاهای دهنه‌سر شیجان، فرشکی چوکام، جیرسر چوکام و توکسر شیجان به مزارع و باغ‌ها خسارت وارد نمودند.

دهیار روستای دهنه‌سر شیجان با بیان اینکه اولین‌مرتبه است که گاومیش‌ها به زمین‌های کشاورزی این‌روستا هجوم آورده‌اند، عنوان کرد : به خزانه حدود ۳۰ نفر از اهالی در حدود ۶۰۰ هکتار آسیب وارد شده است.
کمال ملایی در گفتگو با خمام‌نیوز با اشاره به پیگیری‌های صورت‌گرفته، تصریح کرد : با وجود آنکه مسوولان مربوطه وعده پیگیری داده بودند، اما درحال حاضر پاسخگوی تماس‌های ما نبوده و مردم به‌صورت شبانه‌ٰروزی درحال نگهبانی از مزارع خود هستند، اگرچه بیش‌از ۱۰۰ گاومیش بوده‌اند که به‌دلیل پراکندگی نمی‌توان آنها را گرفت.
وی همچنین به آسیب وارده به جاده‌ها و رودخانه‌ها اشاره کرده و افزود : این‌مساله در حدود ۲ هفته اخیر درجریان بوده و قرق جیرسر باقرخاله به‌درستی محافظت نشده تا از گاومیش‌ها نگهداری نماید.

حسن حقی‌پور در ادامه با بیان اینکه به خزانه حدود ۲۵ نفر از اهالی روستای فرشکی چوکام در حدود ۷۰ هکتار آسیب رسیده، ادامه داد : این‌روستا به دلیل هم‌مرزی با جیرسرباقرخاله بیشترین آسیب را دیده و در حدود چند دهه اخیر تداوم داشته است.
دهیار روستای فرشکی چوکام در گفتگو با خمام‌نیوز با تاکید بر اینکه تخریب تنها مربوط به خزانه‌ها نبوده و رودخانه‌ها و باغ‌ها را در بر گرفته، افزود : اهالی بارها در این‌خصوص شکایت نموده و پیگیری آنها به نتیجه مطلوب نرسیده است.
وی با بیان اینکه مشکل هجوم گاومیش‌ها در سال جاری حادتر شده، یادآور شد : در گذشته برخی‌از افراد خسارت‌دیده گاومیش‌هایی که به آنها خسارت وارد نموده بودند را کشته‌اند، که در نهایت خودشان محکوم شده بودند.

همچنین محب حسن‌پور «دهیار توکسر» در گفتگو با خمام‌نیوز با اشاره به خسارت خزانه‌ی حدود ۲۵ نفر از اهالی روستای توکسر شیجان در حدود ۸۰ هکتار، اذعان داشت : این‌مشکل در ۴ سال اخیر وجود داشته و از شکایت اهالی نتیجه‌ی لازم حاصل نگردیده است.
شاهین جوادزاده «دهیار جیرسر چوکام» نیز با بیان اینکه خزانه ۴ نفر از اهالی روستای جیرسر در حدود ۳ هکتار متحمل خسارت شده و باغ یکی‌از اهالی به‌صورت کلی تخریب شده، بر بی‌نتیجه بودن پیگیری‌های قبلی از سال ۹۷ اشاره نمود.

به گزارش خمام‌نیوز، برنج با رنج به‌دست می‌آید ؛ با توجه به آنکه مسوولیت نگهداری از قرق جیرسر باقرخاله بر عهده دهیاری و شورای اسلامی این‌روستا می‌باشد، از مسوولین مربوطه انتظار می‌رود به مشکل چندین و چندساله کشاورزان و باغداران خمامی که حاصل دست‌رنجشان را تحت شعاع قرار داده رسیدگی نمایند.


موضوع : در روستا، دهیاری، کشاورزی، گردشگری
http://khna.ir/85581

دیدگاه شما چیست ؟!