خمام - کتاب «سیمای خوبان» با موضوع زندگینامه و خاطرات ۱۷۲ شهید بخش خمام منتشر شد
ویژه
توسط حجت‌الاسلام مهدی صادقی ؛

کتاب «سیمای خوبان» با موضوع زندگینامه و خاطرات ۱۷۲ شهید بخش خمام منتشر شد

کتاب سیمای خوبان در آینده‌ی نزدیک طی مراسمی با حضور مردم و مسئولین رونمایی شده و از طریق مراکز عرضه‌ی کتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

دوشنبه، ۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰:۰۹ KHNA61159

حجت‌الاسلام مهدی صادقی در گفتگو با خمام‌نیوز از چاپ کتاب «سیمای خوبان» که پیش‌تر از آن با عنوان «مدعیان بی‌ادعا» یاد شده بود خبر داده و عنوان کرد : این کتاب سر انجام پس از تکمیل و ویراستاری در ۴۳۲ صفحه و با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسید.
این نویسنده و محقق خمامی با بیان اینکه تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات لازم برای تالیف کتاب از سال ۶۴ آغاز شد، اما بیش‌از ۱۳ سال است که به صورت جدی بر روی آن کار شده و ۵ سال اخیر به صورت مستمر و به همراه تحقیقات میدانی بوده، تصریح کرد : سیمای خوبان متشکل از ۲ فصل است که مختصری از تاریخ بخش خمام فصل اول آن‌را با هدف معرفی شهر و روستاهای این‌بخش، موقعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همچنین ارائه‌ی آمار از تعداد شهدای هر منطقه، مزار آنها و آمارهای تفکیکی مختلف تشکیل می‌دهد ؛ به‌عنوان مثال ۱۵۶ شهید از مجموع ۱۷۲ شهید بخش خمام در داخل این‌بخش و ۱۶ شهید دیگر در خارج از بخش خمام به خاک آرمیده‌اند، از جمله آیت‌الله ملامحمد خمامی که در نجف اشرف به خاک سپرده شده است.
وی با بیان اینکه فصل دوم شامل زندگینامه، خاطرات و اطلاعاتی از شهدای بخش خمام است، افزود : برای این کتاب دو نوع فهرست در نظر گرفته شده، که فهرست اول بر اساس شهر و دهستان‌های بخش خمام بوده و فهرست دوم اسامی شهدا را بر اساس حروف الفبا تشکیل داده و امکان دسترسی به اطلاعات هر شهید را که دو صفحه از کتاب به وی اختصاص داده شده میسر می‌سازد.
نویسنده‌ی کتاب سیمای خوبان به وجود اطلاعات بیشتر و جامع‌تر از برخی شهدا اشاره کرد و گفت : برای برخی از شهدا اطلاعات بیشتری وجود دارد که حتی می‌توان چند صد صفحه را به آنان اختصاص داد ؛ به عنوان مثال در خصوص سردار شهید مهدی شریفی‌پور کتاب دیگری نوشته شده و در دست ویراستاری است، یا شهید زحمتکش که وضعیت مشابهی دارد.

حجت‌الاسلام صادقی اهداف مطالعه‌ی این کتاب را ایجاد یک تجسم ذهنی از کل زندگانی و سجایای اخلاقی شهدای بخش خمام قلمداد کرده و یادآور شد : در عصر و موقعیت فعلی اشاعه‌ی فرهنگ ایثار و شهادت، شناساندن سیره و سیرت شهدا نیاز مبرم جامعه بوده که در مقطعی از زمان با از خود گذشتگی از جانشان از کیان ملی، دیانت و فرمان‌های مقام ولایت دفاع کردند و امنیت، عزت، آرامش و استقلال را برای این مردم تثبیت کردند.
به گفته‌ی وی، کتاب سیمای خوبان در برگیرنده‌ی فرازهایی عرفانی و تربیتی از وصایای شهدای بخش خمام می‌باشد که ۱۷۲ شهید والامقام این بخش را در برگرفته و البته سعی گردیده تا دستخط شهیدان به همراه عکس‌های تاریخی در کتاب گنجانده شده و حداقل ۱ خاطره از هر شهید نقل شده باشد.
این محقق خمامی، ادامه داد : آیت‌الله شهید ملامحمد خمامی به عنوان اولین شهید بخش خمام یک شهید شاخص بوده که به صورت ویژه در ابتدای فصل دوم به آن پرداخته شد، که این موضوع به دلیل عظمت و بزرگی شهید خمامی بوده است.
به گفته‌ی حجت‌الاسلام صادقی، پیش‌تر ساخت تندیس وی و نام‌گذاری خیابانی به نام آیت‌الله خمامی مصوب گردیده بود، که عملی نشد و انتظار می‌رود در دستور پیگیری قرار گیرد.

صادقی در پایان با تقدیر از حجت‌الاسلام سیدجمال عظیمی برای طراحی جلد و صفحات کتاب سیمای خوبان، خاطرنشان کرد : بنیاد شهید استان گیلان در امر ویراستاری و همچنین در اختیار قرار دادن اطلاعات برخی از شهدا همکاری لازم را داشته و البته همکاری مرکز حفظ آثار سپاه، مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بخشداری خمام، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها شایسته تقدیر است.

به گزارش خمام‌نیوز، کتاب سیمای خوبان در آینده‌ی نزدیک طی مراسمی با حضور مردم و مسئولین رونمایی شده و از طریق مراکز عرضه‌ی کتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.


۱ دیدگاه

  • ناشناس در مورخ 1396/09/06 - 10:47 می‌نویسد :

    احسنت شیخ مهدی