خمام - جلسه‌ی ستاد حوادث غیر مترقبه برگزار شد
ویژه
با شدت بارندگی و آب‌گرفتگی معابر ؛

جلسه‌ی ستاد حوادث غیر مترقبه برگزار شد

با افزایش بارندگی در روزهای اخیر که از جمعه آغاز گردیده، ظهر امروز جلسه‌‌ای تحت عنوان ستاد حوادث غیر مترقبه در سالن اجتماعات بخشداری برگزار گردید.

سه شنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷ KHNA6164

با افزایش بارندگی در روزهای اخیر که از جمعه آغاز گردیده، ظهر امروز به مورخه‌ی 16 مهر 1392 جلسه‌‌ای تحت عنوان ستاد حوادث غیر مترقبه به ریاست حسین ذاکر استقامتی (بخشدار خمام) و با حضور علیرضا پورهادی (شهردار)، محمدرضا اکبرپور (خدمات شهری شهرداری)، بهمن اصغری‌طلب (ریاست اداره‌ی گاز)، حمید بامدادی (ریاست آبفای شهری)، محمدرضا عطائی‌فر (اداره‌ی آبیاری)، رضا جاهد (اداره‌ی برق)، علیرضا شکوهی (مخابرات)، عباس پیرخندان (ریاست آموزش و پرورش)، سرگرد علی‌اکبری (فرماندهی نیروی انتظامی)، سرگرد خوارزم اکبری (جانشین حوزه مقاومت بسیج امام موسی‌کاظم)، فاطمه حق‌شناس (مسئول خانه‌ی بهداشت)، محمدرضا سودمند (پلیس راهور)، کامبیز دجپور (جهاد کشاورزی) و دهیاران روستاهای چوکام، مصردشت، چاپارخانه و کته‌سر در سالن اجتماعات بخشداری خمام برگزار گردیده و به مسئله‌ی مدیریت بحران پرداخته شد.

حسین ذاکر استقامتی در جلسه‌ی ستاد بحران، عنوان کرد : مدیریت بحران فرایند تصمیم و اقدام سریع، انعطاف‌پذیری همه جانبه‌نگر به منظور پیش‌بینی برای کسب آمادگی، پیش‌بینی قبل از وقوع آن، مقابله با بحران و ترمیم اثرات بحران بر محیط و نقش آفرینان است. ریاست ستاد بحران بخش خمام، افزود : در مدیریت بحران، جلوگیری از وقوع آن، کسب آمادگی برای حفاظت بهتر در مقابل تاثیر آن و پاسخ موثر دادن به بحران واقعی و تهیه‌ی طرح‌ها و منابع برای ترمیم و بازسازی است. استقامتی ضمن اشاره به این موضوع که مدیریت بحران شامل مراحل قبل، حین و بعد از آن است، تصریح کرد : در مدیریت حین بحران، جلوگیری از اوج‌گیری و کنترل آن بسیار قابل اهمیت بوده و بعد از بحران عادی‌سازی، ترمیم و بازسازی آن با عنایت به فرا رسیدن فصل پاییز، بارندگی‌های موسمی، وزش باد و طوفان، احتمال جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی معابر، به منظور پیشگیری از بروز خسارات و حوادث حاشیه از آن، فراهم آوردن تمهیدات و تجهیزات لازم و ایجاد آمادگی هرچه بیشتر نیروهای خدمات‌رسان باید مدنظر قرار گیرد.

نماینده‌ی عالی دولت در خمام، خاطرنشان کرد : در این زمان آنچه مهم است، دستگاه‌های متولی به جهت لایروبی و پاکسازی انهار، باز نگه‌داشتن مجاری آب، کنترل دریچه‌ی آب، برداشتن شاخه‌های درختان در مسیر سیم‌های برق (با شاخه‌زنی)، اطلاع‌رسانی، نصب علائم و تابلوهای هشدار دهنده اطراف کنده‌کاری‌ها در معابر و حاشیه‌ی ناامن رودخانه‌ها، سرعت بخشیدن به پروژه‌های نیمه‌موثر در تشدید آب‌گرفتگی، تمیز نگاه داشتن دهنه‌ی پل‌ها، برقراری شیب‌های مداوم جهت آمادگی برای مقابله با هرگونه حادثه اقدام نموده و می‌بایست مورد نظر کلیه‌ی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان قرار گیرد. وی افزود : مراکز بهداشتی، درمانی، خدمات‌رسان نیز باید به‌صورت مستمر ارائه خدمات به مردم را در دستور کار خود داشته، همچنین ذخیره‌سازی آب آشامیدنی و آب مورد نیاز، در صورت بروز طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل در بخش خمام باید توسط مردم خوب و فهیم بخش صورت پذیرفته تا در صورت وقوع حادثه، مشکلات مرتبط با آب وجود نداشته باشد.

علیرضا پورهادی با عنوان اینکه خدمات شهری شهرداری و آتش‌نشانی آماده‌باش هستند، بر لزوم تامین موتور پمپ بیشتر برای خارج کردن آب از خانه‌های مردم اشاره کرد. همچنین در ادامه محمدرضا اکبرپور ضمن اشاره به تلفن 24 ساعته‌ی 3211 افزود : تلفن 4223211 برای رسیدگی به مشکلات شهروندان پاسخگو می‌باشد. (خبر مرتبط)

بهمن اصغری‌طلب نیز با اعلام این موضوع که شهرداری قبل از انجام حفاری در خصوص وضعیت خط لوله‌ی گاز با اداره‌ی گاز هماهنگی صورت دهد، جهت هرگونه همکاری با ستاد بحران اعلام همکاری نمود.

جانشین حوزه مقاومت بسیج امام موسی‌کاظم، افزود : در بحث امداد رسانی به روستاهایی که احتمال وقوع بیشترین صدمات را دارند می‌بایست اخبار و اطلاعات دقیقاً رصد گردند. وی تصریح کرد : بحران سیل و زلزله مشابه پدافند غیرعامل هستند و ماموریت واحدهای نظامی و غیرانتظامی بحث امدادی بوده و بحث امنیت مربوط به نیروی انتظامی می‌باشد. همچنین در بحث آماده‌باش نیروهای بسیجی به منظور بحث امدادی فراخوان صورت خواهد گرفت.

در همین راستا پس از اخذ و بررسی نکته‌نظرات هریک از مدیران دستگاه‌های اجرایی، از کلیه‌ی دهیاران برای برون‌رفت از مشکل و شناسایی نقاط حادثه‌خیز (جهت اعلام به ستاد) تاکید شده، سپس مصوباتی صورت گرفت.

  • برخی دیگر از موارد مطروحه :
    • لزوم آماده باش نیروی انتظامی
    • لزوم بازدید میدانی از مناطق و معابر آب‌گرفته
    • لزوم سرکسی به نانوایی‌ها (به‌منظور پخت نان تا دیروقت)
    • لزوم سرکشی به جایگاه‌های سوخت (برای ماشین آلات خدمات‌رسان)
    • لزوم اعلام و نصب موارد هشدار دهنده
    • لزوم گونی‌های شن (برای ساخت دیواره‌های شنی)
    • استفاده‌ی حداکثری از امکانات موجود

گفتنی‌است با هماهنگی‌های ریاست ستاد بحران خمام (در پی تماس تلفنی گرفته شده بعد از جلسه) با ستاد بحران شهرستان رشت و اداره‌ی آب و منطقه‌ای استان، یک دستگاه بیل خط 7 که دارای قدرت بالایی بوده، به جهت لایروبی انهار بخش خمام تهیه گردید که حدود ساعت 18 در اختیار بخش خمام قرار خواهد گرفت. همچنین رحیمی (معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری) ظهر امروز ضمن بازدید میدانی از خمام و در جریان قرار گرفتن از آخرین اخبار ستاد بحران (با توجه به بارندگی‌ها)، ضمن ملاقات با بخشدار خمام، از بخش خمام بازدید به عمل آورد.


موضوع : ستاد بحران
http://khna.ir/6164

دیدگاه شما چیست ؟!