خمام - جلسه‌ی ستاد مدیریت بحران برگزار شد
به‌صورت فوق‌العاده ؛

جلسه‌ی ستاد مدیریت بحران برگزار شد

جلسه‌ی ستاد مدیریت بحران بخش خمام به ریاست حسین ذاکر استقامتی در سالن کنفرانس بخشداری خمام برگزار گردید.

شنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸ KHNA8189

با دگرگونی هوای گیلان که از بامداد امروز همراه با بارش شدید باران و وزش بادهای تند همراه بوده و آب‌گرفتگی معابر و تعطیلی مدارس در تمام مقاطع تحصیلی را به‌همراه داشته است ؛ پس از بازدیدهای میدانی صورت گرفته، ظهر امروز به مورخ 25 آبان جلسه‌‌ی ستاد مدیریت بحران بخش خمام به ریاست حسین ذاکر استقامتی (بخشدار خمام) و با حضور سیدمجتبی حسینی‌نسب (ریاست شورای شهر)، علیرضا پورهادی (شهردار)، محمدرضا اکبرپور (خدمات شهری شهرداری)، علی عموپور (رئیس تعمیرات گاز خمام)، حمید بامدادی (ریاست آبفای شهری)، محمدرضا مولایی (اداره‌ی آبیاری)، رضا جاهد (اداره‌ی برق)، علیرضا شکوهی (مخابرات)، عباس پیرخندان (ریاست آموزش و پرورش)، علی‌اصغر خوش‌فکر (نماینده‌ی فرماندهی نیروی انتظامی)، ندا آخوندزاده (پزشک مرکز بهداشتی و درمانی)، محمدرضا سودمند (پلیس راهور)، کامبیز دجپور (جهاد کشاورزی)، حسین امینی (شورای بخش) و دهیاران روستای چوکام، چاپارخانه و کته‌سر در سالن اجتماعات بخشداری خمام برگزار گردیده و به مسئله‌ی مدیریت بحران پرداخته شد.

حسین ذاکر استقامتی در جلسه‌ی ستاد مدیریت بحران، عنوان کرد : مدیریت بحران فرایند تصمیم و اقدام سریع، انعطاف‌پذیری همه جانبه‌نگر به منظور پیش‌بینی برای کسب آمادگی، پیش‌بینی قبل از وقوع آن، مقابله با بحران و ترمیم اثرات بحران بر محیط و نقش آفرینان است. ریاست ستاد بحران بخش خمام، افزود : در مدیریت بحران، جلوگیری از وقوع آن، کسب آمادگی برای حفاظت بهتر در مقابل تاثیر آن و پاسخ موثر دادن به بحران واقعی و تهیه‌ی طرح‌ها و منابع برای ترمیم و بازسازی است. استقامتی ضمن اشاره به این موضوع که مدیریت بحران شامل مراحل قبل، حین و بعد از آن است، تصریح کرد : در مدیریت حین بحران، جلوگیری از اوج‌گیری و کنترل آن بسیار قابل اهمیت بوده و بعد از بحران عادی‌سازی، ترمیم و بازسازی آن با عنایت به فرا رسیدن فصل پاییز، بارندگی‌های موسمی، وزش باد و طوفان، احتمال جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی معابر، به منظور پیشگیری از بروز خسارات و حوادث حاشیه از آن، فراهم آوردن تمهیدات و تجهیزات لازم و ایجاد آمادگی هرچه بیشتر نیروهای خدمات‌رسان باید مدنظر قرار گیرد.
نماینده‌ی عالی دولت در خمام، خاطرنشان کرد : در این زمان آنچه مهم است، دستگاه‌های متولی به جهت باز نگه‌داشتن مجاری آب، کنترل دریچه‌ی آب، برداشتن شاخه‌های درختان در مسیر سیم‌های برق (با شاخه‌زنی)، اطلاع‌رسانی، نصب علائم و تابلوهای هشدار دهنده اطراف کنده‌کاری‌ها در معابر و حاشیه‌ی ناامن رودخانه‌ها، سرعت بخشیدن به پروژه‌های نیمه‌موثر در تشدید آب‌گرفتگی، تمیز نگاه داشتن دهنه‌ی پل‌ها، برقراری شیب‌های مداوم جهت آمادگی برای مقابله با هرگونه حادثه اقدام نموده و می‌بایست مورد نظر کلیه‌ی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان قرار گیرد. این مسئول، افزود : مراکز بهداشتی، درمانی، خدمات‌رسان نیز باید به‌صورت مستمر ارائه خدمات به مردم را در دستور کار خود داشته، همچنین ذخیره‌سازی آب آشامیدنی و آب مورد نیاز، در صورت بروز طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل در بخش خمام باید توسط مردم خوب و فهیم بخش صورت پذیرفته تا در صورت وقوع حادثه، مشکلات مرتبط با آب وجود نداشته باشد.

در همین راستا پس از اخذ و بررسی نکته‌نظرات هریک از مدیران دستگاه‌های اجرایی، به کلیه‌ی دهیاران برای برون‌رفت از مشکل، اعلام وضعیت و شناسایی نقاط حادثه‌خیز (جهت اعلام به ستاد) تاکید گردید.

  • برخی دیگر از موارد مطروحه :
    • لزوم آماده‌باش تمامی ماشین آلات شهرداری و شرکت‌های تعاونی دهیاری‌ها
    • اعلام نیاز جهت تهیه‌ی دستگاه موتور پمپ جهت مکش آب خانه‌های مسکونی
    • دیوارچینی شنی برای شیجان‌رود و گورابجیر رود
    • آماده‌باش اکیپ اداره‌ی برق، گاز، مخابرات جهت خدمات رسانی
    • پاکسازی اشجار در مسیر برق فشار ضعیف و متوسط از سوی دهیاری‌ها
    • ادامه‌ی طرح لایروبی پس از خارج شدن اگوها از حالت غرقابی
    • آماده‌باش نیروهای نظامی، انتظامی، پلیس راهور، آتش‌نشانی و امدادی
    • لزوم بازدید میدانی از مناطق و معابر آب‌گرفته در روستاهای بخش
    • لزوم سرکسی به نانوایی‌ها (به‌منظور باز بودن و پخت نان تا دیروقت)
    • لزوم سرکشی به جایگاه‌های سوخت (برای ماشین آلات خدمات‌رسان)
    • لزوم نصب موارد هشدار دهنده اطراف کنده‌کاری معابر و حاشیه‌ی رودخانه‌ها
    • سرعت بخشیدن به پروژه‌های نیمه‌تمام که در تشدید آب‌گرفتگی تاثیرگذار هستند
    • لزوم آماده باش مراکز بهشداتی و درمانی بخش به‌صورت شبانه‌روزی
    • لزوم اطلاع‌رسانی برای ذخیره‌سازی آب شرب مورد نیاز
    • لزوم جوشاندن آب مصرفی و استفاده از پرکلرین برای چاه‌های آب
    • لزوم فرخوان 2 اکیپ تعزیرات برای مبارزه با گران فروشی و نظارت
    • استفاده‌ی حداکثری از امکانات موجود

در پایان مطرح شد ؛ تلفن‌های اضطراری آماده‌ی پاسخگویی باشند :

  • امداد گاز : ۱۹۴
  • خرابی تلفن : ۱۱۷
  • اورژانس : ۱۱۵
  • آب : ۴۲۲۲۹۲۷
  • خدمات شهری : ۴۲۲۳۲۱۱
  • آتش‌نشانی : ۱۲۵
  • برق : ۴۲۲۲۵۱۱
  • پلیس : ۱۱۰

موضوع : بخشداری، ستاد بحران
http://khna.ir/8189

۱ دیدگاه