خمام - حلقه‌ی ارتباط ؛ مدیران شهری، رسانه، مردم
ویژه
یادداشت شهروند /

حلقه‌ی ارتباط ؛ مدیران شهری، رسانه، مردم

عبدالرضا عبدی «یکی از شهروندان خمامی» طی یادداشتی که در اختیار تحریریه خمام‌نیوز قرار گرفت، به موضوع نقش و جایگاه رسانه‌ها در عصر حاضر پرداخت.

دوشنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰ KHNA63056

امروزه توسعه شهرنشینی مدرن به عنوان یکی از نیازهای پیشرفت در جوامع مختلف مورد توجه قرار گرفته است.
توسعه‌ی همه جانبه‌ی شهرنشینی مسئله‌ای است که تنها محدود به ساخت بناهای شهری نیست و مدیریت شهری نیازمند یک ساختار چند وجهی رسانه‌ای برای ارتباط و تعامل بین نظام مدیریت شهری و شهروندان می‌باشد. حداقل در ۳۰ سال گذشته کارشناسان مدیریت شهری بر این مساله واقف شده‌اند که طرح‌ها و برنامه‌های شهری تنها زمانی موفقیت آمیز خواهند بود که متناسب با نیازها و خواسته‌های اقشار مختلف مردم تدوین و تبیین گردند.
در عصر حاضر نحوه‌ی تعامل مدیریت شهری در برخورد سنجیده با شهروندان در جهت ایفای نقش شهروندی دارای جایگاه ویژه است و شهروندان نقش بسزایی در مدیریت شهری ایفاء می‌کنند. از این روی با توجه به نیاز جامعه در وهله اول این رسانه‌ها هستند که مطالبات و خواسته‌های مردم را به عنوان عامل ارتباط به مدیران شهری منعکس می‌کنند. از طرفی انعکاس فعالیت‌های اعمال شده موجب افزایش آگاهی شهروندان از روند پاسخ به نیازهای آنها می‌شود، بدین جهت می‌توان با هدایت درست و صحیح رسانه‌ها یک جایگاه نظارتی را هم برای مردم قائل شد و آن را ارتقاء بخشید.
پر بیراه نیست که بگوئیم هدف مدیریت شهری، دستیابی به رضایت مردم است، بنابراین باید اطلاعات مربوط به فعالیت‌ها و خدمات انجام شده را در اختیار داشته باشند، و این امر محقق نمی‌شود مگر به وسیله‌ی رسانه‌ها.
بدیهی است شهروندی که از طریق رسانه (تلویزیون، رادیو، پایگاه‌های خبری برخط و شبکه‌های مجازی) از وضعیت یک پروژه شهری اطلاع پیدا می‌کند، به طور ناخودآگاه با الگوهای شهری همراهی خواهد کرد.
خوشبختانه امروزه و در دنیای اطلاعات دیجیتال، این امکان با وجود کاربرمحوری شبکه‌های اجتماعی برای کاربران فراهم شده تا بتوانند نظرات خود را نسبت به مسائل مختلف شهری منتشر کنند و بدون واسطه دیدگاه خود را به گوش مسئولین برسانند، بنابراین امکانی خوب برای مدیران شهری فراهم می‌شود تا در کوتاهترین زمان ممکن مشکلات را مورد بررسی قرار داده و اقدامات لازم را عملیاتی نمایند.
تعامل دو سویه میان مردم و مدیران شهری با پیوند رسانه‌ای، این فرصت را ایجاد می‌کند تا هر دو طرف از نظرات یکدیگر آگاه شده و زمینه مشارکت فعال در توسعه شهری فراهم شود. پر واضح است، عمده‌ترین فایده‌ی این تعامل و همکاری بهبود اوضاع شهری، خدمات رسانی بهتر و استفاده از ظرفیت‌های موجود در رسانه‌ها که گردآوری مخاطبین هدف است، بوده و همچنین بستر سازی جهت حضور و همراهی شهروندان را فراهم می‌کند.
با همه این اوصاف باید اذعان نمود که رسانه‌های جمعی نقش مهمی در ایجاد یکپارچگی و هماهنگی شهروندان نسبت به نظام سیاسی و اجتماعی دارند، چرا که لوسین پای «نظریه پرداز سیاسی» معتقد است «رسانه‌های جمعی مناسب‌ترین روش موجود برای جامعه‌پذیری هستند و عامل نوسازی به شمار می‌روند و به عبارتی رسانه‌ها در شکل دادن به سمت گیری‌های اصلی و نیز افکار آحاد مردم، نقش مستقیمی دارند».


موضوع : یادداشت
نویسنده : عبدالرضا عبدی
http://khna.ir/63056

دیدگاه شما چیست ؟!

بازنشر یادداشت‌ها و انتشار جوابیه‌های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.