کمربند ایمنی 75 درصد مرگ راننده و سرنشین را در تصادفات کاهش میدهد
ایران عملاً در رتبهی نخست جهان در بحث تصادفات جادهای است.
محتشم امیری امروز در همایش «سوانح و حوادث در کمین مردان ایرانی» که در کانون شهید حقشناس خمام برگزار شد، اظهار کرد: گیلان رتبه سوم تصادفات جادهای پس از تهران و قم را به خود اختصاص داده است. وی تصریح کرد: حوادث جادهای بیشترین دلیل ضایعات نخاعی در جهان است که یک سوم تصادفات جادهای را ضایعات نخاعی تشکیل میدهند. این استاد دانشگاه گفت: ایران عملاً در رتبهی نخست جهان در بحث تصادفات جادهای است. وی استاندارد نبودن خودروها و نامناسب بودن وضعیت جادهها را از عوامل دیگر بروز حوادث و اختصاص یافتن این رتبه در دنیا عنوان کرد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر نقش بستن کمربندی ایمنی در کاهش آمار مصدومان، افزود: بستن کمربندی ایمنی برای راننده و سرنشین جلو 40 تا 75 درصد و برای سرنشین عقب 25 تا 75 درصد در کاهش احتمال مرگ موثر است. وی با بیان اینکه 88.16 درصد مصدومان حوادث ترافیکی را مردان موتورسوار تشکیل میدهند، یادآور شد: در صورت استفاده از کلاه ایمنی ضربات وارده کاهش مییابد. استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به یک مطالعه توصیفی مقطعی در بیمارستان پورسینای رشت در سالهای 1391 تا 1392، خاطرنشان کرد: در این سالها حدود 23 هزار و 500 نفر به دلیل حوادث و سوانح به بیمارستان مراجعه کردند. وی اضافه کرد: از این میزان، مراجعه 14 هزار و 997 نفر یعنی حدود 65 درصد به دلیل تصادفات جادهای و 4 هزار و 935 نفر شامل 21 درصد به دلیل سقوط از ارتفاع بود. به گفتهی محتشم امیری، از تعداد مذکور حدود 68 درصد مجروحان مرد و 965 نفر زن شامل 2.30 درصد بودند.
در فارس :
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921206001353