خمام - وضعیت نامناسب زباله‌های کنار رودخانه
ویژه
دهستان کته‌سر ؛

وضعیت نامناسب زباله‌های کنار رودخانه

گوئی تخلیه زباله در رودخانه و اطراف آن به امری عادی بدل گردیده است …

پنج شنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱:۰۶ KHNA30945

هنگامی که از کوچه‌ها و خیابان‌ها در حال عبور هستیم و یا هنگامی که در طبیعت، کوه، دریا و … حضور می‌یابیم، اگر به اطرافمان نگاه کنیم احتمالاً زباله‌هایی را مشاهده می‌کنیم، چرا که بشر در هر جایی که پا گذاشته با تغییر اکوسیستم طبیعت و تغییر آن به نفع خود، مشکلاتی را در محیط زیست فراهم کرده و یکی از این مشکلات، ریختن زباله در طبیعت، اماکن عمومی، داخل و یا اطراف رودخانه‌ها می‌باشد.

در این گزارش تصویری قصد داریم تلنگری به یک رفتار ناشایست یا یک عادت دیرینه بزنیم. عادت و رسم غلطی که در نهایت عواقبش دامان خودمان یا فردای فرزندانمان را خواهد گرفت و شاید تا الان نیز گرفته باشد.

طی گزارش‌های دریافتی از اهالی کته‌سر در ارتباط با وضعیت نامناسب زباله‌های کنار رودخانه، به این دهستان رجوع کرده و علاوه بر زباله‌های زیادی که در کنار رودخانه و زیر درختان ریخته شده بود، با صحنه‌ی کاملاً عجیبی مواجه شدیم و آن هم ریخته شدن حجم زیادی از استخوان و جمجمه‌ی گاو بود که البته بوی بسیار بد و مشمئز کننده‌ای در محیط پیرامون خود ایجاد کرده بود.

مدتی است که برای دهستان کته‌سر سطل‌های مخصوص و بزرگ زباله تعبیه شده و به فاصله‌ی نزدیک به هم قرار گرفته‌اند، اما همچنان عده‌ای هستند که بر حسب عادت در کنار این رودخانه و زیر درختان زباله‌های خود را تخلیه می‌کنند ؛ گوئی تخلیه‌ی زباله در رودخانه و اطراف آن به امری عادی بدل گردیده است.
حل این مسئله و ترک این عادت ناپسند علاوه بر آنکه بر لزوم رسیدگی به وضعیت سطل‌های زباله و نگهداری از آنها دلالت دارد، تنها با توجه، نظارت و یاد‌آوری دوستانه و گوشزد مسئولین روستایی، اعم از خانه بهداشت، شورای اسلامی و بخصوص دهیاری روستا میسر و ممکن شده و وظیفه همه‌ی ما است که نه تنها از ریختن و تولید زباله در محیط زیست خود خودداری کنیم، بلکه وظیفه داریم با توجه به نظارت و حس مسئولیت از زباله‌سازی و زباله‌ریزی آن دسته از افراد ناآگاه نیز جلوگیری نماییم.
بدانیم که فرهنگ‌سازی یعنی رعایت کردن قانون در خود و ترغیب دیگران برای اجرای آن …


موضوع : اجتماعی، گزارش تصویری
http://khna.ir/30945

۱ دیدگاه

  • ناشناس در مورخ 1394/06/12 - 21:40 می‌نویسد :

    متاسفانه داخل شهر خمام،خیابانهای رازی و ابراهیم نژاد هم ،همین وضعیت را دارند.اگرچه عده ای از همشریان ساکن این خیابانها  خیلی موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند ،اما مورد دیگری هم هست که مزید بر علت شده.با تاسف تمام  عده ای زباله گرد شبانه «وحتی روزها» زباله ها را بر هم می زنند تا شاید ضایعات پلاستیکی و… را استخراج کنند.خلاصه اینکه فرهنگ از پایبست ویران است و کار تبلیغی زیادی می طلبد.