خمام - اعتماد دشمن هيچگاه جلب نشده و دائماً خواسته‌هاي نامشروعش بيشتر مي‌گردد
حجت الاسلام والمسلمین عاشوری :

اعتماد دشمن هيچگاه جلب نشده و دائماً خواسته‌هاي نامشروعش بيشتر مي‌گردد

برجسته کردن موضوع تحریم‌ها، خیانت بزرگی است که عده‌ای دانسته یا ندانسته مرتکب می‌شوند.

جمعه، ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷ KHNA6537

نماز جمعه‌ی این هفته‌ با حضور پرشور مردم ولایتمدار بخش خمام به امامت حجت الاسلام والمسلمین علیرضا عاشوری در آستان مقدس امامزاده حسن (ع) خمام برگزار شد.

خطبه اول : قال النبي (صلي الله عليه و آله وسلم): «اِتَّقِ المَحارِمَ تکن اَعبَدَ الناس» (غُرَرُ الفصاحَة/42). يعني«از حرام بپرهيزيد تا عابدترين مردم باشيد.» همانطور که هفته گذشته هم گفتم؛ عبادت بدون پرهيز از حرام همچون مصرف داروي بدون پرهيز غذايي، اثر ندارد. لذا همانطوري که پزشکان در کنار تجويز دارو، سفارش غذايي هم مي دهند، خداوند سبحان هم در کنار دستور به انجام عبادت، امر به پرهيز از محرّمات نيز مي کند که پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله وسلم) بعنوان فرستاده خداوند فرمود:«عابدترين مردم کسي است که از محرمات پرهيز کند.» عموماً! مردم تقصير گناه خويش يا انحراف فرزندان خود را به گردن محيط جامعه مي اندازند و زمان فعلي خودشان را فاسدتر از همه زمان هاي گذشته مي دانند. درحاليکه حضرت امام خميني(ره) که بهتر از همه مردم، از گذشته و حال خبر داشته فرموده است:« مردم ما از مردم زمان ائمه اطهار(عليهم السلام) بهترند.» حضرت امام خامنه اي نيز فرمودند:«جوان هاي ما از جوان هاي نسل اول انقلاب، چيزي کم ندارند و بلکه بهتر از آنها هستند.» بنابراين ديدن برخي مظاهر فساد در جامعه دليل نمي شود که کل جامعه فاسد شده باشد و امکان خودسازي و سعادت در آن وجود نداشته باشد. در گوشه و کنار جامعه اگر جوان معتادي مخفيانه و با ترس و لرز گناهي مي کند، اين همه جوانان مؤمن هم هستند که آشکارا و با کمال صلابت در مساجدِ عبادت و مجالسِ دعا و مراسم هاي مذهبي شرکت مي کنند. بنابراين اولين مقصر گمراهي انسان، خودش است که انتخاب بدي کرده است. لذا در درجه اول خودِ شخص رابه خاطر گناهانش عذاب مي کنند. اينکه قرآن مي فرمايد:« يا ايها الناسُ ما غَرَّک بِرَبِّک الکريم.» (انفطار/6). يعني« اي انسان! چه چيز تو را مغرور کرده در برابر پروردگارت؟!» و فريب خوردي؟! اخطار به اين معني است که هيچ فريب دهنده اي وجود ندارد و تو بي خود گمراه شدي. لذا انسان در آنجا هيچ جوابي ندارد بدهد. و سرافکنده و خجالت زده مي شود. گرچه ممکن است اعمال خلاف ديگران در انسان مؤثر باشد ولي انسان داراي اختيار و انتخاب است. او هيچگاه مجبور به انجام خلاف و يا ثواب نيست. بلکه خودش انتخاب مي کند که چگونه عمل نمايد. بسا افرادي که در محيط فاسد، قوي ترين ايمان را داشته اند و بسا افرادي که در محيط سالم، گمراه بوده اند. اتفاقاً کسيکه احساس خطر بيشتري مي کند، مواظبت شديدتري از خود نشان مي دهد همچون رانندگاني که در جاده هاي پرپيچ و خم، دقت زيادتري مي کنند. بنابراين وجود عوامل فساد در جامعه نمي تواند عذر موجهي براي ارتکاب گناه باشد بلکه اتفاقاً وسيله اي براي رشد ايمان هستند. شيطان به تدبير خداوند در عالم هست تا انسان با غلبه بر او بتواند پيروز شود و پاداش بهشت را بدست آورد. آن جوان سالمي که بدون هيچ دغدغه اي با کمال آرامش در گوشه خانه بنشيند، هيچگاه نمي تواند در مسابقات کشتي يا وزنه برداري، پهلوان يا قهرمان شود؛ بلکه بايد تمرينات سختي انجام دهد و با افرادي قوي، دست و پنجه نرم کند، گاهي زمين بخورد و بلند شود تا عضلاتش قوي گردد؛ آنگاه شهد شيرين پيروزي گوارايش خواهد بود. و الّا فضيلتي نصيب او نخواهدشد. انسان از بدو خلقت با خوبي ها و بدي ها، مأنوس بوده است. يکي از فرزندان حضرت آدم(عليه السلام) از روي حسد، برادرش را کشت. ولي فرزند ديگرش حتي مقابله به مثل هم نکرد. «وَاتلُ عليهم نَبَأ ابنَي آدَمَ بالحقِ اِذ قرَّبا قرباناً فَتُقُبِّلَ من اَحَدِهما ولم يُتَقَبَّل من الاخَر قال لَاَقتُلَنَّک قال اِنّما يَتَقَبَّلُ اللهُ مِن المتقين» (مائده/27). يعني« و داستان دو فرزند آدم را به حق بر آنها بخوان: هنگاميکه هر کدام کاري براي تقرب (به پروردگار) انجام دادند: اما از يکي پذيرفته شد و از ديگري پذيرفته نشد؛ لذا گفت: به خدا سوگند تو را خواهم کشت! (برادر ديگر) گفت: (من چه گناهي دارم؟ زيرا) خدا، تنها از پرهيزگاران مي پذيرد.» وقتي يکي از فرزندان حضرت آدم(عليه السلام)، متقي و پرهيزگار بود، پس آن ديگري هم مي توانست پرهيزگاري پيشه کند، ولي با سوء اختيار خودش بدي را برگزيد. پس اين اختيار و انتخاب افراد است که نقش تعيين کننده دارد. تا آخرين لحظه عمر هم همراه انسان هست. بسا انسان هاي بدکاري که همچون سحره فرعون در آخرين لحظه عمر خود، انتخاب درست کردند و سعادتمند شدند؛ و بسا انسان هاي نيکوکاري که همچون بلعم باعورا در آخرين روزهاي عمر خود، انتخاب غلط کردند و شقاومت مند شدند. «واتلُ عليهم نَبَأَ الذي آتَيناهُ آياتنا فَانسَلَخَ منها»(اعراف/175). يعني« براي آنان سرگذشت کسي را بخوان که ما آيات خود را به او داديم؛ ولي (سرانجام) خود را از آن تهي ساخت.»

خطبه دوم : اوصيکم و نفسي بتقوي الله واجتناب معصيته؛ خود و شما را به تقواي الهي و دوري از معصيت خداوند دعوت مي کنم که بيشترين اهتمام انسان بايد به همين پرهيز از معصيت باشد. يعني همه توان و نيروي خود را در جهت حفظ و نگهداري خويش در برابر معاصي الهي بکار بگيرد که رسول خدا(صلي الله عليه و آله وسلم) فرمودند:« اَشَدُّ الناسِ اجتهاداً مَن تَرَکَ الذُّنُوبَ» (غُرَرُ الفصاحَة/حديث370). يعني«پرتلاش ترين مردم، کسي است که گناهان را ترک کند.» روز دوشنبه، نيمه ماه ذي الحجه ميلاد باسعادت جد بزرگوار امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف)، دهمين امام شيعيان حضرت علي النقي(عليه السلام) را تبريک مي گوئيم. امامي که در همان سنين کودکي منصب سنگين امامت را بر دوش کشيد و غاصبين خلافت پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) نه تنها اهل بيت ايشان را از مصدر امور مردم کنار زده بودند بلکه حتي تدبير فضاي فرهنگي شيعيان را بر ائمه معصومين(عليهم السلام) تحمل نمي کردند و با همه سخت گيري هايي که بر آنها روا مي داشتند باز هم قانع نبودند و سرانجام امامان معصوم را که منشأ خير و برکت در جامعه بودند به شهادت مي رساندند تا کسي در نظر مردم، بالاتر از خودشان نباشد! همان حسادتي که فرزند حضرت آدم(عليه السلام) را وادار به کشتن برادر پرهيزگارش کرد، در ميان گروهي از نسل هاي بعدي همچنان باقي مانده و هست. همان حسادت بود که اميرالمؤمنين(عليه السلام) را که منصوص به نص صريح قرآن و منصوب به دست نبي مکرم اسلام بود از مصدر امور کنار گذاشت. از عيد قربان تا عيد غدير به نام دهه ولايت است. کسي که نفس شيطاني خود را در روز عيد قربان، ذبح کرده باشد مي تواند در روز عيد غدير به ولايت الهيّه گردن نهد؛ و الّا ولايت الهيّه را به مسلخ خواهد برد! تمام افرادي که در به شهادت رساندن ائمه معصومين(عليهم السلام) دخالت داشتند کساني بودند که حق عيد قربان را به جا نياورده بودند. کسي که در عيد قربان فقط به فکر قرباني کردن غير خودش باشد، قطعاً در اعياد بعدي هم براي حفظ خودش، هر کسي را که مانع ارضاي تمايلات سيري ناپذيرش باشد قرباني خواهد کرد! قرباني نفس در منا مقدمه رسيدن به ولايت علي در غدير است. چراکه اگر هواي نفس در منا قرباني نشود، در غدير تسليم حق نخواهدشد. حضرت ابراهيم(عليه السلام) در عيد قربان عملاً به مردم آموخت که عوض ذبح فرزندانشان، گوسفند را قرباني کنند و پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله وسلم) نيز در عيد غدير با عمل خود به مردم آموخت که عوض پيروزي از هواي نفس از امام معصوم، اميرالمؤمنين(عليه السلام) تبعيت نمايند. روز غدير، روز به ثمر نشستن تلاش همه انبياست. 124 هزار پيامبر در طول تاريخ بشر به منظور اکمال دين خداوند آمدند ولي اين نتيجه در روز غدير خم به ثمر نشست. لذا اين روز به فرمايش امام رضا(عليه السلام) در بين ساير اعياد اسلامي نظير فطر و قربان و جمعه، همچون ماه در ميان ستارگان مي درخشد. «اِنَّ يومَ الغديرِ بَينَ الاَضحي و الفِطرِ والجُمُعَةِ کالقمر بينَ الکواکِبّ» (مسند الامام الرضا/2/17). يعني«روز غدير بين روز قربان و فطر و جمعه، مثل ماه است در ميان ستارگان.» پذيرش ولايت يعني پذيرش عزت حاکميت اسلامي که در همه زمان ها لازم است. مخصوصاً امروزه که ما به خاطر مسئله هسته اي در مصاف با جبهه غرب قرار گرفته ايم. هرگونه توقف و امتيازدهي به دشمن، خيانت به خون شهدا و آرمان هاي انقلاب است. دولت مردان ما بايد بدانند که ملت ايران تحت هر شرايطي قادر به دفاع از دستاوردهاي خود مي باشد. ما هيچ وظيفه اي در قبال اعتمادسازي براي غرب نداريم. بلکه آنها بايد حقايق موجود در ايران را بپذيرند. اعتمادسازي در عرف بين الملل به معني حرکت در چارچوب مورد نظر طرف مقابل است. ما اگر مي خواستيم در چارچوب غرب حرکت کنيم اصلاً نبايد انقلاب مي کرديم، نبايد حکومت ديني برقرار مي ساختيم، نبايد در جنگ مقاومت مي کرديم، نبايد وارد عرصه هاي سرّي علوم و فناوري هاي نوين مي شديم، نبايد با رژيم صهيونيستي مخالفت کرده و در کنار مظلومين فلسطين مي ايستاديم. اکنون نيز چارچوب هاي دشمن در اجراي قطعنامه هاي تبعيض آميز شوراي امنيت است که حقوق هسته اي را از ملت ما سلب مي کند؛ بازرسي سرزده و کنترل تسليحات موشکي کشور است که عزت اسلامي را از ملت مي گيرد. مضافاً بر اينکه اعتقادات ديني و تجربه هاي تاريخي به ما مي گويند: اعتماد دشمن، هيچگاه جلب نمي شود بلکه دائماً طمع و خواسته هاي نامشروعش بيشتر مي گردد. خوب است دولت مردان فعلي ما عوض اينکه در مقابل دشمن، ضعف نشان بدهند و به خاطر رقابت با يک گروه داخلي، خزانه کشور خالي نشان دهند، در پي فعال کردن ظرفيت هاي داخلي باشند و جوانان بيکار در جامعه را به عرصه توليد بکشانند. کشور ايران بر اساس شاخص هاي اقتصادي از نظر توانايي در توليد ناخالص داخلي در رديف هفدهم جهاني قرار دارد. و به اعتراف بسياري از متخصصان اقتصادي، به راحتي مي توان کشور را با بودجه اي کمتر از يک سوم رقم فعلي اداره کرد که اين مبلغ هم از طريق ارتباط با دو سه کشور همسايه قابل تأمين است. بنابراين برجسته کردن موضوع تحريم ها، خيانت بزرگي است که عده اي دانسته يا ندانسته مرتکب مي شوند. حتي يک بازاري هم وقتي که مي خواهد راجع به معامله اي مذاکره کند، هرگز خودش را مشتاق آن و جيب خودش را خالي نشان نمي دهد. بنابراين بايد از موضع اقتدار وارد شد و قدرت بدست آمده را حفظ کرد. دولت مردان ما بايد بدانند که امروزه ايران اسلامي از مرز قدرت منطقه اي بودن، عبور کرده و به مرز قدرت بين الملي رسيده است و ايران اسلامي در اوج محبوبيت خود در دل ملت ها قرار دارد، درحاليکه غرب در پايين ترين سطح پذيرش ملت هاست. آنها بايد به اين وعده قرآني باور داشته باشند که آينده از آنِ حق طلبان است. «والعاقبة للمتقين» (اعراف/128). يعني« و سرانجام (نيک) براي پرهيزگاران است.»


موضوع : روحانیون، مساجد، نماز جمعه
تصویر : محسن زیبانگار
http://khna.ir/6537