خمام - طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر تا چه‌زمانی متوقف می‌ماند ؟!
ویژه
نگاهی به معضل سگ‌های ولگرد ؛

طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر تا چه‌زمانی متوقف می‌ماند ؟!

تردد سگ‌های ولگرد در شهر به حدی زیاد شده که به‌صورت دسته‌جمعی مشاهده می‌شوند.

یکشنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۹:۱۰ KHNA10469

در خبری که پیش از این با عنوان “طرح اتلاف سگ‌های ولگرد متوقف مانده!” منتشر گردید، عنوان شد : افزایش سگ‌های ولگرد و تجمع هرچه بیشتر آنها موجبات سلب آرامش مردم را فراهم آورده و در برخی از ساعات تجمع آنها به گونه‌ای‌است که به علت تعداد بالای آنها در ورودی یک کوچه یا خیابان فرعی (بعنوان مثال ورودی مسکن مهر) موجبات ترس و دلهره‌ی ساکنین را ایجاد می‌نماید.

علی‌رغم آنکه مجوزهای لازم صادر، و مقرر شد بعد از ماه‌های محرم و صفر در این خصوص اقدام گردد، اما بیش از 3 ماه است که از انتشار خبر قبلی می‌گذرد و روند فعلی تضمین کننده‌ی سلامت جامعه نبوده و سبب ایجاد آزردگی خاطر در شهروندان می‌شود.

تردد سگ‌های ولگرد در خیابان‌های شهر به حدی زیاد شده است که این حیوانات به صورت دسته جمعی حضور داشته و همین امر باعث تهدید سلامت بهداشتی و روانی جامعه شده است. اگر چه مناطق حاشیه‌ای بیشتر مورد هجوم این مهمانان ناخوانده‌ی شهری هستند، اما این بدان معنی نیست که برخی مناطق شهر از وجود این حیوان مزاحم در امان باشد ؛ می‌توان در مناطق مختلفی از شهر خمام سگ‌های ولگرد را مشاهده کرد که تک‌تک یا در مواردی به صورت گروهی در حرکت‌اند.
سگ‌های ولگرد علاوه بر پارس کردن در نیمه‌های شب، سلب آرامش و آسایش مردم و حمله به شهروندان، خطر گازگرفتگی و ایجاد جو روانی، عامل سرایت بیش از هفت نوع بیماری مشترک انسان و حیوان (زئوتوز) هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بیماری هاری و کیست هیداتیک اشاره کرد ؛ ویروس هاری 100 درصد کشنده بوده و احتمال بهبودی انسان در صورت ابتلا به بیماری هاری تقریبا صفر است. بیماری‌هایی که میان انسان و سگ مشترک هستند به شدت خطرناک‌اند و در بسیاری از موارد به مرگ منتهی می‌شوند. سگ‌ها دارای قابلیت تولید مثلی بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

براساس بند 15 ماده 55 قانون شهرداری جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی، حیوانی و …، و جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد از وظایف شهرداری‌هاست. با استناد به بند 31 ماده 10 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها مصوبه 80/11/21؛ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد با هدف اجرایی نمودن مفاد این ماده‌ی قانونی و رفع مشکلات شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در زمینه‌ی کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و همچنین تأمین سلامت و آسایش شهروندان توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در قالب ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان و با همکاری و تأیید سایر اعضا تدوین شده است.
در این دستورالعمل بر روش زنده‌گیری برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد تأکید شده است، زیرا این روش به دلایل رعایت استانداردهای بهداشتی، ممنوعیت در استفاده از سلاح گرم تا پایان سال 88 (به علت خطرات ناشی از استفاده از سلاح گرم)، جایگزین نمودن سلاح بیهوشی، حفظ سلامت روانی شهروندان و رعایت هرچه بیشتر موازین اسلامی در خصوص رعایت حقوق حیوانات مناسب‌ترین روش با امکانات موجود است.


موضوع : انتخاب سردبیر، در شهر، شهرداری، گزارش تصویری
برگرفته از : فارس / ۱۳۹۱۰۵۱۰۰۰۰۸۱۱
http://khna.ir/10469

۲۱ دیدگاه

  • مریم.ا در مورخ 1392/10/22 - 09:23 می‌نویسد :

    من صبح که میخوام برم محل کار با هزارجور ترس و لرز باید از کنار این سگهای سر کوچه مون رد بشم
    اصلا معلوم هست چه برنامه ای براشون دارن ؟

  • نیما صابری در مورخ 1392/10/22 - 09:33 می‌نویسد :

    چندی پیش دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بار دیگر بر رعایت کامل مفاد دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد به روش زنده‌گیری تاکید و شهرداری‌ها را موظف به زنده‌گیری سگ‌های ولگرد با وسایل و تجهیزات ذکر شده کرد. بر این اساس همه شهرداری‌ها موظفند پس از جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، آن‌ها را معاینه کرده و سگ‌های مفید از غیر مفید تشخیص داده شده و سگ‌های مفید برای واگذاری به افراد متقاضی به منظور استفاده به عنوان سگ نگهبان و گله و … واگذار کرده و سگ‌های غیر مفید با مرگ ترحم (تزریق ماده بیهوشی با دوز معین) اتلاف و به روش اصولی و در محل مناسب (ترجیحاً محل‌های دفن پسماند‌ها) دفن شوند. شهرداری‌ها با نظارت فرمانداری‌ها و استانداری‌ها ملزم به اجرای این دستورالعمل بوده و در صورت عدم اجرا مرتکب تخلف قانونی شناخته می‌شوند. این دبیرخانه از شهروندان در سراسر کشور خواسته است گزارش‌های مردمی در زمینه عدم اجرای صحیح دستورالعمل مذکور توسط شهرداری‌ها را از طریق پست الکترونیک animal.pcawo@yahoo.com به این ستاد اعلام کنند.

  • جلیل غیاثی در مورخ 1392/10/22 - 10:27 می‌نویسد :

    در مورد سگهای خیابونی باید حتما چاره ای اندیشید اما جاره ای به جز کشتن بی رحمانه که حتما از دایره انسانیت خارج خواهد بود. فقط لازم به توضیحه که عرض کنم طبق آمارها و شواهد موجود از شهرهای دیگر و شهر خمام در سالهای گذشته نه تنها با کشتن سگها این معضل برطرف نشده بلکه تعداد آنها زیادتر هم شده است. پیشنهاد بنده اینه که سعی کنیم از قرار دادن پسماندهای پروتينی و بازمانده های غذایی در سطح کوچه ها و خیابانها خودداری کنیم. و زباله های خانگی را در ساعات تعیین شده در مکانهای مشخص قرار دهیمو در ضمن تفکیک زباله یادمون نره.با تشکر.

  • نیما صابری در مورخ 1392/10/22 - 10:31 می‌نویسد :

    [ در کامنت قبلی اشاره شد ]

    دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور : شهرداری‌ها موظفند پس از جمع‌آوری سگ‌های ولگرد آن‌ها را معاینه کرده و سگ‌های مفید از غیر مفید را تشخیص داده و سگ‌های مفید برای واگذاری به افراد متقاضی به منظور استفاده به عنوان سگ نگهبان و گله و … واگذار کرده و سگ‌های غیر مفید با مرگ ترحم (تزریق ماده بیهوشی با دوز معین) اتلاف و به روش اصولی و در محل مناسب (ترجیحاً محل‌های دفن پسماند‌ها) دفن شوند.

  • همشهری در مورخ 1392/10/22 - 10:40 می‌نویسد :

    آقای خمام نیوز
    شما 3 ماه هست که این خبر رو زدید اما مردم بیشتر از 3 ماه هست که از این مشکل گله دارن
    چقدر باید منتظر باشیم تا فکری برای این مسئله بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    سانسور نکنید

  • سمانه در مورخ 1392/10/22 - 10:43 می‌نویسد :

    اگر یه عضو زن توی شورای شهر داشتیم برای همینجور مواقع به درد میخورد

  • عماد در مورخ 1392/10/22 - 13:19 می‌نویسد :

    خب خانوم ها میتونستند به یک خانوم رای بدن تا به 5 تا مرد

  • سید علی در مورخ 1392/10/22 - 14:08 می‌نویسد :

    اقای غیاثی خواهشا ، اول مصوبه شورا که قرار بود مصوبات رو به صورت عمومی منتشر کنید چه شذ برادر ؟؟؟
    این کار پیش کش ……………

  • ایرانی در مورخ 1392/10/22 - 14:14 می‌نویسد :

    جناب صابری 
    این معضل زمانی حل میشه که اتفاقی برای یکی از همشهریان عزیزمون بیفته .
    اون وقت همه فعال میشند
    قضیه کی بود کی بو من نبودمه

  • جلیل غیاثی در مورخ 1392/10/23 - 01:10 می‌نویسد :

    دوستان سلام.

    در ابتدا باید خدمت برادر سید علی که خودشون رو معرفی هم نکردند عرض کنم براساس قانون شورا ها موظف هستند هر شش ماه یکبار گزارش عملکرد خود را بصورت عمومی به شهروندان ارایه دهند که ما هم بر همین اساس به شرط حیات به وظیفه مون عمل خواهیم کرد. در صورتی که بطور موردی مصوبه ای مد نظر شماست شورای شهر خمام با کمال میل آن را در اختیار شما قرار میدهد تا در محل شورا مطالعه نمایید دوست عزیز.
    اما در ادامه بحث سگهای ولگرد باید بعرض برسونم که شهرداری خمام امکانات لازم و کافی برای زنده گیری سگها رو نداره ولی از همین جا به همه همشهریان عزیزم قول میدم که فردا این مساله رو بطور ویژه بررسی خواهیم کرد. ضمن اینکه تقاضا داریم در پاک نگه داشتن شهر که به رفع این مشکل کمک میکنه با شهرداری همکاری کنید.

    خواهش میکنم.
    با تقدیم احترام . 

  • سمانه در مورخ 1392/10/23 - 01:17 می‌نویسد :

    به این میگن شورای شهر مردمی 

  • طاهر در مورخ 1392/10/23 - 21:08 می‌نویسد :

    جناب غیاثی
    نتیجه پیگیری ویژه شما چه شد ؟

  • جلیل غیاثی در مورخ 1392/10/23 - 22:29 می‌نویسد :

    با عرض و سلام و احترام خدمت همه همشهریان عزیز

    همانطور که دیشب اعلام نمودم امروز در مورد مسئله‌ی سگهای ولگرد با مسئولین مربوطه در شهرداری صحبتهای لازم انجام شد و به دلیل بالا بودن هزینه‌ی زنده گیری سگ‌ها و بیهوش کردن آنها توسط سلاح مخصوص، مقرر گردید فردا مراتب را به مقام های فرا دست اطلاع داده تا بتوان کمکهای لازم و موثر را در زمینه ی فضاسازی برای نگهداشتن سگهای ولگرد و اقدامات مقتضی بعدی صورت داد

    هر یک سلاح مخصوص بیهودش کننده قیمتی معادل 15 میلیون تومان دارد که اگر بخواهم صادقه صحبت کنم از توان شهرداری خمام خارج است، چون علاوه بر این سلاح ها، باید فضایی ایجاد کنیم که این سگ ها را در آنجا نگهداری کنیم، بنابراین تمام تلاش خود را می کنیم تا رضایت و امنیت شهروندان عزیز جلب شود

    شورای اسلامی شهر خمام در خدمت شماست
    جلیل غیاثی، سخنگوی شورای شهر خمام

  • سید علی در مورخ 1392/10/24 - 01:25 می‌نویسد :

    سلام، بردار ارزشی جناب اقای غیاثی  یکی از شعار های انتخاباتی شما در شب سخنرانی تون در بازاچه صابری علنی کردن مصوبات برای عموم مردم شریف خمام بوده تا عموم مردم از تصمیمات شورای محترم مثل  ایجاد خیابان های جدید و طرح تفضیلی جدید شهر با خبر بشن (تا از ویژه خواری جلو گیری گردد ) این خاصته بحقی است و…-
    شاید هم من بد متوجه شدم یا …….  
    ازتون به عنوان یه فرد تحصیل کرده و محترم انتظار میره با تعنه نفرمایید ( خودتون رو معرفی نکردید  …….). وظیفه شما به عنوان یکی از اعضای شورا پاسخگو بودن. 
    با توجه به روحیه شما در متن بالا فکر می کنم سوال کردن از شما بی مورده و….
    برای من قابل توجیه نیست که شهرادری خمام توان خریدن یک قبضه اسلحه هم ندارد و… به قول دوست محترم اقای ایرانی این معضل زمانی حل میشه که اتفاقی برای یکی از همشهریان عزیزمون بیفته .
    انشالله خداوند متعال به همه فرزندان انقلاب تو فیق خدمت صادقه در جهت پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را همچون شما را عطا فرمایید

  • جلیل غیاثی در مورخ 1392/10/24 - 15:06 می‌نویسد :

    با عرض سلام خدمت شما برادر سیدعلی

    طرح خیابان های جدید و طرح تفصیلی در حیطه‌ی اختیارات شهرداری می باشد اما با نظارت استانداری این کار انجام می شود و تعریف خیابان های جدید در نقشه های تفصیلی و جامع شهری ضمانت اجرای آنها را تعیین نمی کند، بنابراین جایی برای ویژه خواری وجود نخواهد داشت

    در ضمن درست می فرمایید، بنده به عنوان یکی از اعضای شورای شهر باید پاسخگو باشم و نیازی به استخدام آرایه‌ی طعنه نمی‌باشد، فکر می کنم حضور من در همین فضای مجازی در پاسخ به دیدگاه‌تان انتظار شما را برآورده میکند 

    حال اگر عدم توان مالی شهرداری خمام جهت خرید اسحله‌ی بیهوشی برای شما قابل توجیه نیست ، می توانید با مراجعه به شهرداری از وضعیت گردش مالی ما نیز باخبر شوید

    شایان ذکر است که مسئله سگهای ولگرد یک معضل است که در سراسر کشور وجود دارد و تنها منحصر به شهر خمام نمی باشد

    از همین تریبون اعلام میکنم همچنان بر سر عهدی که با مردم بسته ایم هستیم و بنده نیز برای تحقق بخشیدن به شعارهای انتخاباتی خود تمام تلاشم را خواهم نمود و به طور موردی در مورد آنچه شما به آن اشاره کرده اید اگر پاسخ قبلی بنده را به دقت مطالعه می کردید، به جواب مناسبی دست می یافتید (مصوبات شورا هر 6 ماه یکبار به اطلاع شهروندان خواهد رسید)

    جلیل غیاثی
    سخنگوی شورای اسلامی شهر خمام

  • رضا در مورخ 1392/10/27 - 17:21 می‌نویسد :

    كشتن اين حيوانات بيچاره خلاف روحيه انساني ست.
    تابحال نشده كه اين حيوانات به كسي ازار برسوندند.اينكه بعضي از افراد از حيوانات ترس دارند به دليل نوع تفكرشون هستش كه از بچگي اينها رو نسبت به سگها بدبين كردند.تقريبا همه جاي شهر اين سگها وجود دارند و خود من هم هر روز اينها رو ميبينم ولي انقدر بي آزار هستند كه حتي وقتي از كنارشون رد ميشي هيچ عكس العملي نشون نميدن.

  • علی در مورخ 1392/10/27 - 22:49 می‌نویسد :

    جایی گفتن که قراره سگها رو بکشیم که شما نسبت به کشتنشون واکنش نشون دادید ؟

  • مهدیی در مورخ 1392/11/06 - 21:27 می‌نویسد :

    واقعا متاسفم یعنی سگ مفید غیر مفید داریم یعنی سگی که پیره باید کشته بشه اینه راه حلتون واقعا که 

  • سجاد در مورخ 1394/03/18 - 10:08 می‌نویسد :

    با سلام 
    این حیوانات مظلوم به دلیل پیشروی بدون برنامه ی انسان ها تو حریم زندگیشون به این وضع دچار شدن…این حیوانات که نامشون در قرآن و سوره ی کهف هم اومده و وفاداریشون به انسان ثابت و توجه به زندگی و  شرایط زیست محیطیشون هم از جانب شرع و هم از جانب ارگان های دولتی(حداقل در ظاهر) تاکید شده، نباید قربانی زیاده خواهی انسان ها بشن.اونها اگه جایی برای زندگی داشتن که به سمت شهر نمیومدن…اینو همه میدونیم.من معدوم کردن این موجودات دوس داشتنی و بی آزارو که به عینه هیچوقت مزاحمتی جز ایجاد سرو صدا و پارس اونهم در پایان ساعات شب ندیدم، با منطق غیر مفید بودنشون جنایت میدونم(فقط در صورت انتشار بیماری های خطرناک و واگیردار امکان معدوم کردنشون اونم به روش منطقی وجود داره).به گوش باشید که گرفتن جان هر موجودی گناه نابخشودنیه.

  • ناشناس در مورخ 1395/08/02 - 00:31 می‌نویسد :

    سلام .حضور سگهای ولگرد در طول روز و در خیابانهای اصلی و اطراف مدرسه ابتدایی را هم در نظر بگیرین .سگها گروهی و با آرامش کامل از کنار مردم رد میشن و اصلا ترسی از آدمها ندارند و اگه مردم بخوان دورشون کنن سگها گروهی پارس میکنند حمله میکنند .توی کوچه ها و مناطقی که مسکونی هستش ,سطل زباله خیلی کمه و سطلها بدون در هستش .کافیه یک روز صبح برای ورزش صبحگاهی برین و ببینین سگها چطور گله ای توی خیابون اصلی رژه میرن و توی کوچه هاسرک میکشند تعدادشون کوچه به کوچه اضافه تر میشه.دلسوزی چاره کار نیست اینهایی که میگن سگها را نکشین لطف کنند یه راهکار درست و حسابی هم جلوی مردم بزارن .

  • ناشناس در مورخ 1395/08/02 - 00:43 می‌نویسد :

    سلام .تعداد سگهایی که توی روستاها هستن خیلی کمتر از سگهایی هستش که توی شهر خمام توی کوچه پس کوچه ها ولگردی میکنند و باعث ترس و وحشت مردم میشن .شبها هم که از سر و صداشون آرامش نداریم .خودم شخصا شاهد بودم که کنار مدرسه ابتدایی چطور به دانش آموز کوچولوی که از سوپر مارکت بیرون اومده بود و همان لحظه سگها گروهی در حال عبور از کنار مغازه بودن ,حمله کرده بودن و جلوی صورت بچه پارس میکردن و بچه خودش را جمع کرده بود و قلبش را نگه داشته بود.سر دسته سگهای خمام را دیدین ؟؟؟؟؟حتما باید اتفاق بدی بیافته تا تصمیمی برای سگهای ولگرد بگیرند.