خمام - توسعه ۲۹ درصدی شهر خمام طی ۲۳ سال گذشته / آثار عدم ابلاغ طرح هادی مخرب خواهد بود
بر اساس نتایج یک پژوهش؛

توسعه ۲۹ درصدی شهر خمام طی ۲۳ سال گذشته / آثار عدم ابلاغ طرح هادی مخرب خواهد بود

نتایج یک پژوهش علمی از رشد و توسعه ۲۹ درصدی شهر خمام طی ۲۳ سال گذشته از نظر ازدیاد سازه‌های عمرانی، همانند توسعه راه‌ها، جاده‌ها و ساختمان‌ها حکایت دارد.

چهارشنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ KHNA105004

نتایج یک پژوهش علمی از رشد و توسعه ۲۹ درصدی شهر خمام طی ۲۳ سال گذشته از نظر ازدیاد سازه‌های عمرانی، همانند توسعه راه‌ها، جاده‌ها و ساختمان‌ها حکایت دارد.
این‌پژوهش به‌واسطه پایش تغییرات بر پایه علم سنجش از دور با استفاده از عکس‌های ماهواره لندست ۷ و ۸ در باندهای مختلف تصویربرداری مرئی و غیرمرئی همانند مادون‌قرمز و باندهای حرارتی این‌سنجنده و نتایج حاصل‌از کلاس‌بندی به‌روش SVM صورت پذیرفته است.

علاوه‌براین، مقایسه توسعه شهر خمام با کلانشهر رشت از ۶ درصد توسعه بیشتر سازه‌های عمرانی این‌شهر نسبت به رشت خبر می‌دهد، که مقایسه آماری مذکور این‌مهم را می‌رساند که شهر خمام با سرعت بیشتری درحال رشد و توسعه بوده و بدون‌شک نیازمند قواعد و ضوابط کنترل‌کننده جهت هدایت توسعه شهری به سمت بهینه و درست است.

قواعد کنترل‌کننده در برنامه ۱۰ ساله هر شهر به‌صورت طرح هادی یا تفصیلی و همچنین به‌صورت بزرگ‌تر در ابعاد یک استان، قواعدی همچون طرح جامع در بازه ۲۵ ساله که توسط کارشناسان مربوطه تهیه می‌شود، چارچوبی برای توسعه و رشد یک‌شهر یا استان می‌باشد.
بدون داشتن قانون توسعه شهری، این‌رشد می‌تواند بسیار مخرب و آسیب‌زننده باشد؛ به‌طوری که طی چندسال شاهد ترافیک‌های شدید، ازدیاد تراکم جمعیت، عدم توزیع درست منابع شهری همانند پارک‌ها، مدارس و فروشگاه‌ها، تداخل مشاغل مزاحم با مناطق مسکونی، از‌بین‌رفتن منابع‌طبیعی همانند جنگل‌ها، مراتع و زمین‌های کشاورزی و صدها مشکل محیط زیستی و اجتماعی دیگر خواهیم بود، که همگی از جمله آسیب‌های نداشتن یک‌طرح هادی یا تفصیلی درست و کنترل‌کننده نشات خواهد گرفت، که می‌تواند امنیت روانی و رفاهی جامعه و مردم ساکن شهر را دچار مخاطره نماید.

با استفاده از آمارهای این‌تحقیق مشخص‌گردیده که طی ۲۳ سال اخیر ۱۵ درصد از زمین‌های کشاورزی و همچنین ۱۴ درصد از جنگل‌ها و درختان اطراف شهر خمام به سازه‌های عمرانی تبدیل‌شده، اما در مقایسه‌ای مشابه برای شهر رشت ۱۶ درصد از زمین‌های کشاورزی و باغی و فقط ۶ درصد از درختان و جنگل‌های شهر رشت به سازه‌های عمرانی تبدیل گشته‌اند.
در مقایسه‌ای دیگر، حجم توده گیاهی و جنگلی شهر خمام نسبت به گذشته شاهد افزایش ۴ درصدی بوده؛ و این درحالی‌است که همین‌شاخص برای شهر رشت شاهد کاهش ۷.۵ درصدی بوده است.

یکی‌از علل کاهش سرعت توسعه در شهر رشت و به‌طور کلی شهرهای بزرگ با ویژگی‌ها و معضلات مشابه شهر مذکور، همان عدم مدیریت صحیح در طول توسعه و گسترش ابعاد شهر بدون توجه به مدیریت امکانات شهری است، که موجب ایجاد گره‌های مدیریتی در مساله ترافیک و کمبود فضاهای آموزشی، درمانی و … است.
درصورتی‌که مشکلات حاصل از توسعه شهر در آینده مورد پیش‌بینی و بررسی قرار نگیرند، شاهد کاهش رشد توسعه و در نهایت مهاجرت معکوس در اینگونه شهرها خواهیم بود. دیترویت یکی‌از نمونه‌های شهرهای ورشکسته و آسیب‌دیده در ایالات متحده است، که به سبب همین‌علل و رشد سریع خود در دهه ۵۰ میلادی، اکنون دچار کاهش جمعیت ۶۰ درصدی و مهاجرت معکوس شهروندان خود شده و امروزه پر از خانه‌های مخروبه است.

همگی اینها نشان‌دهنده اهمیت داشتن یک برنامه‌ریزی صحیح و تصویب به‌موقع و درست طرح‌های هادی و تفصیلی شهری است، که متاسفانه شهر خمام چندین‌سال است که از طرح جدید هادی محروم مانده و این‌خطرات ناشی‌از توسعه‌ی نادرست، آینده این‌شهر و مردمانش را تهدید خواهد کرد؛ لذا امید می‌رود با تهیه این‌پژوهش مسوولان مربوطه تصمیمات سریع‌تری برای شهر خمام اتخاذ نمایند. / رحمان حسابی‌فرد


موضوع : در شهر، یادداشت
پژوهش توسط: رحمان حسابی‌فرد
http://khna.ir/105004

دیدگاه شما چیست ؟!

بازنشر یادداشت‌ها و انتشار جوابیه‌های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.