خمام - ۲۰ الی ۲۵ مرداد به عنوان زمان اوج برداشت تلقی می‌گردد / ضریب مکانیزاسیون برداشت در خمام بالاتر از میانگین استانی است
ویژه
رئیس مرکز جهاد کشاورزی خمام خبر داد :

۲۰ الی ۲۵ مرداد به عنوان زمان اوج برداشت تلقی می‌گردد / ضریب مکانیزاسیون برداشت در خمام بالاتر از میانگین استانی است

مهدی رجبی، گفت : کشاورزان می‌توانند برای برخورداری از تسهیلات نامحدود خرید دستگاه کمباین و معرفی به بانک کشاورزی به جهت دریافت وام، به مرکز جهاد کشاورزی خمام مراجعه نمایند.

چهارشنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵ KHNA72124

رئیس مرکز جهاد کشاورزی خمام از اجرای عملیات برداشت برنج در بسیاری از مزارع کشاورزی بخش خمام خبر داده و عنوان کرد : برداشت نخستین خوشه‌های این محصول استراتژیک از ابتدای ماه جاری در روستای لات کته‌سر آغاز گردیده است.
مهدی رجبی در گفتگو با خمام‌نیوز با اشاره به وجود بیش‌از ۱۱,۴۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در بخش خمام، افزود : ۱۱,۲۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش خمام در سال جاری زیر کشت برنج قرار گرفته و تاریخ ۲۰ الی ۲۵ مردادماه به عنوان زمان اوج برداشت در این‌بخش متصور می‌گردد، که ۷۰ درصد از کشاورزان در این تاریخ برداشت نموده یا درحال برداشت خواهند بود.
به گفته‌ی این‌مسئول، ۹۰ درصد از کشاورزان بخش خمام با توجه به تقویم کاشت و زمان‌بندی توصیه شده اقدام به کشت نموده و علی‌رغم کم‌آبی اخیر، آب در دوره‌ی بحرانی برنج به مزارع کشاورزی رسیده و شدت نور عالی بوده است، که بنابراین خسارت در اراضی کشاورزی اندک به نظر می‌رسد، مگر در مواردی که کشاورز به تقویم کاشت بی‌توجه بوده و دیرتر از زمان پیشنهاد شده اقدام نموده باشد، چرا که عملیات رهاسازی آب کشاورزی با توجه به خروجی جلسه‌ی کمیته‌ی تشکیل شده در جهاد کشاورزی استان و مطابق با تقویم کاشت بوده است.
رئیس مرکز جهاد کشاورزی خمام همچنین با اشاره به ضریب مکانیزاسیون کاشت در سطح شهرستان رشت، میزان این‌ضریب در سطح بخش خمام را حدوداً ۵ درصد بالاتر از میانگین شهرستانی و ۴۰ درصد عنوان کرده و گفت : ضریب مکانیزاسیون کاشت در بخش خمام به نسبت سال گذشته حدود ۴ درصد افزایش داشته و البته ضریب مکانیزاسیون برداشت در بخش خمام ۷۵ درصد می‌باشد که نسبت به سال گذشته بیش‌از ۱۰ درصد افزایش داشته است، درحالی که این‌ضریب در سطح استان گیلان ۶۵ درصد می‌باشد.
وی با بیان اینکه کشت دوم به دلیل لزوم آب فراوان در مرحله‌ی نشاء برنج توصیه نمی‌گردد، بر اهمیت کشت راتون به عنوان محصولی پاک که از کیفیت چندین برابر بیشتر برخوردار بوده و به آبی مختصر نیازمند است، تاکید نمود.
رجبی در پایان از ارائه‌ی تسهیلات به کشاورزان خبر داده و خاطرنشان کرد : کشاورزان می‌توانند برای برخورداری از تسهیلات نامحدود خرید دستگاه کمباین و معرفی به بانک کشاورزی به جهت دریافت وام، به مرکز جهاد کشاورزی خمام مراجعه نمایند.


موضوع : جهاد کشاورزی، کشاورزی
http://khna.ir/72124

دیدگاه شما چیست ؟!