خمام - نشای برنج در ۲۰ درصد از شالیزارها / ۷۵ کیلومتر از انهار و رودخانه‌ها لایروبی شده‌اند
فرماندار خمام مطرح کرد:

نشای برنج در ۲۰ درصد از شالیزارها / ۷۵ کیلومتر از انهار و رودخانه‌ها لایروبی شده‌اند

فرماندار خمام از خزانه‌گیری برنج در بیش‌از ۹۸ درصد از مزارع کشاورزی این‌شهرستان خبر داده و عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به نزولات جوی، وضعیت شهرستان خمام در رابطه با آب کشاورزی و سال زراعی نسبت به سال گذشته مطلوب است.

جمعه، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۰۲ KHNA104311

فرماندار خمام از خزانه‌گیری برنج در بیش‌از ۹۸ درصد از مزارع کشاورزی این‌شهرستان خبر داده و عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به نزولات جوی، وضعیت شهرستان خمام در رابطه با آب کشاورزی و سال زراعی نسبت به سال گذشته مطلوب است.
اسفندیار جوشن روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آمار شخم اول در شالیزارهای خمام ۹۵ درصد و خزانه‌گیری ۹۸ درصد می‌باشد، تصریح کرد: آمار نشای برنج بر اساس بازدیدهای صورت‌گرفته حدود ۲۰ درصد بوده است.
وی با اشاره به توزیع کود شیمیایی بین ۸۰ درصد از کشاورزان، افزود: ۳ نوع کود در انبارها موجود بوده و ۵ کارگزار در سطح شهرستان به فعالیت مشغول‌ هستند، که ۲ مورد تعاونی و ۳ مورد بخش غیردولتی است.
این‌مسوول با اشاره به شروع آبگذاری کانال چپ سد سنگر برای مناطق مرکزی گیلان شامل شهرستان‌های رشت و خمام، یادآور شد: با توجه به مسافت، آب سد ۲۴ یا ۲۵ اردیبهشت‌ماه به مزارع خمام می‌رسد.
به گفته‌ی وی، بارندگی‌ها بر اساس پیش‌بینی هواشناسی از روز جمعه آغاز خواهد شد، که در این‌رابطه هشدار سطح زرد اعلام‌شده؛ ضمن‌آنکه این‌بارندگی‌ها تا روز دوشنبه ادامه داشته و در روزهای یکشنبه و دوشنبه شدید خواهد بود.
نماینده عالی دولت با تاکید بر آنکه به‌دلیل بارش باران ۶۰ الی ۷۰ درصد افزایش نشای برنج داشته و ضمن آنکه از تقویم زراعی مشخص‌شده جلوتر هستیم، مشکل خاصی وجود ندارد، اذعان داشت: در رابطه با سوخت نیز مراجعه‌کنندگان بر اساس ضوابط در سامانه تعیین‌شده ثبت‌نام نموده و سوخت را دریافت نموده‌اند؛ البته چندین‌مورد مشکل کوچک وجود داشته، که بالادست اعلام کرده‌ایم.
جوشن به پای کار بودن بخشداران، جهاد کشاورزی، آبیاری، آب منطقه‌ای و شرکت نفت با توجه به تاکید استاندارد اشاره نموده و گفت: با توجه به وضعیت فعلی، این‌امیدواری وجود دارد که سال زراعی مورد قبولی را پشت‌سر بگذاریم.
به گفته‌ی وی، تاکنون ۸۳۵ نفر، ۸۶۲ هکتار از مزارع کشاورزی خود را بیمه نموده‌اند. متاسفانه کشاورزان امسال استقبال خوبی در رابطه با بیمه‌نمودن محصولات کشاورزی از خود نشان نداده‌اند، که آمار پایینی را رقم زده است.
این‌مسوول به لایروبی حدود ۷۵ کیلومتر از رودخانه‌ها و انهار شهرستان خمام اشاره نموده و عنوان کرد: حدود ۶۰ کیلومتر از این‌لایروبی توسط اداره آبیاری و آب منطقه‌ای انجام شده و مابقی با کمک مردم صورت پذیرفته‌است. از سوی دیگر، خمام‌رود مدت‌زمان زیادی لایروبی نشده‌بود، که انجام این‌امر موجب سریعتر رسیدن آب به پایین‌دست می‌شود.
فرماندار خمام همچنین به اختصاص ۳ میلیارد تومان اعتبار توسط مدیریت بحران استان درخصوص رفع مشکل برخی‌از پمپاژها در سطح روستاهای خمام طی بازدید مدیرکل مدیریت بحران گیلان و پیگیری برای نصب پمپاژ دیزلی در جفرودبالا طی روزهای آینده خبر داده و خاطرنشان کرد: از کشاورزان تقاضا می‌کنیم به رعایت تقویم زراعی توجه بیشتری نشان داده و در رابطه با بیمه‌نمودن محصولات کشاورزی خود در زمان باقیمانده اقدام نمایند.


موضوع : فرمانداری، کشاورزی
گزارش : حبیب صابری
http://khna.ir/104311

دیدگاه شما چیست ؟!