خمام - شفافیت تنها با بیان حرف‌های زیبا امکان‌پذیر نخواهد بود
ویژه
یادداشت سردبیر /

شفافیت تنها با بیان حرف‌های زیبا امکان‌پذیر نخواهد بود

موضوعاتی همچون عدم انتشار مصوبات و صورتجلسات شورا، برگزاری جلسات شورا به صورت غیرعلنی و اعمال ممنوعیت برای مصاحبه‌ی واحدهای شهرداری با نشریات محلی و سایت‌های خبری موضوعی است که همچنان حل نشده باقی‌مانده است.

پنج شنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴ KHNA71447

از زمان آغاز به کار شورای پنجم شهر خمام در یکم شهریورماه سال ۹۶ نزدیک به یک‌سال می‌گذرد. مجموعه‌ای که با رویدادهایی همچون به‌کارگیری فردی با مدرک زیر دیپلم به عنوان سرپرست شهرداری، کشمکش‌ها بر سر واگذاری کمیسیون‌های مهم، برهم خوردن رای‌گیری اولیه‌ی انتخاب شهردار و پافشاری ۳ عضو بر سر انتخاب شهردار غیربومی، برهم خوردن ترکیب اکثریت و اقلیت شورا در روزهای آغازین فعالیت و شکل‌گیری ائتلاف جدید ۱+۲، استعفای سرپرست شهرداری و انتخاب موسی فکور آغاز شده و تا شائبه‌ی دخالت در عزل و نصب‌ها، به‌کارگیری نیروهای نزدیک به برخی از اعضای شورا در شهرداری، اعلام افزایش یافتن بدهی‌های شهرداری، تصمیم بر سر دو برابر شدن بودجه‌ی شهرداری و تغییرات در باشگاه فوتبال شهرداری ادامه یافته و هم‌اکنون فضایی نسبتاً آرام را در آخرین روزهای اولین سال از فعالیت خود سپری می‌کند.

اما در این بین، مسائل و مطالبات قانونی و به حقی مغفول مانده که نقش مهمی در فرایند اداره شهر ایفاء می‌کنند ؛ موضوعاتی همچون عدم ارائه‌ی گزارش درآمدها و هزینه‌ها از سوی شهردار و ادامه یافتن به‌کارگیری نیروهای نزدیک به برخی از اعضای شورا در شهرداری از یک‌سو و موارد دیگری همچون عدم انتشار مصوبات و صورتجلسات شورا، برگزاری جلسات شورا به صورت غیرعلنی «با وجود آنکه در ماده ۱۵ قانون شوراها به برگزاری علنی جلسات اشاره شده» و اعمال ممنوعیت برای مصاحبه‌ی واحدهای شهرداری با نشریات محلی و سایت‌های خبری که همچنان حل نشده باقی‌مانده است.

فارغ از آنکه آغاز دومین سال از فعالیت شورای پنجم برابر با انتخاب‌شدن یکی از اعضای ائتلاف به اصلاح ۱+۲ به عنوان رئیس جدید شورا خواهد بود که حدس‌زدن نام وی دشوار نخواهد بود، اما خاتمه یافتن وضعیت برگزاری جلسات غیرعلنی و به دور از چشم مردم و خبرنگاران موضوعی است که امید می‌رود در سال دوم فعالیت شورا در دستور کار قرار گیرد، چرا که شفافیت و آگاه‌سازی تنها با بیان حرف‌های زیبا امکان‌پذیر نخواهد بود.

امروزه شفافیت در مدیریت یکی از الزامات اساسی و از عوامل کلیدی بهره‌وری و کارآمدی تلقی شده و بیش‌از اینکه ناشی از الزام مدیریتی باشد، پای در باورها و ارزش‌های دموکراتیک داشته و در نظام مردم سالار ارزش مضاعف می‌یابد. فقدان شفافیت سبب می‌شود که حتی تصمیمات معقول با دیده‌ی تردید و ظن دایمی به خطا نگریسته شده و نتواند همراهی شهروندان را بر انگیزد، اما توجه به اصل شفافیت در عملکردها و تصمیمات ناظر بر اداره‌ی شهر موجبات رفاه شهروندان، جلوگیری از فساد، گستردگی روز افزون مشارکت شهروندان در اداره‌ی شهر و باز آفرینی اعتماد اجتماعی را به همراه خواهد داشت.


موضوع : انتخاب سردبیر، شورای شهر، یادداشت
نویسنده : نیما صابری
http://khna.ir/71447

دیدگاه شما چیست ؟!

بازنشر یادداشت‌ها و انتشار جوابیه‌های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.