خمام - آتش‌سوزی جنگل‌های مرزی بخش خمام و منطقه‌ی آزاد انزلی مهار نشده است
ویژه
با گذشت ۲ روز ؛

آتش‌سوزی جنگل‌های مرزی بخش خمام و منطقه‌ی آزاد انزلی مهار نشده است

آمار غیر رسمی از سوختن 5 هکتار و 500 اصله درخت حکایت دارد.

دوشنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲:۰۵ KHNA20500

جنگل‌های مرزی روستای «فتاتو» بخش خمام و روستای «جفرود» منطقه آزاد انزلی از روز شنبه طعمه حریق شده و تاکنون با وجود تلاش‌های صورت گرفته، مهار نشده است.

* کمبود امکانات اطفای حریق دلیل مهارنشدن آتش
کارشناس حریق آتش‌نشانی منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه دلیل آتش‌سوزی و میزان خسارت در دست بررسی است، گفت : روز شنبه پس از اعلام حریق به منظور اطفا در محل حادثه حضور یافتیم، اما به دلیل کمبود امکانات و بعد مسافت تاکنون نتوانسته‌ایم از پیشروی حریق جلوگیری کنیم.
افشین خجسته‌اسدی، با ابراز نگرانی درباره بلاتکلیفی ناشی از کمبود امکانات در مهار آتش، افزود : حریق ابتدا از طرف منطقه آزاد آغاز شد و تا جایی که امکان‌پذیر بود اطفا صورت گرفت، اما به دلیل وزش باد و نبود جاده‌ دسترسی کار آتش‌نشانان با کندی و مشکل مواجه شده است. وی با اشاره به پمپاژ آب توسط لوله‌گذاری، یادآور شد : فاصله‌ای بیش از 600 متر تا کانون حریق وجود دارد که قطعاً این امکانات پاسخگو نخواهد بود.
این کارشناس حریق، راه حل را استفاده از بالگرد یا کندن خندق توسط بیل مکانیکی برای مهار آتش عنوان کرد و گفت : با حضور فرماندار شهرستان رشت در محل حادثه، این موضوع در دست پیگیری است.

* راه دسترسی برای اطفای حریق وجود ندارد
بخشدار خمام، اظهار کرد : ساعت 15:30 دقیقه روز گذشته درباره حریق جنگل‌ها با بخشداری خمام تماس گرفته شد که به دلیل مرزی بودن این جنگل با روستای فتاتو بخش خمام، سریعاً در محل حضور یافتیم.
حسین ذاکراستقامتی با بیان اینکه برای مهار آتش این جنگل 300 هکتاری توسط آتش‌نشانان راه دسترسی وجود ندارد، افزود : نیروی انسانی و تجهیزات باید به صورت فردی حمل شوند. وی ادامه داد : در همین راستا ستاد بحران استان، فرمانداری رشت و منطقه آزاد انزلی در جریان حادثه قرار گرفتند و از منطقه آزاد انزلی، رشت و خمام خودروی آتش‌نشانی به منطقه ورود کرده، اما به دلیل نبود راه دسترسی راه به جایی نبرده است.
بخشدار خمام با بیان اینکه خودروی پیشرو آتش‌نشانی در محل حادثه حضور یافته است، تصریح کرد : آب رودخانه توسط موتورپمپ به درون خودرو پمپاژ شده و عمل اطفا صورت گرفته است.
وی با اشاره به حضور و همکاری عوامل دهیاری و مردم منطقه‌ در اطفای حریق، گفت : موتور پمپ تهیه شد و در زمینه آبرسانی به منطقه‌ حریق، لوله‌گذاری صورت گرفت اما هر چقدر طول لوله افزایش یابد از فشار آب کاسته شده و این در حالی است که دسترسی به کانون حریق امکان‌پذیر نیست.
وی با قدردانی از همکاری فرمانده و عوامل سپاه ناحیه مقداد شهرستان رشت به‌ منظور همکاری و استقرار نیروهای بسیجی بخش خمام، اضافه کرد : با توجه به اینکه هم‌زمان آتش‌سوزی‌های متعددی در استان به وقوع پیوسته است شرایط سختی وجود دارد.
بخشدار خمام با بیان اینکه درخواست بالگرد کرده‌ایم که تاکنون محقق نشده است، گفت : اکنون لزوم حفر خندق برای مهار آتش مورد نظر است. وی تصریح کرد : شب گذشته به نظر می‌رسید آتش مهار شده است، اما امروز دوباره به دلیل وزش باد در محدوده‌ دریای منطقه‌ آزاد، آتش شعله‌ور شده است.

* 5 هکتار جنگل‌های خمام طعمه حریق شد
یکی از اهالی محلی با بیان اینکه آتش‌سوزی از روستای جفرود آغاز شده، اظهار کرد : این آتش به طرف روستای فتاتوی خمام حرکت کرده است. وی گفت : تاکنون 5 هکتار از جنگل‌های 300 هکتاری و حدود 500 اصله درخت طعمه حریق شده است.
این فرد با بیان اینکه پیشروی حریق وجود داشته و آتش مهار نشده است، افزود : برای حفظ امنیت این جنگل باید حتماً جاده‌سازی صورت گیرد، زیرا با آتش‌سوزی راه دسترسی برای اطفای جنگل وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ریشه‌ اغلب درختان این جنگل بالاتر از سطح خاک قرار گرفته‌اند، یادآور شد : این مسئله منجر به افتادن درختان متعددی شده است.

بنابر این‌گزارش، پس از سپری شدن دو روز همچنان درختان در حال سوختن بوده و تاکنون دلیل وقوع آتش‌سوزی و میزان خسارت توسط هیچ‌کدام از مقام‌های مسئول به صورت رسمی اعلام نشده است.


موضوع : جنگل ها، حریق
http://khna.ir/20500

۲ دیدگاه

  • روابط عمومی در مورخ 1393/05/20 - 09:10 می‌نویسد :

    در فارس نیوز :
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930520000021

  • Doctor kooh, Oroopa, ahl Khoma در مورخ 1393/05/21 - 18:11 می‌نویسد :

    in yek fajee baraye mantagheh ast. dar ostan Golestan ham atashsoozi darim. dar in asr khoshksali o moshkelat ab o hava; ostan bayad be tor motamarkez  afrad zobdeh va mojahhaz baraye etfaa dashteh baashad; shayad ham atashsooziye md baashad, baraye villasazi; bayad jeddi gereft