خمام - احساس تعلق، هویت و حس مکان در طراحی مدنظر قرار گرفت / قرار گرفتن سردیس مفاخر، بخش نمایشگاه و جایگاه‌هایی برای میوه فروشان
ویژه
برنده فراخوان طراحی پیاده‌راه فرهیختگان :

احساس تعلق، هویت و حس مکان در طراحی مدنظر قرار گرفت / قرار گرفتن سردیس مفاخر، بخش نمایشگاه و جایگاه‌هایی برای میوه فروشان

به گفته‌ی علی فرقانی، نیاز و یا خواسته شورای شهر شامل پیاده راه، برندسازی و بخش مفاخر بود و از طرفی خواسته شهروندان شامل تمامی استانداردهای لازم در بخش پیاده راه، یعنی هویت مکان، حس مکان، امنیت شهری، سر زندگی شهر و … می‌باشد.

یکشنبه، ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲ KHNA49409

علی فرقانی عصر امروز با بیان اینکه خمام با توجه به قرار گرفتن در بین شهرهای رشت و انزلی که جزء شهرهای پر رفت و آمد و توریستی هستند همیشه پتانسیل بالایی برای انجام کارهای شهری داشته که می‌تواند به پیشرفت شهر در عرصه‌های مختلف، به خصوص فرهنگی انجامد، عنوان کرد : به دلیل همکاری چندساله با اشخاص و ادارات مختلف در استان‌های دیگر از جمله مازندران همیشه از این بابت که چرا بستری برای همکاری در شهر و استان گیلان برایم مهیا نبوده ناراحت بودم، تا اینکه خبری مبنی بر فراخوان طراحی پیاده‌راه فرهیختگان در خمام نیوز در گفتگو با یکی از اعضای شورای شهر مطالعه کردم، که پس از اطلاع از شرایط فراخوان به عنوان یک شهروند خمامی برای طراحی پیاده‌راه اقدام نمودم.
برنده فراخوان طراحی پیاده‌راه فرهیختگان در گفتگو با خمام‌نیوز، افزود : از آنجایی که کار گروهی بسیار ارزشمند و منسجم‌تر نسبت به کارهای فردی است (خصوصاً در حوزه شهری)، من با ۲ تن از همکاران خود که هر کدام تخصص‌های خود را دارند صحبت نموده و کار بر روی مطالعات و طرح‌های اولیه را شروع کردیم، که جا دارد از همینجا از مریم عباس‌زاده که در بخش طراحی و وحید کارگر در بخش جلوه‌های بصری «از کارشناسان معماری شهرستان رشت» که مرا در این امر همراهی کردند، تشکر ویژه داشته باشم. به بیان تخصصی‌تر ما همیشه برای شروع روند طراحی به مطالعات می‌پردازیم، که در اینجا به دلیل وجود ۲ کارفرما، یعنی یکی شهرداری و شورای شهر خمام و دیگری شهروندان خمامی، بایستی تمام نیازها و خواسته‌ها در نظر گرفته شده و مطالعات آنها انجام شده و بر اساس آن نیازها، طراحی انجام شود.

به گفته‌ی وی، نیاز و یا خواسته شورای شهر شامل پیاده راه، برندسازی و بخش مفاخر که مرتبط با موضوع فرهنگی شهر می‌باشد، بود و از طرفی خواسته شهروندان شامل تمامی استانداردهای لازم در بخش پیاده راه، یعنی هویت مکان، حس مکان، امنیت شهری، سر زندگی شهر و … می‌باشد. در واقع با توجه به این نیازها ما مطالعات را انجام داده و به بخش اول طراحی رسیدیم، و بر اساس آن چند طرح اولیه انجام دادیم و در آن فاکتورهای بالا را در نظر گرفتیم. با توجه به هدف برگزاری مسابقه با عنوان پیاده راه فرهنگی خمام و هدف برند سازی شهری می‌بایست نقطه ای از شهر را که دارای پتانسیل اجرایی بالایی باشد انتخاب کرد، تا هم مورد استفاده روزمره شهروندان قرار گرفته و ایجاد حس مکان و تصویر سازی ذهنی کند، و هم با توجه به مسیر عبوری خیابان اصلی که به صورت یک خیابان ۲ طرفه می‌باشد، مسافرانی که در حال عبور به همراه وسیله نقلیه نیز هستند بتوانند این پیاده‌راه را دیده و توجه آنها جلب شود، تا بتوانیم به سرعت برندسازی شهر خمام بیافزاییم. از سوی دیگر، این هدف نیاز به فضای عریض‌تری دارد که بتواند نیازهای طرح و شهروندان را از آن فضا برآورده سازد. مکان پیشنهادی برای انجام این کار مرکز شهر یعنی میدان آزادی (نماز) و فضای مابین میدان آزادی و مسیر انتقالی به سمت پشت بازار خمام می‌باشد، که با توجه به فرم نامناسب یک مساحتی را از آن خود کرده و کاربردی برای ساکنین شهر خمام جز عبور و مرور روزمره نداشته است.

این کارشناس ارشد معماری سازه با بیان اینکه همیشه برای من به عنوان یکی از ساکنین شهر خمام جالب توجه بود که بتوانم از فضای وسط میدان فرهنگ گذر کنم یا حتی چند لحظه‌ای بنشینم، که در هر ۲ طرح پیشنهادی مرکز میدان دارای مسیر رفت و آمد و نشیمن‌هایی برای آن قسمت طراحی شده، که شهروندان می‌توانند از این فضای شهری استفاده کنند، تصریح کرد : در یکی از طرح‌ها سردیس ۶ نفر از مفاخر بزرگ خمام را به این فضا انتقال داده‌ایم، که همه شهروندان چه به صورت سواره و یا پیاده بتوانند از این سردیس‌ها دیدن نمایند. برای استند سردیس‌ها از آجر گیلان به عنوان ستون استفاده نمودیم تا هم قدمت و هم استواری این عزیزان را به نمایش بگذاریم و هم از لحاظ متریال و آشنایی آن برای مردم از مصالح بومی استفاده کرده باشیم. همچنین یکی دیگر از خواسته‌های شخص من به عنوان یک شهروند داشتن فضای نمایشگاهی برای شهر بود، پس دیوار انتهایی که مربوط به مرکز بهداشت می‌باشد را با فاصله گرفتن از آن به صورتی طراحی کردیم که امکان برگزاری نمایشگاه در زمان‌های مختلف را به هنرمندان عزیز شهر داده باشیم.
فرقانی، افزود : در یکی از طرح‌های پیشنهادی فضای ما بین میدان آزادی و پشت بازار خمام را که آن هم فضای مرده شهری (به دلیل فرم فضای شکل گرفته در وسط آن) است، تغییراتی ایجاد کردیم و میزهای کاری برای میوه فروشان در نظر گرفتیم که وضع معیشت و اقتصاد زندگی آنها به خطر نیفتد، و وسایل خود را برای فروش به آن میزها انتقال داده تا فضای وسط برای رفت و آمد خالی باشد. همچنین در همین طرح سکویی را با ابعاد مناسب در بخشی از این فضا در نظر گرفتیم که مناسب برای اجرای برنامه هایی شامل سخنرانی، نمایش خیابانی و … باشد ؛ ورودی این فضا را نیز با ۲ درخت مشخص و طراحی کرده تا به عنوان نشانه شهری نیز باشد.

به گفته‌ی وی، در طرح پیشنهادی دیگری در این فضا علاوه بر میزهای کار، تندیس‌های مفاخر را به همراه نشیمن‌هایی در کنارش برای استفاده شهروندان ترکیب کرده‌ایم، تا با این کار میدان را فقط برای عبور و مرور وسایل نقلیه و شهروندان عزیز به صورت پیاده آماده کنیم. لازم است در ارتباط با نوع کف‌سازی بیان کنم که کاشی‌های فشاری برای بستر سواره و کاشی‌های مخصوص پیاده برای عبور عابر در نظر گرفته‌ایم که با فرم هندسی منسجم طراحی شده است.
علی فرقانی در پایان با ابراز امیدواری از آنکه مردم شهر خمام از طراحی انجام شده رضایت داشته و نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را برای بهبود طرح ارائه نمایند، خاطرنشان کرد : جا دارد از اعضای شورای شهر و شهردار شهر خمام تشکر ویژه‌ای داشته باشم، به دلیل پیشنهاد موضوع و آماده سازی شرایط مسابقه، و هم نظراتی که نسبت به طراحی‌های انجام شده داشته اند ؛ و همینطور از همکارانم که افتخار همکاری به من را دادند، که اگر همکاری این عزیزان نبود این کار نیز امکان پذیر نمی‌شد.

مشاهده طرح‌ها و شرکت در نظرسنجی


موضوع : فراخوان
http://khna.ir/49409

۱ دیدگاه

  • lino در مورخ 1395/12/09 - 21:14 می‌نویسد :

    می تونست طرح بهتری تصویب بشهاما طرح بدی نیست ظاهرا