خمام - رونق گردشگری روستا با راه‌اندازی آلاچیق درختی
ویژه
گفتگو با مرتضی ملائی /

رونق گردشگری روستا با راه‌اندازی آلاچیق درختی

مرتضی ملائی، گفت : در حال حاضر حدود ۱ کیلومتر از مسیر منتهی به آلاچیق‌های درختی خاکی است و این موضوع سبب شده تا بعضی از گردشگران از آمدن به آن منصرف شوند.

شنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱ KHNA51770

در اولین روزهای سال جدید و در تعطیلات نوروزی، در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان گیلان از طرح روستای بدون بیکار دهنه‌سر شیجان رونمایی شد.
از جمله طرح‌های اشتغالزای این روستا که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و از طریق ویدئو کنفرانس با دستور رئیس‌جمهور افتتاح شد می‌توان به رستوران آلاچیق درختی، اجرای ۸ مسافرکاشانه، پیکرتراشی چوب، کلوپ بازی، ۱۰ طرح دامداری، ۱۰ طرح پرورش مرغ بومی، ۲ کارگاه و فروشگاه صنایع‌دستی، عکاس‌خانه، پرداخت ۶ مورد تسهیلات خرید و تعمیرات ادوات کشاورزی، ۲ مورد سوپر مارکت، اسکله قایقرانی و ۳ مورد نیز قایق موتوری با سرمایه‌گذاری ۳۲ میلیارد ریالی بخش خصوصی و اشتغالزایی برای ۱۸۷ نفر اشاره کرد.
در میان طرح‌های اشاره‌شده، رستوران آلاچیق درختی بیش از دیگر طرح‌ها مورد توجه قرار گرفت و با استقبال خوب گردشگران داخلی و حتی خارجی مواجه شده است.
مرتضی ملائی «صاحب این آلاچیق درختی» که در چندین سال گذشته نقش ویژه‌ای در جذب گردشگران به این روستا داشته است از ایده راه‌اندازی این طرح و مشکلات پیش روی و برنامه‌های آینده‌اش سخن گفت.

روستای بدون بیکار دهنه‌سر شیجان خمام کجاست؟

روستای دهنه‌سر شیجان که بر اساس آخرین سرشماری‌ها ۱ هزار و ۸۵ نفر جمعیت دارد در ۹ کیلومتری شهر خمام از توابع شهرستان رشت در استان گیلان واقع شده است.
این روستا که بیش از ۱۲۰ سال سابقه دارد و قبل از آن بطور کامل زیر آب بود، با طبیعت بکر و دست‌نخورده خود در حدود ۱۰۰۰ هکتار وسعت دارد که حدود ۷۰۰ هکتار از آن را شالیزار و مابقی خشکی تشکیل داده است. آب و هوای معتدل و مرطوب و خاک‌های رسوبی حاصلخیز در این روستا زمینه مناسبی برای انجام فعالیت‌های کشت و زرع فراهم نموده و بر این اساس بخش کشاورزی در روستا به عنوان بخش محوری در سازمان اقتصادی آن مطرح است.
در کنار کشاورزی این روستا با مصوبه دولت درسال ۱۳۸۸ به عنوان روستای هدف نمونه گردشگری انتخاب شد و همین عامل زمینه‌ای شد تا در نوروز ۹۶ نیز در مراسمی رسماً از آن به عنوان روستایی بدون بیکار نام‌برده شود.

داستان ۲۰ ساله راه‌اندازی آلاچیق درختی

اما داستان راه‌اندازی آلاچیق درختی در این روستا به ۲۰ سال قبل باز می‌گردد. زمانی که مرتضی ملائی با هدف راه‌اندازی چنین آلاچیق‌هایی اقدام به کاشت درخت در زمین‌های خود می‌کند. آن‌گونه که می‌گوید در ابتدای کار حتی مورد تمسخر اطرافیان نیز قرار گرفت، اما تلاش‌های او ثمر می‌دهد و پس از ۱۵ سال موفق می‌شود آلاچیق‌های مورد نظرش را در ۳ طبقه و در متراژهای ۸، ۱۰ و ۱۲ متری بر روی درختان راه‌اندازی کند.
ملائی با اشاره به اینکه آلاچیق‌ها را در ابتدا برای استفاده شخصی درست نموده، گفت : روزهای جمعه و تعطیل به اتفاق خانواده از آن‌ها استفاده می‌کردیم و کم‌کم دوستان و آشنایان نیز به اینجا مراجعه می‌کردند.
وی با اشاره به اینکه پس از مدتی مسافران نیز خواهان استفاده از آن شدند، ادامه داد : استقبال‌ها سبب شد تا از نوروز ۱۳۹۰ آن را به یک مکان گردشگری تبدیل کنم.
این کارآفرین با اشاره به اینکه پس از راه‌اندازی آلاچیق درختی عکس‌های آن را از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتم، افزود : در حال حاضر در جستجوهای اینترنتی آلاچیق درختی اولین عکس است.

اخذ تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی و گسترش فعالیت‌ها

فعالیت‌های این آلاچیق به صورت سنتی در روستای دهنه‌سر شیجان ادامه داشت تا اینکه این روستا به عنوان روستای هدف نمونه گردشگری انتخاب شد و صندوق کارآفرینی امید گیلان آن را به عنوان طرح پایلوت گردشگری روستایی در استان برگزید.
در همین راستا ملائی نیز با کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و اخذ تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی از صندوق کارآفرینی امید فعالیت‌هایش را گسترش داد.
او با این تسهیلات سازه جدیدی را در ۶ طبقه و با رعایت نکات ایمنی راه‌اندازی کرد، که شامل هشت آلاچیق، آشپزخانه، پارکینگ، نمازخانه و یک استخر ماهی است.
آنگونه که ملائی می‌گوید مسافران می‌توانند در استخر ماهیگیری کرده و در صورت تمایل همان ماهی برای آن‌ها طبخ می‌شود.
این کارآفرین با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ نفر در این مجموعه مشغول کار هستند، افزود : اولین نفری بودم که در روستا زمینه جذب گردشگران را فراهم کردم که در ادامه در کنار من در حال حاضر شش‌خانه بوم گردی روستایی، اسکله قایقرانی، کلوپ بازی‌های کامپیوتری و … در روستا راه‌اندازی شد.
وی ادامه داد: همچنین راه‌اندازی آکواریوم خانگی، پیست سوارکاری و … از دیگر برنامه‌های توسعه روستا برای جذب گردشگران است.

طرح احداث پل چوبی تا مرداب

ملائی در ادامه این گفت‌وگو به برنامه‌های آینده خود اشاره کرد و با بیان اینکه در بازدید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از این مجموعه، طرح احداث پل چوبی تا مرداب را پیشنهاد دادم، تصریح کرد : زمین‌های من نزدیک‌ترین محل به مرداب است و می‌توانم با احداث یک پل چوبی ۱۰۰۰ متری زمینه‌ای فراهم آورم تا با احداث یک سکو گردشگران بتوانند پیاده تا مرداب بروند و به‌جای شکار با دوربین پرندگان مهاجر را تماشا کنند.
وی با بیان اینکه هم وزیر تعاون، کار و اجتماعی و هم مسئولان استانی از طرح فوق استقبال کردند، خاطرنشان کرد : در حال دریافت مجوزهای لازم هستم، اما تحقق این پروژه مستلزم حمایت‌های مسئولان است.
این کارآفرین در پاسخ به این سؤال که انجام این پروژه چقدر هزینه دارد؟ گفت : من زمین‌های این طرح را درگذشته خریداری کرده‌ام، زیرا همیشه این طرح را در سر داشتم، اما احداث سازه چوبی با عرض و ارتفاع ۲ متر برای من که استادکار نجاری هستم حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.
وی با بیان اینکه به‌تنهایی قادر نیست این پروژه را به انجام برساند، در پاسخ به این سؤال که آیا تسهیلات ۱۰۰ میلیونی صندوق کارآفرینی امید برای گسترش فعالیت‌هایش را به راحتی توانسته است دریافت کند، گفت : با توجه به اینکه من از پیشگامان رونق گردشگری در روستا بودم، مشکل زیادی نداشتم، اما انتظار حمایت‌های بیشتری را داشتم.
ملائی ادامه داد : برخی فقط آلاچیق را می‌ببیند، اما راه‌اندازی یک مکان توریستی نیاز به طراحی، محوطه‌سازی دارد و باید نمازخانه، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، پارکینگ در کنار آن دایر کنیم.

آیا واقعاً در این روستا بیکاری وجود ندارد ؟

وی در پاسخ به این سؤال که این روزها از روستای شما به عنوان روستای بدون بیکار نام می‌برند، آیا واقعاً در این روستا بیکاری وجود ندارد؟ عنوان کرد : مرم روستای دهنه‌سر شیجان واقعاً زحمت‌کش هستند و اینجا شما آدم چاق پیدا نمی‌کنید (با خنده) ؛ همه حتی از سنین نوجوانی سعی می‌کنند تا حرفه‌ای را فرا گیرند.
این کارآفرین با اشاره به اینکه در این روستا ظرفیت‌های زیادی برای جذب گردشگران داریم، افزود : متأسفانه حمایت‌ها به اندازه لازم نیست.
وی ادامه داد : از سال ۸۸ مجوز راه‌اندازی یک سالن سرپوشیده فوتسال و ورزش‌های رزمی را گرفتم و گفتند پس از انجام ۴۰ درصد کار می‌توانم تسهیلات دریافت کنم، اما با وجود سرمایه‌گذاری از سال ۹۲ به بانک رفاه معرفی شدم ولی تسهیلات را پرداخت نمی‌کنند.

می‌توانیم حتی در روستاها زمینه جذب گردشگران خارجی را فراهم کنیم

مرتضی ملائی با اشاره به اینکه در این راه سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته است، افزود : من یک کشاورزم که تا سوم راهنمایی درس‌ خوانده‌ام، اما با تلاش بسیار توانستم زمینه جذب گردشگر به روستا و اشتغال‌زایی برای جوانان را فراهم کنم.
وی با بیان اینکه تاکنون گردشگرانی از کشورهای مختلف همچون فرانسه، کلمبیا، آمریکا، تایلند، چین، ژاپن، بلژیک، هلند و … برای دیدن آلاچیق‌ها به این روستا آمده‌اند، افزود : یکی از پیش‌نیازهای جذب گردشگری وجود زیرساخت‌هایی چون جاده است. در حال حاضر حدود ۱ کیلومتر از مسیر منتهی به این آلاچیق‌ها هنوز خاکی است و این موضوع سبب شده تا بعضی از گردشگران از آمدن به آن منصرف شوند.
وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه زمانی که من این کار را شروع کردم دخترم خردسال بود ، اما اکنون ازدواج‌ کرده است، خاطرنشان کرد : در این سال‌ها سختی‌های زیادی کشیده‌ام، اما با حمایت‌های مسئولان می‌توانیم حتی در روستاها زمینه جذب گردشگران خارجی را نیز فراهم کنیم.


موضوع : در روستا، گردشگری، مصاحبه‌ها
منبع : بازار کار
گزارش : امین بلندهمت
http://khna.ir/51770

دیدگاه شما چیست ؟!