خمام - جلسه بررسی مشکلات شبکه برق و آب آشامیدنی بخش خمام برگزار شد
در سالن کنفرانس بخشداری ؛

جلسه بررسی مشکلات شبکه برق و آب آشامیدنی بخش خمام برگزار شد

بخشدار خمام گفت : تمام روشنایی معابر را دهیاران تامین می‌کنند که این موضوع توانای مالی دهیاری‌ها را کاسته است.

دوشنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷ KHNA33190

جلسه بررسی مشکلات شبکه برق و آب آشامیدنی بخش خمام روز گذشته در سالن کنفرانس بخشداری برگزار شد.
بخشدار خمام در ابتدای این جلسه با اشاره به ایام سوگواری محرم و تسلیت این ایام، عنوان کرد : فرهنگ عاشورا درسی است که طی ۱۴۰۰ سال در زندگی ما جاری بوده و شهدای ما با تبعیت از سیدالشهدا (ع) نظاممان را سرافراز کرده‌اند.
علیرضا مسچیان در ادامه با بیان اینکه بخش خمام به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و قرارگیری در کریدور شمال به جنوب از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت : خمام با پراکندگی ۴۴ روستای تقریباً پرجمعیت از بخش‌های مهم و تاثیرگذار شهرستان رشت به شمار می‌رود، که با توجه به ساخت و سازهای متعدد در مسیر رشت به خمام، فاصله‌ای این بخش با شهر رشت کمتر به نظر می‌رسد.
به گفته‌ی وی، نزدیکی به منطقه آزاد انزلی موجب گشته تا سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بخش خمام از خود تمایل نشان دهند.
مسچیان با بیان اینکه در طول یکسال گذشته اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان بابت توسعه شبکه و برطرف شدن ضعف برق هزینه شده است، متذکر شد : متاسفانه عملاً نمی‌توانیم روستایی را در بخش خمام پیدا کنیم که با مشکل ضعف برق مواجه نباشد یا روزی نیست که در خصوص ضعف برق گزارشی دریافت نکرده باشیم.
بخشدار خمام مشکل ضعف برق را گریبان‌گیر ۴۴ روستای خمام دانسته و خاطرنشان کرد : تمام روشنایی معابر را دهیاران تامین می‌کنند که این موضوع توانای مالی دهیاری‌ها را کاسته و در مواقعی که نیاز به شن‌ریزی باشد، با کمبود منابع توان این کار را ندارند و در واقع دهیاران از رسیدگی به امور در بخش‌های دیگر عاجز می‌مانند.

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه اعتبارات دستگاه‌ها در سال جاری مناسب نیست و با این اعتبارات کم و مشکلات، کارهای خوبی صورت پذیرفته است، ادامه داد : متاسفانه به دلیل عدم نگهداری صحیح از شبکه‌های آب، برخی از آنها فرسوده شد و از بین رفت و همچنان با همان شبکه‌ها انتقال آب صورت می‌پذیرد که قطعاً جواب نمیدهد و بر لزوم بازسازی دلالت دارد.
سیدعیسی مهدوی همچنین به در نظر گرفتن اعتباری بالغ بر 500 میلیون تومان برای توسعه و بهسازی شبکه برق و افزایش این اعتبار نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت : به شخصه با اصل مشارکت در توسعه موافقم و امیدوارم در بخش خمام این اصل بین مسئولین و شوراها پایدار باشد تا با کمک یکدیگر بتوانند مشکلات مردم را مرتفع نمایند.

رئیس آبفا شهرستان رشت با اشاره به پوشش 43 هزار مشترک و 200 روستا، اعتبار بخش خمام در سال 94 را 2 میلیارد و 600 میلیون تومان عنوان کرد و گفت : اقدامات اصلاحی که در سال گذشته در خمام انجام شده 2 کیلومتر لوله گذاری در روستای فتاتو، حدود 8 کیلومتر لوله‌گذاری در جیرسر چوکام، 2 کیلومتر لوله‌گذاری در روستای خواچکین بوده است.
مسعود زهری، افزود : اصلاح و بازسازی تصفیه فیزیکی در فرشکی چوکام و اشکیک صورت پذیرفته و رفع مشکل پمپ‌های آب در روستای اشکیک در دستور کار قرار دارد.
به گفته‌ی وی، در حال حاضر قطعی آب به غیر از دهستان کته‌سر که با مشکل پمپ مواجه است وجود ندارد.

مدیر امور توزیع برق ۵ رشت، برق را نعمتی ضروری و اجتناب ناپذیر برشمرد و گفت : نبود برق امکانات رفاهی در سطح جامعه را دچار مشکل می‌کند و وظیفه اداره‌ی برق تداوم و تامین برق مطمئن برای تک تک خانوارها و واحدهایی که مشترک ما هستند، می‌باشد.
علی‌اکبر جوهری با بیان اینکه در بخش خمام 26 هزار مشترک برق وجود داشته و چیزی بالغ بر 700 کیلومتر خط فشار ضعیف و فشار متوسط داریم، عنوان کرد : اگر بخواهیم 20 درصد از شبکه‌های را تعمیر کنیم به سالیانه حدود 7 میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد بود.
به گفته‌ی وی، در اواخر دهه 70 که برق‌رسانی شهرستان به اتمام رسید باید نگهداری و بازسازی شبکه‌ها صورت می‌پذیرفت، که متاسفانه بعد از آن اعتباراتی تخصیص داده نشد.
این مسئول، ادامه داد : از 220 میلیون تومان اعتبار درنظر گرفته شده برای بخش‌های شهرستان رشت در سال 93 به میزان 70 میلیون تومان اعتبار به بخش خمام تخصیص داده شده است و نگاه ویژه‌ای در خصوص خمام وجود داشته است، که البته کمبودهایی وجود دارد که به اعتبارات باز میگردد.

عضو شورای روستای دهنه‌سر شیجان با بیان اینکه در این روستا با نصب ترانس جدید در خیابان شهید ملائی مشکل اصلی این خیابان رفع شده، عنوان کرد : این در حالی است که در چند نقطه دیگر از این روستا ضعف برق وجود دارد. شعبان پورفلاح همچنین با اشاره به مشکلات آب آشامیدنی در این روستا، ادامه داد : برای این منطقه شیر تخلیه آب تعبیه نشده تا ما در صورت شکست لوله‌ها و یا نفوذ رسوبات، این آبها را تخلیه نماییم تا آلودگی آنها رفع شود و در حال حاضر باید در یک شرایط دشوار زمین را کنده و پس از پیدا کردن لوله اصلی بتوانیم آب داخل لوله‌ها را تخلیه نمائیم.

عضو شورای روستای شیجان با بیان اینکه در 4 سال اخیر هیچگونه همکاری از سوی اداره برق صورت نگرفته است، گفت : حتی یک عدد لامپ از این اداره دریافت نکرده و همه چیز را از بودجه‌ی دهیاری فراهم نموده‌ایم، و این در حالی است که در این روستا برق معابر به شدت با مشکل مواجه است. کاظم جعفری، در ادامه یادآور شد : در مورد آب آشامیدنی به ما گفته شد که زمینی را خریداری نماییم تا در آنجا امکان کلرزنی صورت گیرد ؛ ما به کمک چند روستا زمین را خریداری نموده، اما دستگاه کلرزنی در آن منطقه ایجاد نشد. وی، ادامه داد : مسئله دیگر ترکیدگی لوله‌ها است که به دلیل نبود پیمانکار به آنها رسیدگی نمی‌شود.

عضو شورای روستای اسلام محله با بیان اینکه 3 سال است که در این روستا 3 شکستگی لوله وجود دارد و آب این منطقه به دلیل این شکستگی مدام در حال آلوده شدن و هدر رفت است، گفت : علیرغم پیگیری‌های زیاد به نتیجه‌ای نرسیده و کسی به این مسئله توجه نمی‌کند. علی نقی‌زاده نیز به لزوم تعبیه شیر تخلیه و جلوگیری از هدر رفت آب تاکید کرد.

عضو شورای روستای جیرسرچوکام با بیان اینکه از سال گذشته قول برطرف شدن مشکل برق این روستا داده شده است، گفت : متاسفانه قسمتی از جیرسر چوکام از نعمت آب شرب برخوردار نبوده و ما با هزینه‌های دهیاری در حال لوله گذاری هستیم.
سیدهادی قریشی، تاکید کرد : بهتر است در صورتی که قصد رسیدگی به آب شرب این روستا وجود ندارد، آب شرب همه‌ی روستا قطع شده یا همه‌ی روستائیان به صورت برابر از این نعمت برخوردار شوند.

عضو شورای کته‌سر به مشکل جدی در آب این روستا اشاره کرد و گفت : در حال حاضر 3 روز است که آب این روستا قطع گردیده و در مواقع وصل شدن نیز با آلودگی و رسوبات زیاد همراه است. مجید نجفی با بیان اینکه پیگیری‌ها تاکنون نتیجه بخش نبوده است، گفت : همچنان این مشکل پابرجاست و پمپاژ دارای نقص بوده و نمی‌تواند آب را به خوبی مکش کرده و به سمت لوله‌ها هدایت کند.
این عضو شورا با بیان اینکه مردم به دلیل آلودگی و قطعی آب همواره تماس گرفته و گلایه می‌کنند، یادآور شد : متاسفانه در شرایط فعلی کاری از دست شورا بر نمی‌آید. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لوله گذاری سه‌چهارم از خیابان شهید بهبودی، گفت : این لوله‌ها جوابگوی خانوارهای زیادی که در آن خیابان سکونت دارند نیست.
نجفی به ضعف برق کته‌سر اشاره کرد و اذعان داشت : برق معابر در اکثر جاهای این روستا با مشکل مواجه است و مردم به این روشنایی‌ها نیاز دارند. به گفته‌ی وی، قدمت برخی از ترانس‌های برق حداقل به 20 سال گذشته باز می‌گردد و تعویض صورت نگرفته است.

عضو شورای روستای فشتکه اول با بیان اینکه رسیدگی لازم در خصوص ترکیدگی لوله‌ها صورت نمی‌پذیرد و پاسخ درستی دریافت نمی‌کنیم، ادامه داد : هزینه‌های تیربرق، تعویض لامپ، خرید کنتور، کابل و مسائل این چنینی به پای چه کسی است؟ اگر بر عهده‌ی اداره برق است، چرا درآمدهای دهیاری خرج مسائل اینچنینی می‌گردد!
حسن نوروزی با بیان اینکه 7 الی 8 تیربرق در فشتکه اول پس از تعریض جاده در مرکز جاده قرار گرفته‌اند که امیدوارم رسیدگی لازم صورت پذیرفته و همچنین در خصوص تیرهای چوبی متعدد چاره‌ای اندیشیده شود.

عضو شورای روستای پشت‌سان نیز با بیان اینکه این روستا از ضعف شدید برق برخوردار است، گفت : روستائیان در ماه مرداد امسال حتی قادر به روشن کردن پنکه نبوده‌اند. به گفته‌ی محمد معافی‌مقدم، ترانسی که در پشت‌سان قرار دارد متعلق به 35 سال گذشته است و با توجه به افزایش تعداد خانوارها، مبرهن است که کشش لازم وجود ندارد.

عضو شورای روستای فشتکه دوم به برق‌دار شدن این روستا در سال 59 اشاره کرد و یادآور شد : تاکنون هیچگونه تغییری در این روستا در زمینه تقویت برق صورت نگرفته است.
رحمت رضوانی، ادامه داد : قسمتی از لوله‌ی آب فشتکه دوم ترک خورده بود و یکی از کشاورزان با همین آب شرب نزدیک به یک هکتار زمین خود را آباد کرده است، که بارها این مسائل را گزارش کرده‌ایم، که رسیدگی صورت نپذیرفته است.

عضو شورای دهستان چوکام با تایید مشکلات مطرح شده توسط اعضای شورای روستاهای بخش خمام، گفت : فشار آب در دهستان چوکام کم است. معصومه روشنایی نیز به قرار گیری تیرهای برق در میانه‌ی بسیاری از کوچه‌ها به دلیل عقب‌نشینی منازل اشاره کرد و یادآور شد : با توجه به مشکلات موجود در چوکام، توان هزینه کرد برای مسائل مرتبط با برق وجود ندارد.
به گفته‌ی وی، ضعف برق در دهستان چوکام جدی است.

عضو شورای روستای تسیه با بیان به اینکه این روستا از آب شرب لوله‌کشی برخوردار نبوده و درخواست‌های متعددی در این زمینه تاکنون بی‌نتیجه مانده است، گفت : این روستا از 5 ترانس برخوردار است که ترانس اول 66 خانوار را پوشش می‌دهد، در حالی‌که ترانس دوم 192 خانوار و ترانس سوم 291 خانوار را پوشش می‌دهند.
رضا صبح‌خیز به روشن بودن چراغ برخی معابر در طول روز اشاره کرد.

عضو شورای روستای چاپارخانه با اشاره به بهبود وضعیت برق 2 کوچه از مجموع 4 کوچه در این روستا اشاره کرد و گفت : بیش‌از 3 سال است که حتی یه عدد لامپ از اداره برق برای معابر تهیه نشده، چرا که همیشه عنوان می‌کنند بودجه وجود ندارد.
علی باقرپور در خصوص وضعیت آب آشامیدنی، یادآور شد : آب به دلیل ترکیدگی طولانی مدت لوله‌ها آلوده شده و قابل آشامیدن نیست.

عضو شورای روستای پایین محله دافچاه به ضعف برق روستا اشاره کرد و یادآور شد : بخشی از این ضعف در سال 92 با نصب ترانس حل شده، اما بخش دیگری در تابستان قادر به روشن کردن کولر، پنکه، تلویزیون و یخچال نیستند.
قربان حیدری همچنین بر قابل استفاده نبودن آب شرب پایین محله دافچاه تاکید کرد.

عضو شورای روستای مشکاپشت با بیان اینکه این روستا با ضعف برق مواجه است، گفت : از قدمت ترانس مذکور 30 سال می‌گذرد و تاکنون پیگیری‌ها نتیجه بخش نبوده است. سیدهادی حسینی همچنین بر لزوم پیگیری وضعیت آب آشامیدنی مشکاپشت اشاره کرد.

گفتنی است، اعضای شورای اسلامی روستاهای بخش خمام به بیان مشکلات شبکه برق و آب آشامیدنی پرداختند.


۱ دیدگاه

  • نگران برای جامعه که اینهمه شهید پشتوانه آن است در مورخ 1394/08/03 - 10:47 می‌نویسد :

    به نظرم تشکیل شوراها تقسیم قدرت برای انجام کارها نبوده بلکه گم کردن مسئول برای پاسخگویی بوده مگه نه؟…پس چرا همه گله منددند؟پس چه کسی باید جواب بده؟