خمام - علت چرخش موضع شما، قرارگیری در اقلیت شورا نیست؟
ویژه
یادداشت شهروند /

علت چرخش موضع شما، قرارگیری در اقلیت شورا نیست؟

بابک نیکو، نوشت: به اعمال گذشته و حال خود فکر کنید. اگر به این‌نتیجه رسیده که اشتباه، قصور و کوتاهی در گذشته و حال داشته‌اید، از مردم عذرخواهی نموده و برای جبران طلب فرصت مجدد نمایید، شاید بتوان قسمتی از آب رفته را به جوی بازگرداند.

دوشنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳ KHNA99293

یکی‌از شهروندان نسبت به اظهارات یکی‌از اعضای شورای شهر در دوره ششم به‌دلیل آنچه «ارائه آمار، اطلاعات و آدرس‌های اشتباه» خوانده، واکنش نشان داد.
بابک نیکو در یادداشت خود که در اختیار تحریریه خمام‌نیوز قرار داده، با اشاره به اظهارات اخیر مهدی عاشوری درخصوص عدم شفافیت شهرداری در ارائه گزارش‌های منظم برای درآمدوهزینه نوشت : در تعجبم که براساس کدام اصول و معیاری این‌مطالب را بیان نموده‌اید. همانطور که بر همشهریان محرز گشته، عملکرد و مواضع جنابعالی به‌کلی با دوره قبل متفاوت است، که شاید تنها یک دلیل داشته باشد؛ اینکه امروز برخلاف گذشته در اکثریت شورا نیستید.
عضو سابق شورای شهر با تاکید بر آنکه درحالی از عدم ارائه گزارش درآمدوهزینه توسط شهرداری گله‌مند هستید که در دوره پنجم که شما رییس شورا بودید بارها خطاب به شما نامه‌زده و درخواست این‌گزارش را به‌صورت منظم از سوی شهرداری (به‌خصوص برای تصویب بودجه) داشته‌ام، عنوان کرد : اما از وظایف خود عدول نموده و ضمن بی‌پاسخ نهادن نامه‌ها، به هیچ‌یک از موضوعات و دغدغه‌های مطروحه در آن ترتیب اثر داده نشد.

به گفته‌ی وی، عدم ارائه گزارش مالی و نبود شفافیت مالی در بودجه که امروزه‌روز در کمال تعجب مدعی آن هستید، به‌خاطر می‌آورم در جلسه‌ای از شورای شهر که موضوع آن بررسی بودجه شهرداری بود توسط بنده درخواست گردید، که شهردار وقت تنها ۲ برگه A4 را تحت عنوان گزارش درآمدوهزینه به شورا ارائه نمود، که به شدت با اعتراض بنده مواجه شد. چرا آن‌روز به فکر انحراف آسیب‌زا و مشکلات عدیده‌اش که حالا از آن صحبت می‌کنید، نبوده‌اید؟ مگر در آن‌جلسه اذعان نشد که اگر شهرداری ملزم به ارائه گزارش ماهیانه به شورا نباشد، این‌بدعت به دوره‌های بعد نیز سرایت می‌کند؟.

نیکو، ادامه داد : در جایی از اظهاراتتان گفته‌اید نباید به مردم آمار و گزارش دروغین داد؛ بنده فقط در یک مورد از گزارش شما در ارتباط با حقوق نیروهای غیرقانونی جذب‌شده در دوره قبل اشاره می‌کنم، که در مصاحبه چندسال پیش خود گفته بودید بیشتر نیروهای جذب‌شده در شهرداری افتخاری بوده و به آنها حقوقی پرداخت نمی‌گردد، مگر مبلغی در حد پاداش و کمک. باید بگویم این‌گزارش متاسفانه کذب محض است، مگر آنکه بتوانید خلافش را ثابت کنید. باز در جای دیگری از صحبت‌های اخیرتان اینطور عنوان کرده‌اید که با بالارفتن رقم بودجه مشکلات این‌شهر حل نمی‌شود و هرچقدر رقم آن بالاتر برود، بدهکاری شهرداری نیز بیشتر می‌شود. به‌خوبی به‌یاد می‌آورم که در یکی‌از جلسات شورا که موضوع آن همین بررسی بودجه بود، شدیداً با رقم بودجه آن سال مشکل داشته و پیشنهاد کاهش ۲ میلیارد تومانی آن را داده بودیم. استدلالمان این‌بود که وقتی شهرداری خود را ملزم و مقید به ارائه گزارش مالی ماهیانه نمی‌داند، به‌راحتی با بودجه‌ی مصوب هزینه کرده و بدهکاری را بدون آنکه کسی از آن مطلع باشد بالا می‌برد؛ یعنی همین اتفاقی‌که امروز افتاد. جالب اینجاست امروز از جملات ما بدون ذکر منبع وام می‌گیرید. از طرف دیگر، در آن‌جلسه نه‌تنها مخالفتی نداشتید، بلکه کاملاً موافق تصویب بودجه با همان‌رقم پیشنهادی بودید. کدام حرفتان را باور کنیم؟

این‌شهروند با اشاره بر بی‌پاسخ ماندن نامه استانداری مبنی‌بر جذب بی‌رویه و غیرقانونی نیروها، که یکی‌از موضوعاتی بود که جنابعالی یکی‌از عوامل اصلی آن بوده و در دوره قبلی به کرات در این‌ارتباط و ضررهای مالی جبران ناپذیر ناشی‌از آن‌تصمیم نابخردانه بحث و بررسی شد، یادآور شد : شما اگر نگران بودجه هستید، خوب‌است توضیح دهید ردیف بودجه مربوط به پرداخت حقوق این‌نیروها نسبت به قبل از ورود آنها چندبرابر شده و هزینه آن از چه منابعی تامین می‌شود.

عضو سابق شورا با تاکید بر عدم اجرای بسیاری‌از مصوبات شورای شهر در دوره پنجم، گفت : در سال اول از آن‌شورا که ریاست آن‌را سیدرضی مودب‌پور برعهده داشت، شورا بر طبق روال سال‌های قبل پس‌از گذشت یک‌دوره شش‌ماهه جلسه‌ای با حضور شهردار تشکیل داده و قرار بود پیگیر اجرای مصوبات شورا توسط شهرداری شویم، که شهردار وقت (یعنی شهردار تعرفه شده و مورد تایید شما) در نیمه جلسه برآشفته شده، از پاسخ‌دادن سر باز زده و آن‌جلسه نیمه‌تمام ماند. در آن‌روزها چرا خواستار همکاری و پاسخگویی شهرداری به شورای شهر نبودید، که امروز اینگونه در اظهاراتتان عنوان می‌کنید که متاسفانه برخی‌از پروژه‌ها به‌حال خود رهاشده یا در بودجه تعدادی پروژه دیده می‌شود که ضرورتی نداشته و درحال اجرا هستند! چرا آن‌موقع پیگیر اجرا و اصلاح پروژه‌ای همانند پل خیابان بوعلی که مصوبه‌ی شورا را داشته و از اهمیت و ارجحیت بالایی برخوردار بود، نشدید؟ البته پاسخش را می‌دانم؛ چون پیشنهاد تصویبش از سوی اینجانب ارائه شده بود.

بابک نیکو با بیان اینکه هنگام خواندن این‌جمله که «به‌دنبال مچ‌گیری یا سنگ‌اندازی نبوده و هدفمان ملزم‌کردن شهرداری به هماهنگی و تعامل بیشتر با مجموعه شورا می‌باشد» نمی‌دانستم بخندم یا بگریم، افزود : به‌مدت ۲ سال ریاست شورای پنجم را برعهده داشته‌اید و اعضای شورا بنابر قانون هرگونه اهمال، کاستی و اقدامات مغایر با قانون شهردار را باید از طریق نامه‌نگاری با رییس این‌شورا پیگیری می‌کردند. اما شهردار وقت مطلقاٌ در شهر خمام سکونت نداشت و یکی‌از مواردی که بنده طبق وظایف ذاتی به شهردار وقت تذکر کتبی داده‌ام، همین‌مورد بوده اما در هیچ مرحله‌ای پیگیری نشد! چگونه در این‌دوره بر طبل عدم سکونت شهردار فعلی در شهر می‌کوبید. کدامش را باور کنیم؟ شاید در دوره پنجم تصمیم‌گیرنده اصلی نبوده و باید بنابر مصلحت از شهردار تعرفه‌شده‌ی خود دفاع می‌کردید.

شهروند مذکور با اشاره به بخش دیگری‌از سخنان عاشوری مبنی‌بر آنکه «از دیدن خبری مبنی‌بر بدهی ۲۰ میلیارد تومانی شهرداری در دوره گذشته شرم نموده، چرا که مشخص‌نیست املاک فروخته یا واگذار شده برای پرداخت مطالبات پیمانکاران، کجا و چگونه هزینه شده»، تصریح کرد : یکی‌از مواردی‌که در نامه‌ها مرتباً تکرار شده، عدم آگاهی شورا از کمیسیون معاملات، مناقصات و مزایدات بوده، که در دو سال ریاست شورایی شما اگر به این‌مهم توجه کرده و شهرداری را ملزم به ارائه جزییات این‌معاملات می‌کردید، امروز از شنیدن بدهکاری ۲۰ میلیاردی شهرداری توسط مدیرمالی آن‌مجموعه، که اتفاقاً مورد اعتماد و وثوق شما و شهردار وقت بود نه شرم می‌کردید، نه تعجب. این‌بدهکاری‌ها برای ما امروز قابل پیش‌بینی بوده است.

وی در بخش پایانی از یادداشت خود، اضافه کرد : شما برآمده از ائتلافی هستید که ۵ سال پیش در آن حضور داشته و بنابر دلایلی‌که مجال ذکر آن نیست، بر اهداف آن ائتلاف که مهمترین آن انتخاب شهردار بومی برای خمام بود پایبند نبوده و ضمن عهدشکنی، موجبات ورود اولین شهردار غیربومی را در این‌شهر فراهم آوردید. از باب خیرخواهی عرض می‌کنم؛ به گمان بنده قسمت اعظمی‌از مقبولیت خود را در بین شهروندان در نتیجه اتخاذ مواضع دوگانه و متناقض از دست داده، لذا به شما پیشنهاد می‌کنم اندکی سکوت پیشه کرده، دور از هیاهو قرار گرفته و به اعمال گذشته و حال خود فکر کنید. اگر به این‌نتیجه رسیده که اشتباه، قصور و کوتاهی در گذشته و حال داشته‌اید، از مردم عذرخواهی نموده و برای جبران طلب فرصت مجدد نمایید، شاید بتوان قسمتی از آب رفته را به جوی بازگرداند. بسیاری‌از مسائل در اینجا گفته نشد، اما به‌خاطر دارم که در یکی‌از جلسات انتخاباتی دوره اخیر با کنایه به بنده گفتید که شهر را نمی‌توان با بیانیه‌دادن از طریق اینستاگرام مدیریت نمود. سوال بنده این‌است؛ بنده و مودب‌پور به‌دلیل انحصارطلبی و تمامیت‌خواهی شما در بسیاری‌از تصمیم‌گیری‌ها، مراسمات، مناسبت‌ها و … (همچون جلسه شبانه جهت بررسی طرح هادی شهر در اتاق شهردار وقت) اطلاع یا حضور نداشته‌ایم، اما شما که اکثریت شورا و همچنین شهردار را با خود به‌همراه داشته و میدانی عمل نموده‌اید، چه کرده‌اید؟


موضوع : شهرداری، شورای شهر، یادداشت
نویسنده : بابک نیکو
http://khna.ir/99293

دیدگاه شما چیست ؟!

بازنشر یادداشت‌ها و انتشار جوابیه‌های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.