خمام - به نام روستای دهنه‌سر شیجان، به کام رشت!
ویژه
شیجان یا شیخان ؟!

به نام روستای دهنه‌سر شیجان، به کام رشت!

این در حالی است که رئیس جمهور چندی پیش در جمع مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در چندین نوبت اسم استان مذکور را اشتباه تلفظ کرده و «کهگیلویه و بیوراحمد» خوانده بود.

جمعه، ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱ KHNA51612

در جریان سفر اخیر حسن روحانی «رئیس جمهور» به گیلان طرح‌های اشتغال‌زای روستای بدون بیکار دهنه‌سر شیجان روز گذشته با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خمام افتتاح شد. این رویداد که با افتتاح ۵۹ طرح اشتغال روستایی با اشتغالزایی برای ۱۸۷ نفر نوید بخش رقم خوردن اتفاقاتی خوب برای بخش خمام بوده و با بازتاب گسترده در رسانه‌های کشوری همراه شد، با حاشیه‌ای نیز مواجه گردید که به «شیخان» خواندن نام روستای دهنه‌سر «شیجان» ختم شد.

با در نظر گرفتن آنکه شیخان نام دومین قبرستان تاریخی جهان اسلام و همچنین روستایی از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است، به کار بردن اسم شیخان به جای شیجان حتی اگر نام قدیمی این روستا بوده باشد (از آنجایی که شنیده‌هایی در خصوص تغییر نام شیخان به شیجان در دهه‌ی ۶۰ مطرح گردیده)، در وضعیتی که دیگر از این نام برای روستای مذکور استفاده نمی‌گردد، پذیرفتنی نیست!

این موضوع تا جایی پیش رفته است که حتی نتایج جستجوی گوگل را تحت تاثیر قرار داده و با توجه به گستره‌ی انتشار خبرهای این رویداد در خبرگزاری‌های مطرح کشوری نتایج بسیاری برای شیخان ثبت گردیده که روستایی با نام غیرواقعی در گیلان را به نام رشت گره زده و بازتاب منفی در افکار عمومی مردم خمام به همراه داشته است.

غلط خواندن نام این روستا که برخی معتقدند شیخان نام برده شدن این روستا با توجه به آنکه در نهایت در نطق وزیر کار و رئیس جمهور «شیخان رشت» و حتی «شی‌جان / ShiJan» یاد شده در نهایت این موضوع را نه به نام خمام، بلکه به نام رشت گره می‌زند که حتی این روستا به صورت مستقیم به شهر رشت راه ندارد.

البته این در حالی است که حسن روحانی «رئیس جمهور» چندی پیش، یعنی مرداد ۹۵ در جمع مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در چندین نوبت اسم استان مذکور را اشتباه تلفظ کرده و «کهگیلویه و بیوراحمد» خوانده بود.

در پایان، امیدواریم با توجه به سرشماری سال گذشته‌ی نفوس و مسکن که البته آمار جمعیت بخش خمام هنوز به صورت عمومی منتشر نشده، شاهد شهرستان شدن خمام و توجه ویژه‌ی مسئولین کشوری به این بخش باشیم، تا جایی که نه نیاز باشد نام یکی از روستاهای آن به اشتباه ذکر شود و نه به جای «شیجان خمام»، «شیخان رشت» قلمداد گردد.


موضوع : انتخاب سردبیر، در روستا
http://khna.ir/51612

دیدگاه شما چیست ؟!