خمام - جلسه فوق‌العاده شورای شهر درخصوص حریق گسترده چندباب مغازه برگزار شد
ویژه
گزارش تفصیلی ؛

جلسه فوق‌العاده شورای شهر درخصوص حریق گسترده چندباب مغازه برگزار شد

رییس شورا به مذاکره تلفنی خود با معاونت پشتیبانی سازمان همیاری شهرداری‌های کشور و هماهنگی اعضای شورا با نمایندگان شهرستان‌های خمام و رشت در مجلس اشاره نموده و خاطرنشان کرد : مقرر شده تا بخشی‌از تجهیزات و ادوات مورد نیاز واحدهای آتش‌نشانی و خدمات شهری با ارسال نامه‌ای به این‌سازمان مطالبه و دریافت شود.

شنبه، ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵ KHNA92591

رییس شورای اسلامی شهر خمام ظهر امروز در جلسه فوق‌العاده این‌شورا درخصوص حادثه حریق ۱۶ باب مغازه در مرکز شهر، عنوان کرد : دغدغه ما این‌است که باری‌از دوش شهروندانی‌که در جریان آتش‌گرفتن مغازه‌هایشان زیان دیده‌اند کم نموده، اما این‌مساله مستلزم کارشناسی و بررسی حقوقی ابعاد ماجرا می‌باشد.
جلیل غیاثی با تاکید بر اینکه مجموعه شورا بر سر دفاع از منافع عمومی مردم با هیچ‌شخص، گروه یا جناحی تعارف ندارد، تصریح کرد : ویدئوهای مختلفی‌از زوایای مختلف آتش‌سوزی روز جمعه در فضای مجازی منتشر شده، که با نگاهی غیرکارشناسی هم می‌توان به ضعف عملکرد و قصور برخی‌از پرسنل آتش‌نشانی پی برد.
وی با بیان اینکه پرسنل این‌واحد باید شجاع، چالاک، ماهر، ورزیده و جسور بوده و دوره‌های تخصصی را گذرانده باشند، افزود : متاسفانه این‌موضوع رو در شیفت روز جمعه شاهد نبوده، که باید توانایی یا عدم توانایی آنان برای ادامه فعالیت در آتش‌نشانی مورد ارزیابی قرار گیرد تا شاهد تکرار حوادث تلخ و ناگوار این‌چنینی نباشیم.
غیاثی با اشاره بر اینکه لازم است نیروهای فاقد صلاحیت به واحد کارگزینی و سرپرست شهرداری معرفی شده و تعیین‌تکلیف صورت بپذیرد، اذعان داشت : یک آتش‌نشان اگر توان بالارفتن از نردبان ۴ متری را نداشته باشد، چگونه در حریق ساختمان‌های چندطبقه مثمرثمر خواهد بود برخی‌از نیروها بدون هیچ تخصصی وارد آتش‌نشانی شده و تنها یک دوره ۱۵ روزه را طی نموده‌اند، که هیچ‌کس با چنین‌دوره‌ای آتش‌نشان نمی‌شود.
این‌عضو شورا همچنین به مذاکره تلفنی خود با معاونت پشتیبانی سازمان همیاری شهرداری‌های کشور و هماهنگی اعضای شورا با نمایندگان شهرستان‌های خمام و رشت در مجلس اشاره نموده و خاطرنشان کرد : مقرر شده تا بخشی‌از تجهیزات و ادوات مورد نیاز واحدهای آتش‌نشانی و خدمات شهری با ارسال نامه‌ای به این‌سازمان مطالبه و دریافت شود.

نایب‌رییس شورا در ادامه با بیان اینکه مردم از روز گذشته به‌دلیل از دست رفتن سرمایه و زحمات چندساله‌ی خود تحت فشار بوده‌اند، گفت : فارغ‌از آنکه نیروهای آتش‌نشانی به‌چه صورت جذب شده‌اند، این‌سوال مطرح‌است که تا چه میزان تابع مقررات بوده و از سرپرست این‌واحد اطاعت‌پذیری داشته‌اند.
هادی واحدی با اشاره بر اینکه نیروهای مذکور نمی‌توانند پشت افرادی‌که از آنان حمایت‌داشته‌اند پنهان شوند، تصریح کرد : مردم در وضعیت سخت اقتصادی قرار داشته و تکرار این‌حوادث در شهر خمام غیرقابل پذیرش خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه آتش‌نشانی خمام جایی‌برای نیروهای نافرمان، ضعیف یا دیپورت‌شده نبوده و باید از افراد دارای تخصص و آمادگی جسمانی بالا بهره گرفت، یادآور شد : متاسفانه به برخی‌از این‌نیروها حتی برای برخورد صحیح با مردمی‌که اموالشان درحال سوختن‌است، آموزش داده نشده است.
واحدی، ادامه داد : مردم با دیدن صحنه‌هایی همچون ناتوانی برخی‌از پرسنل برای جایگذاری شلنگ، هدر رفتن آب، ناتوانی در بالارفتن از نردبان و موضوعات دیگر دلسرد شده و در این‌شرایط کارایی یک مجموعه زیر سوال می‌رود.
وی با بیان اینکه تحت هیچ‌شرایطی نباید نسبت به جان و مال مردم بی‌تفاوت بود، عنوان کرد : این آتش‌سوزی می‌توانست به‌درستی مدیریت شده و زیان کمتر گردد، اما خسارت آن به‌دلیل سهل‌انگاری‌های انجام‌شده چندین برابر گردید.
این‌عضو شورا بر لزوم هماهنگی و همدلی نیروها در انجام ماموریت، برای اجرای ماموریت به نحو احسن تاکید کرد.

عضو دیگر شورا با اشاره به حضور امروز حدود ۳۰ نفر از شهروندان در شهرداری برای پیگیری موضوع حریقِ، یادآور شد : مردم در شرایط کرونایی در شهرداری خمام حضور یافتند، زیرا صدها میلیون‌تومان از سرمایه‌شان از بین رفته بود.
ایمان سهیلی ضمن ابراز همدردی با شهروندان مالباخته، افزود : آتش‌نشانی مساله‌ای کاملاً کارشناسی، تخصصی و حساس بوده و نمی‌توان در شعار بگوییم نیروی متخصص، اما در عمل این‌مهم اتفاق نیفتد؛ چرا که این‌ویژگی در جذب نیروهای اخیر دیده نمی‌شود.
وی با بیان اینکه واحد آتش‌نشانی خمام در بحث تجهیزات مشکل داشته، اما برخی‌از همین‌نیروها حتی از امکانات موجود همانند چکمه، کلاه و اکسیژن استفاده نکرده‌اند، تصریح کرد : یکی‌از نیروها به‌دلیل همین سهل‌انگاری به بیمارستان منتقل گردید.
سخنگوی شورا با ابراز تاسف از نبود شجاعت در برخی‌از پرسنل، گفت : اینکه دقایقی نیروها برای بالارفتن از نردبان تعلل می‌کردند، از نبود شجاعت حکایت داشت؛ این‌موضوع یعنی برخی‌از افراد که باید مدافع جان و مال مردم باشند، به وظیفه خود عمل نکرده و این‌پست حساس را اشغال نموده‌اند.
سهیلی با تاکید بر اینکه باید از همه نیروهایی‌که طی ۴ سال اخیر در آتش‌نشانی مشغول به‌کار شده‌اند تست گرفته شده و عملکرد آنان توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد، ادامه داد : موضوعات مطرح‌شده باید بررسی و کارشناسی گردد.

مهدی عاشوری در ادامه به حواشی حادثه اخیر و تبدیل‌شدن آن به تیتر اول خبرهای استان اشاره کرده و اذعان داشت : از آن‌دسته از نیروهایی‌که به من منتسب می‌دانند هیچگونه حمایتی نداشته‌ام، که این‌موضوع نیز باعث نقد آنان به من شده است.
این‌عضو شورا با بیان اینکه سرپرست واحد آتش‌نشانی وظیفه‌ی مدیریت و نظارت بر نیروها را برعهده داشته و تاکنون در این‌حوزه دخالتی نداشته‌ام، یادآور شد : حتی درخصوص تحقق ضرورت تجهیز این‌واحد به یک موتورسیکلت پیگیری‌های لازم را داشته‌ام.
وی با تاکید بر اینکه نیروی آتش‌نشان باید علم، توانایی و مهارت لازم را داشته و جلوی زیان را هر زمان‌که بگیریم سود کرده‌ایم، خاطرنشان کرد : در سال‌های اخیر حتی یک‌مرتبه هم برای سنجش آمادگی نیروها مانور یا آموزش عملی برگزار نشده، که قطعاً این‌موضوع از بی‌کفایتی مسوولان بوده است.
به گفته‌ی عاشوری، افراد جذب‌شده‌ خام بوده و باید با افرادی‌که اطاعت‌پذیری نداشته یا در حادثه روز گذشته کوتاهی نموده‌اند، در چارچوب قوانین برخورد شود.

یکی‌دیگر از اعضای شورا با بیان اینکه آتش‌نشانان باید باعث خاطرجمعی خیال مردم در حریق‌های احتمالی باشند، عنوان کرد : آمادگی نیروها یکی‌از ضروریات بوده و زمانی‌که فردی بر اساس تجربه و سابقه کاری به‌عنوان مسوول آتش‌نشانی منصوب می‌شود، باید موضوعاتی مثل آموزش و آمادگی جسمانی پرسنل خود را به‌طور دوره‌ای در دستور کار قرار دهد.
اسماعیل احمدنیا با اشاره بر اینکه نمی‌گوییم پرسنل آتش‌نشانی مقصر بوده‌اند، ادامه داد : اما نباید اینگونه باشد که درصورت وقوع یک حادثه نیرو آمادگی جسمانی لازم را نداشته یا از کلاه و چکمه‌ای که شهرداری برای این‌واحد خریداری کرده استفاده نکند؛ آیا این‌نیروها به‌عنوان مثال یکبار اعلام کرده‌اند که این‌هارا نمیپوشند؟ بدون‌شک این‌گونه نبوده است.
وی با تاکید بر اینکه اگر آتش‌سوزی در یک ساختمان چندطبقه رخ داده بود مشخص نیست واحد آتش‌نشانی خمام چگونه عمل می‌کرد، تصریح کرد : تجهیز آتش‌نشانی به نردبان و … یک ضرورت است، ‌اما عدم استفاده از لوازمی همانند کلاه و چکمه که به تعداد موجود بوده، پذیرفتنی نیست.
به گفته‌ی احمدنیا، طبق قانون همه کسانی‌که در آن شیفت حضور داشته‌اند باید پاسخگو شوند.

به گزارش خمام‌نیوز، برخورد جدی با مقصرین حادثه درصورت احراز قصور از سوی پرسنل آتش‌نشانی یکی‌از مصوبات این‌جلسه بوده و از سوی شورا مقرر شده تا نحوه مساعدت با آسیب‌دیدگان به اخذ نظر کارشناس رسمی آتش‌نشانی و رایزنی با مشاور شهردار موکول شود.
گفتنی‌است، درنظر گرفتن مجوزهای ویژه جهت تسهیل در امور بازسازی مغازه‌ها طی هماهنگی با معاونت‌های ذیربط استانداری و تخفیف‌های ویژه برای پرداخت عوارض همچون بخشودگی کامل از جمله موضوعات دیگری‌است که در این‌جلسه فوق‌العاده از سوی اعضای شورای شهر، سرپرست شهرداری و برخی‌از کارشناسان این‌اداره مطرح گردید.


موضوع : آتش نشانی، حریق، شورای شهر
http://khna.ir/92591

دیدگاه شما چیست ؟!