خمام - وقوع ۳۲ حریق در چهارماهه نخست امسال / امکانات مناسب برای مهار آتش در ساختمان‌های چند طبقه وجود ندارد
ویژه
مسئول واحد آتش‌نشانی خمام عنوان کرد :

وقوع ۳۲ حریق در چهارماهه نخست امسال / امکانات مناسب برای مهار آتش در ساختمان‌های چند طبقه وجود ندارد

به گفته‌ی اسماعیل نژادعلی‌نیا، در خمام مجتمع های مسکونی مختلفی وجود داشته و آپارتمان‌سازی بسیاری صورت گرفته که برخی از آنها ۵ طبقه هستند، اما در واحد آتش نشانی خمام امکانات مناسب برای مهار آتش در ساختمان‌های چند طبقه وجود ندارد.

سه شنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵ KHNA55068

اسماعیل نژادعلی‌نیا در گفتگو با خمام‌نیوز با بیان اینکه در چهار ماهه نخست امسال ۳۲ مورد حریق در بخش خمام به وقوع پیوسته است، اظهار کرد : از این تعداد حریق ۵ مورد مسکونی، ۵ مورد انبار، ۲ مورد اداره آموزشی، ۵ مورد تجاری، ۷ مورد وسیله نقلیه و ۸ مورد باغ بوده است.
مسئول واحد آتش‌نشانی خمام به ثبت ۱۰ مورد جراحت و ۱ مورد فوت در واحد آتش‌نشانی خمام اشاره کرد و افزود : اغلب حوادث منجر به جراحت و فوت مربوط به تصادفات و حریق خودرو بوده است.

لزوم تهیه بالابر هیدرولیک، دستگاه تنفسی و لباس غواصی

این مسئول با اشاره به کمبود امکانات در واحد آتش‌نشانی خمام با توجه به حریق روز گذشته‌ی تعدادی ساختمان مسکونی در خیابان شهید راستی، عنوان کرد : در جلسات و پیگیری‌های متعدد بر لزوم تهیه بالابر هیدرولیک تاکید گردیده، اما با توجه به هزینه ۳ الی ۵ میلیارد تومانی این موضوع از توان آتش‌نشانی خمام خارج بوده است.
نژادعلی‌نیا با بیان اینکه آتش‌نشانی برخی از شهرستان‌های گیلان نیز فاقد بالابر هیدرولیک بوده و از جک هیدرولیک بهره می‌گیرند، تصریح کرد : جک هیدرولیک توان پوشش ساختمان‌های بیش از ۲ طبقه را ندارد و با توجه به آنکه در خمام مجتمع های مسکونی مختلفی وجود داشته و آپارتمان‌سازی بسیاری صورت گرفته که برخی از آنها ۵ طبقه هستند، در واحد آتش نشانی خمام امکانات مناسب برای مهار آتش در ساختمان‌های چند طبقه وجود ندارد.
مسئول واحد آتش نشانی خمام با تاکید بر اینکه پیش‌از این ۲ دستگاه تنفسی درخواست گردید که مورد موافقت نیز قرار گرفت، اما تاکنون تامین نشده است، گفت : در حال حاضر ۱ عدد دستگاه تنفسی در آتش نشانی خمام وجود دارد که در سانحه اخیر برای ورود از طریق راه پله به طبقات بالایی مورد استفاده قرار گرفت، اما این دستگاه تنها می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه موثر باشد.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور ۴ نیروی آماده باش در هر شیفت که ۱ نفر از آنان برای پاسخ به تلفن در ایستگاه می‌ماند، بر لزوم افزایش نیروی آموزش دیده و مستعد برای آتش نشانی خمام تاکید کرد و یادآور شد : پرسنل ما همواره برای کنترل حوادث تلاش‌های بسیازی از خود نشان می‌دهند، اما تعداد پرسنل کم بوده و البته از نظر تجهیزات نیز با مشکل مواجه هستیم.
به گفته‌ی نژادعلی‌نیا، اگر شخص یا خودرویی در داخل رودخانه‌ی خمام بیفتد، لباس غواصی و امکانات لازم برای نجات وی را در اختیار نداشته ؛ همچنین اگر آتش‌سوزی در سقف ساختمان‌های چندطبقه رخ دهد، عملاً امکانات لازم برای رفتن به بالای سقف وجود ندارد.

ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی در دهستان‌ها ضروری است

اسماعیل نژادعلی‌نیا با بیان اینکه واحد آتش‌نشانی خمام در مدت زمان ۳ الی ۷ دقیقه با توجه به مسافت در محل وقوع حادثه حضور می‌یابد، تصریح کرد : این زمان برای برخی از روستاهای خمام همچون دهنه‌سر شیجان که از فاصله‌ زیادی با شهر برخوردار است تا حدود ۱۰ دقیقه است.
مسئول واحد آتش‌نشانی خمام، افزود : پس از برقراری تماس سریعاً اقدام‌های لازم برای حضور در محل صورت گرفته و حتی برای حضور به موقع از توقف در سرعت‌گیرها امتناع می‌ورزیم، اما زمان ۱۰ دقیقه برای حضور در روستاها نیز زمان زیادی بوده و ممکن است در مدت زمان ۵ دقیقه «سربند» یک خانه مسکونی به صورت کامل بسوزد، به خصوص که در فصل تابستان ترافیک جاده‌ها افزایش می‌یابد.
وی استقرار واحد آتش‌نشانی در دهستان‌های بخش خمام را ضروری دانست و خاطرنشان کرد : آتش‌نشانی خمام می‌تواند برای اطفای حریق به کمک واحد مستقر در دهستان‌ها بشتابد و حوادث آتش‌سوزی با خسارات کمتری مواجه شود.
به گفته‌ی وی، در این خصوص قبلاً نیز درخواست‌هایی مبنی بر ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی در مراکز دهستان‌ها مطرح شده، اما در حال حاضر آتش نشانی خمام علاوه بر شهر، ۴۴ روستای این بخش را پوشش میدهد ؛ آن‌هم بخشی که با توجه به جمعیت و مساحت همانند یک شهرستان است.

خالی بودن مخزن آب خودروی آتش‌نشانی صحت ندارد

مسئول واحد آتش‌نشانی خمام به گنجایش ۲ هزار و ۷۰۰ لیتر آب در مخزن خودروی آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت : این مقدار آب تحت فشار در مدت زمان ۵ دقیقه به صورت کامل تخلیه می‌شود، که باید خودروی دوم آتش‌نشانی نیز برای اطفای حریق در زمان مناسب در محل حاضر شود.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون خودروی آتش‌نشانی خمام بدون آب در محل حادثه حاضر نشده است، افزود : در حادثه‌ی حریق روز گذشته ۴ شلنگ برای اطفاء حریق به ۲ خودروی آتش نشانی خمام و خشکبیجار متصل بود، که پس از مدتی خودروی فضای سبز شهرداری خمام نیز برای آب‌رسانی در محل حضور پیدا کرده و آب تانکر را به خودروی آتش‌نشانی انتقال داد.
اسماعیل نژادعلی‌نیا ضمن اشاره به اینکه در جریان عملیات حریق روز گذشته یکی از شلنگ‌ها زیر آوار ماند و پاره شد، یکی از سر نازل‌ها سوخت و برای لحظاتی موجب هدر رفتن آب شد، ضمن تاکید بر شدت حریق افزود : اگر بخواهیم آب را با فشار پمپاژ نماییم، خالی شدن آب در مدت زمان ۵ الی ۱۰ دقیقه طبیعی بوده، هرچند در همین فاصله نیز از واحدهای آتش‌نشانی شهرهای همجوار نیز تقاضای کمک گردید که با حضور خودروهای آتش‌نشانی رشت، انزلی، منطقه آزاد و خشکبیجار همراه بود.
این مسئول با تاکید بر اینکه خودروی آتش‌نشانی خمام مربوط به سال ۸۶ بوده و هر ۵ سال باید تجهیز گردیده و ماشین آلات جدید تهیه گردد، تصریح کرد : در آتش‌نشانی خمام به ماشین‌های بزرگ با گنجایش ۸۰۰۰ لیتر آب نیاز داریم، که این ماشین‌ها می‌توانند تا مدت ۲۰ دقیقه آب مورد نیاز را برای اطفاء حریق تامین نموده و فشار مناسب‌تری داشته باشند.

شهروندان از تجمع در محل حادثه خودداری کنند

اسماعیل نژادعلی‌نیا با اشاره بر اینکه لازم است مردم از تجمع در هنگام وقوح حوادث خودداری نموده و راه را برای امدادرسانی باز نگاه دارند، گفت : این تجمع‌ها در حوادثی مثل آتش سوزی برای تجمع کنندگان بسیار خطرناک بوده، چون ممکن است در همان لحظه انفجاری ناشی از آتش سوزی شکل گرفته یا ریزشی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در حادثه‌ی روز گذشته برخی از همشهریان نیز با هدف کمک در نزدیک حادثه بوده و از ایمنی لازم برخوردار نبودند، از شهروندان خواست که ضمن رعایت نکات ایمنی، همکاری لازم را پرسنل آتش نشانی داشته و فاصله‌ی لازم را رعایت نمایند.
به گفته‌ی وی، متاسفانه آتش نشانی خمام در حریق ساختمان‌ها در خیابان شهید راستی از طریق هلال احمر رشت از وقوع حادثه مطلع گردید و تماسی به صورت مستقیم با آتش نشانی خمام برقرار نشد، در حالی که شهروندان همواره می‌توانند علاوه بر شماره ۱۲۵، با شماره‌های ۳۴۴۲۲۲۲۲ و ۳۴۴۲۴۴۴۴ نسبت به گزارش حوادث آتش سوزی اقدام نمایند.

لزوم تهیه کپسول آتش‌نشانی و انجام بیمه آتش‌سوزی

این مسئول در پایان با اشاره به اینکه ساختمان‌هایی که در حادثه‌ی روز گذشته طعمه حریق شدند فاقد لوله آتش‌نشانی، کپسول آتش‌نشانی و دیگر امکانات ایمنی بوده و برخی از واحدها حتی بیمه‌ی آتش سوزی نداشته‌اند، بر لزوم توجه به ایمنی ساختمان‌ها، تهیه کپسول آتش‌نشانی و بیمه‌ی آتش سوزی تاکید کرد.
به گفته‌ی وی، تهیه‌ی کپسول و بیمه آتش سوزی اجباری نبوده، اما متاسفانه تا زمانی که حادثه‌ای رخ ندهد به ایمنی توجهی نمی‌شود، در حالی که حادثه هرگز خبر نمی‌کند.


موضوع : آتش نشانی، مصاحبه‌ها
http://khna.ir/55068

دیدگاه شما چیست ؟!