خمام - امسال یکی‌از بهترین سال‌ها برای کشت راتون بوده است
یکی‌از کشاورزان مطرح کرد :

امسال یکی‌از بهترین سال‌ها برای کشت راتون بوده است

شاه‌بج یا راتون که پس‌از برداشت کشت اول محصول برنج به دست می‌آید، گنج پنهان شالیزارها است، که شالیکاران گیلان طی سال‌های اخیر با توجه به کیفیت بالا و سودآوری این‌نوع برنج برای دستیابی به آن اهتمام ورزیده‌اند.

شنبه، ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷ KHNA94144

شاه‌بج یا راتون که پس‌از برداشت کشت اول محصول برنج به دست می‌آید، گنج پنهان شالیزارها است، که شالیکاران گیلان طی سال‌های اخیر با توجه به کیفیت بالا و سودآوری این‌نوع برنج برای دستیابی به آن اهتمام ورزیده‌اند.
راتون، مانند محصول برنج در کشت اول با مشقت به دست نمی‌آید و از جوانه‌زدن دوباره ساقه های برنج بعد از برداشت اول با اندکی مراقبت دوباره می‌روید و نیازی به کاشت مجدد ندارد.
شالیکاران گیلان در گذشته شالیزارهایشان را پس‌از برداشت برنج تا سال زراعی بعد رها می‌کردند، اما طی سال‌های اخیر با ارتقای دانش و اطلاعات کشاورزان درباره مزایای شاه‌بج، هزینه پایین تولید، طول کوتاه دوره رشد، کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی، کیفیت بالا و عطر و طعم مناسب به پرورش آن راغب شده‌اند.
راتون گران‌ترین نوع برنج است، که با کیفیت پخت بالا مورد استقبال خریداران به ویژه از استان‌های دیگر کشور قرار دارد، اما به‌دلیل محدود بودن سطح زیر کشت آن اغلب مورد استفاده خود شالیکاران قرار گرفته و فروش آن در بازار کم است.

به گزارش خمام‌نیوز به نقل‌از ایرنا، یکی‌از کشاورزان روستای دهنه‌سر که چندین‌سال است کشت راتون را بعد از برداشت اول برنج انجام می‌دهد با بیان اینکه در شرایط آب و هوایی مساعد پرورش برنج راتون موفقیت‌آمیز است، عنوان کرد : امسال به‌دلیل بارندگی‌های قبل‌از برداشت برنج در کشت اول، یکی‌از بهترین سال‌ها برای کشت راتون است.
کیوان پورفلاح که در هشت هکتار از اراضی شالیزاری خود راتون پرورش می‌دهد، افزود : پرورش برنج راتون در کشت دوم در مقایسه با کشت اول زحمت کمتری داشته و می‌تواند منبع درآمدی برای کشاورزان باشد.
این شالیکار با بیان اینکه بیشتر کشاورزان امسال در کشت اول در مقایسه با سال گذشته محصول کمتری برداشت نموده و پرورش راتون می‌تواند کسری برنج در کشت اول آنان را جبران کند، افزود : بسیاری از شالیکاران استان گیلان بعد از برداشت شلتوک و تبدیل آن به برنج برای شکرگزاری یا خیرات، مقداری از برنج را پخته و بین فامیل و همسایگان توزیع می‌کنند؛ یا اینکه برنج خام را به نیازمندان می‌دهند.
به گفته‌ی وی، سرسبزی دوباره شالیزارها با پرورش راتون، پخت محصول شاه‌بج و توزیع آن بین مردم برایش بسیار لذت بخش است.


موضوع : کشاورزی
http://khna.ir/94144

دیدگاه شما چیست ؟!