خمام - ضرورت جدی‌گرفتن شیوع شپش در مدارس و مهدکودک‌های بخش خمام
ویژه

ضرورت جدی‌گرفتن شیوع شپش در مدارس و مهدکودک‌های بخش خمام

بعد از شيوع بيماري‌هاي فصلي، اين‌بار شيوع شپش به‌ويژه در مدارس دخترانه و مهدکودک‌ها می‌تواند برای والدین دانش‌آموزان نگران‌کننده باشد.

سه شنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۹ KHNA8812

img_25771آلودگی به شپش سر یکی از شایع‌ترین آلودگی‌های انگلی در جهان بوده و بنابر آمارهای سازمان بهداشت جهانی کشور ایران یکی از آلوده ترین مناطق در بین کشورهای جهان است. بررسی‌های انجام شده در گیلان نشان می‌دهد که آلودگی به شپش در اطفال از شیوع بالائی برخوردار بوده و اخیراً شیوع این بیماری در شهرستان رشت و همچنین بخش خمام افزایش یافته که با تلاش‌های انجام شده توسط اداره‌ی بهداشت خمام و مربیان بهداشت در مدارس کنترل گردیده است.
در اطلاعیه‌ای که از جانب دبستان شهید صادقی خمام خطاب به اولیاء دانش‌آموزان تهیه شده، آمده است : با توجه به شیوع ابتلاء افراد در مکان‌های عمومی از جمله مدرسه، مهدهای کودک و باشگاه‌ها به شپش، توصیه می‌شود در طول هفته موهای فرزند خود را به دقت مورد بررسی قرار داده، آن‌را کوتاه کرده و به فرزند خود توصیه کنید ابداً از وسایل شخصی سایرین استفاده ننماید، و اگر متوجه وجود مشکلی در موی فرزند خود شدید حتماً مدرسه را در جریان این مسئله قرار داده تا دیگران مبتلاء نشوند.

شپش حشره‌ی كوچكي به رنگ سفيد مايل به خاكستري است كه داراي دهاني مخصوص مكيدن خون، دو شاخك و سه جفت پاي كوتاه است. شپش يك انگل خارجي بدن انسان محسوب مي‌شود. مي‌تواند سر، بدن و عانه را آلوده كند. تخم شپش «رشك» نام دارد و بيضي شكل و سفيدرنگ و به اندازه ته سنجاق است و به مو و درز لباس‌ها مي‌چسبد. شپش در مو و لباس زندگي مي‌كند و فقط به خاطر تغذيه روي سطح بدن مي‌آيد و خودش را به پوست بدن مي‌چسباند و پوست را سوراخ كرده و بزاق خود را در زير پوست تزريق نموده و با مكيدن خون، مواد زائدي را نيز از خود دفع مي‌كند. همين تلقيح مواد زائد و بزاق به زير پوست منجر به ايجاد برآمدگي قرمز رنگ خارش‌داري مي‌گردد. از نظر شدت و شيوع آلودگي به انواع شپش، عواملي چون سن، جنس، نژاد، وضعيت اقتصادي و اجتماعي موثر شناخته شده‌اند. آلودگي در تمام گروه‌هاي سني ديده مي‌شود ولي شپش سر در كودكان (سنين مدارس ابتدايي) شيوع بيشتري دارد. نكته اينجاست كه اگرچه به طور معمول شپش در جوامع فقير و متراكم شايع‌تر است، ولي در شرايط همه‌گيري كليه طبقات اجتماعي و اقتصادي جامعه را فرا مي‌گيرد و حتي در جوامع چندنژادي مشاهده شده كه شپش سر در سفيدپوستان شايع‌تر از سياه‌پوستان است.


موضوع : دانش آموزان، مراکز بهداشت
http://khna.ir/8812

دیدگاه شما چیست ؟!