خمام - به‌دنبال کشتن سگ‌ها نیستیم / وقوع ۱۶۳ مورد حیوان‌گزیدگی طی ۹ ماه / عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری ۸۵ قلاده سگ
در جلسه ساماندهی سگ‌های آزادزی مطرح شد؛

به‌دنبال کشتن سگ‌ها نیستیم / وقوع ۱۶۳ مورد حیوان‌گزیدگی طی ۹ ماه / عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری ۸۵ قلاده سگ

ابوالحسن سیمایی پیش‌ازظهر امروز در جلسه ساماندهی سگ‌های آزادزی با حضور مسوولان ذیربط و تشکل‌های مردمی حامی حیوانات در شهرداری، افزود : شهرداری خمام آمادگی خود را برای بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های انسانی و عملیاتی اعلام می‌دارد، تا برای حل معضل اقدام مناسب صورت بپذیرد.

چهارشنبه، ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱ KHNA96468

شهردار خمام با بیان اینکه این‌مجموعه تا به امروز درخصوص ساماندهی سگ‌های آزادزی اقدامی نداشته و تنها به گرفتن مشاوره مبادرت ورزیده، افزود : در این‌ سه‌ماه که به‌عنوان شهردار در خمام به‌فعالیت مشغول هستم موارد دیگری در اولویت کاری بوده، اما وظیفه داریم به این‌مساله با توجه به مراجعات متعدد شهروندان در رابطه با مزاحمت سگ‌ها در حوزه شهری رسیدگی کنیم.
ابوالحسن سیمایی پیش‌ازظهر امروز در جلسه ساماندهی سگ‌های آزادزی با حضور مسوولان ذیربط و تشکل‌های مردمی حامی حیوانات در شهرداری، افزود : شهرداری خمام آمادگی خود را برای بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های انسانی و عملیاتی اعلام می‌دارد، تا برای حل معضل اقدام مناسب صورت بپذیرد.
وی با اشاره بر لزوم برگزاری چندین‌جلسه مستمر برای رسیدن به یک جمع‌بندی مطلوب، تصریح کرد : شهرداری تحت هیچ‌شرایطی با کشتن یا رهاسازی سگ‌ها در مناطق دیگر موافق نبوده و به‌همین خاطر تاکنون اقدامی انجام نشده بود.
سیمایی همچنین به وجود محدودیت در منابع مالی اشاره کرده و خاطرنشان ساخت : البته این‌مساله تنها مختص شهرداری خمام نبوده و نمی‌تواند دلیلی برای تعلل در رسیدگی و ساماندهی سگ‌های آزادزی باشد.

سرپرست مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان خمام در ادامه با بیان اینکه بحث ساماندهی سگ‌های آزادزی به‌عنوان یک دغدغه مطرح است، عنوان کرد : ۱۶۳ مورد حیوان‌گزیدگی در این‌شهرستان طی ۹ ماهه اخیر به‌وقوع پیوسته، که ۱۳۵ مورد از آن خانگی بوده و به‌عنوان یک زنگ خطر تلقی می‌شود.
دکتر احمد لسانی با اشاره بر اینکه آمار مذکور از عدم آگاهی مناسب درخصوص نحوه صحیح نگهداری، غذا دادن و … حکایت می‌کند که به این‌آمار دامن زده است، افزود : در کنار موضوع اهمیت مهربانی با حیوانات، موضوعاتی همچون سگ‌گزیدگی و هاری نیز به‌عنوان آسیب درنظر گرفته می‌شوند، که باید بتوانیم با برنامه‌ریزی درست نسبت به ساماندهی سگ‌های آزادزی اقدام نماییم.

یکی‌از حامیان حیوانات در این‌جلسه با بیان اینکه به‌دنبال درآمدزایی نبوده و نزدیک به ۳ سال است که با کمک‌های مردمی به فعالیت می‌پردازیم، اذعان داشت : پلاک‌گذاری، عقیم‌سازی، تهیه غذا و … از جمله اقدامات انجام‌شده می‌باشد که تاکنون هزینه‌ای بالغ‌بر ۹۱ میلیون تومان دربر داشته است.
معصومه سلیمانی با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون و عقیم‌سازی سگ‌های آزادزی، افزود : تاکنون ۸۵ قلاده سگ را عقیم و پلاک‌گذاری کرده‌ایم. اگر فرض را بر این بگیریم که هر سگ به‌طور میانگین ۸ توله زایمان نموده و حداقل ۳ توله به سرانجام رسیده و وارد محیط زیست شود، رقم قابلی توجهی به تعداد سگ‌های شهر خمام اضافه می‌شد که با عقیم‌سازی از این‌معضل جلوگیری نموده‌ایم.
به گفته‌ی وی، از شهرداری انتظار می‌رود در بحث‌هایی همچون عقیم‌سازی و واکسیناسیون با گروه‌های مردمی مشارکت داشته باشد، تا بتوان اقدامات بهتر و موثرتری انجام داد؛ اما محدودیت‌های مالی این‌مساله را کند و دشوار نموده است.
سلیمانی از غذارسانی به سگ‌های آزادزی به مقدار ۶۰ کیلوگرم طی روزهای شنبه و سه‌شنبه خبر داده و خاطرنشان کرد : این‌مهم تاکنون با کمک‌های مردمی محقق شده و امیدواریم شهرداری بر خلاف ادوار گذشته برای ساماندهی سگ‌ها مشارکت نشان دهد.


موضوع : تشکل‌های مردمی، شهرداری
گزارش : جواد منادی
http://khna.ir/96468

دیدگاه شما چیست ؟!