خمام - «پسماند» عامل آلودگی محیط زیست
بخشدار خمام عنوان کرد :

«پسماند» عامل آلودگی محیط زیست

پسماند با آلوده کردن آب، خاک و معابر، محیط زیست سالم روستاها را در معرض خطر قرار داده است.

سه شنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳ KHNA17489

حسین ذاکر استقامتی در جلسه کارگروه مدیریت پسماندهای این بخش، سرعت تولید زباله را با توجه به افزایش روز افزون جمعیت، صنعتی شدن جوامع انسانی و رشد مصرف‌گرایی غیر قابل تصور توصیف کرد. وی، اظهار کرد : گسترش روستاها، نوع کیفیت و مصرف در زندگی مردم روستا و شهر موجب شده تا وضعیت پسماندهای روستایی و شهری از مواد فسادپذیر به سمت مواد غیرفاسد شدنی مانند کاغذ، پلاستیک، فلز و … تغییر پیدا کند.
به گفته بخشدار خمام، این تغییر موجب ظهور قابل توجهی از زباله‌های فاسدپذیر و کم فاسدپذیر در معابر و اطراف روستاها شده که بهداشت مردم را به خطر انداخته و موجب مناظر زشت و ناهنجار در طبیعت شده است. وی با بیان اینکه پسماند می‌تواند بیماری، بوی بد و مناظر زشتی را در روستاها ایجاد کند، گفت: پسماند با آلوده کردن آب، خاک و معابر، محیط زیست سالم روستاها را در معرض خطر قرار داده است.
ذاکر استقامتی با اشاره به اینکه سیستم مدیریت پسماند در روستاها یک موضوع نوپا و در مراحل اولیه‌ شکل‌گیری است، تصریح کرد: تاکنون 10 سال از تصویب قانون جامع پسماند می‌گذرد. وی خاطرنشان کرد: هزینه‌های سنگینی در زمینه جمع‌آوری و دفع زباله‌ها بر عهده شهرداری‌ها، دهیاران و سازمان‌های وابسته است.
بخشدار خمام میزان سرانه‌ زباله در مناطق شهری را 658 گرم و در مناطق روستایی بین 220 تا 340 گرم در روز برای هر نفر عنوان کرد. وی اظهار کرد: سرانه‌ زباله‌ هر نفر به طور متوسط 240 کیلوگرم در سال است.
ذاکر استقامتی با بیان اینکه مواد زائد زباله‌ای باید پس از تولید در یک محل مناسبت با توجه به شرایط بهداشتی نگهداری و در سریع‌ترین زمان حمل و نقل و دفع شود، بهترین روش را جمع‌آوری زباله از منازل و انتقال به محل دفع دانست. به گفته وی، سیستم جعبه سبز، مراکز تسهیلات روستایی و جمع‌آوری منزل به منزل می‌تواند تا حد زیادی برون‌رفت از مشکل و معضل پسماند زباله در روستاها و شهر خمام را پوشش دهد.


موضوع : بخشداری، در روستا
http://khna.ir/17489

۱ دیدگاه