خمام - اگر نظارت کافی وجود داشت، دلیل قلع‌وقمع و پوسیدگی درختان چیست؟!
برخلاف ادعای مسوولان منابع طبیعی ؛

اگر نظارت کافی وجود داشت، دلیل قلع‌وقمع و پوسیدگی درختان چیست؟!

جنگل فتاتو یکی‌از مناطق زیبا و سرسبز بوده که متأسفانه درختان آن با عدم نظارت دستگاه‌های متولی درحال نابودی بوده و مشکلاتی را نیز برای کشاورزان آن‌منطقه ایجاد کرده است.

یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۰۲ KHNA98260

جنگل فتاتو یکی‌از مناطق زیبا و سرسبز بوده که متأسفانه درختان آن با عدم نظارت دستگاه‌های متولی درحال نابودی بوده و مشکلاتی را نیز برای کشاورزان آن‌منطقه ایجاد کرده است.
اخیراً تصاویری از نابودی هکتارها از درختان زیر کشت این‌منطقه در حدفاصل بین روستاهای کویشا، فتاتو و فشتکه منتشر شده که با واکنش‌های ضد و نقیض برخی مسؤولان همراه بوده، که به‌نوعی در افکار عمومی فرار روبه‌جلو محسوب می‌شود.

کارشناسان زیست‌محیطی برخی‌از ادعاهای اخیر فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در حوزه تأثیرات منفی این اراضی جنگلی بر مزارع را رد کرده و گفته‌اند که خاک این‎منطقه متشکل از خاک‌های قلیایی، خاک‌های هیستوسول (خاک‌های آلی) به معنی خاک‌های باتلاقی است و به علت وجود درختان توسکا و به لطف توانایی آن در غنی‌سازی زمین با نیتروژن تلفیق و وجود گوگرد بیش‌ازحد مجاز در زمین جهت کاشت برنج مناسب نبوده، مگر اینکه سال‌ها از تخریب جنگل در آن محدوده گذشته باشد و عملاً ارتفاع درختان تأثیری در آن ندارد. از طرف دیگر استناد به نقشه‌های هوایی وضعیت رهاشدگی منطقه مذکور را بیشتر تأیید کرده، که همین عدم نظارت متولیان و واکنش آن‌ها نسبت به این‌موضوع شائبات را بیشتر می‌کند و برخلاف ادعای فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان اگر نظارت کافی وجود داشت، دلیل قلع‌وقمع و پوسیدگی درختان چیست؟!

بومیان منطقه و برخی مسؤولان مدعی هستند که حتی سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای احیا، آمایش و ارائه طرح‌های اشتغال‌زایی با محوریت حفظ جنگل پیش‌قدم شده، که تاکنون پاسخ مشخصی از سوی مسؤولان منابع طبیعی استان دریافت نکرده و درعین‌حال خود نیز اقدام درخوری انجام نداده و تنها در خوش‌بینانه‌ترین حالت نظاره‌گر هستند.

طبق اسناد موجود مساحت تقریبی این‌منطقه جنگلی چیزی حدود ۳۲۰ هکتار بوده که قریب ۲۰۰ هکتار آن‌که پوشیده از درختان‌ کهن‌سال توسکا و غیرقابل احیا وجود دارد، که همین درختان نیز توسط برخی افراد سودجو و در سایه غفلت‌ها از منطقه خارج می‌شود.
سؤال مشخص کارشناسان حوزه زیست محیطی و مسؤولان منطقه از اداره کل منابع طبیعی تعیین تکلیف این‌منطقه و پاسخی متقن برای اعلام چگونگی وضعیت مالکیت یا تحت پوشش بودن آن است، تا درصورتی که اگر این‌منطقه حفاظت شده باشد، پاسخگوی کم‌کاری خود بوده و نیز اگر متعلق به بخش خصوصی است، از آن‌ها برای مشخص‌شدن وضعیت آن تکلیف شود.


موضوع : محیط زیست
برگرفته از : فارس
http://khna.ir/98260

دیدگاه شما چیست ؟!