خمام - فکری به حال سگ‌های ولگرد کنید! / از ایجاد دلهره تا برهم زدن آرامش شهروندان …
ویژه
بدون اینکه نیاز به کشتن آنها باشد ؛

فکری به حال سگ‌های ولگرد کنید! / از ایجاد دلهره تا برهم زدن آرامش شهروندان …

سگ‌های ولگرد عامل سرایت بیش از هفت نوع بیماری هستند.

دوشنبه، ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵ KHNA30077

افزایش سگ‌های ولگرد و تجمع هرچه بیشتر آنها موجب سلب آرامش بسیاری از شهروندان شده و در برخی از ساعات تجمع آنها به گونه‌ای‌است که به علت تعداد بالای آنها در ورودی یک کوچه یا خیابان فرعی موجبات ترس و دلهره‌ی ساکنین را ایجاد می‌نماید.
تردد سگ‌های ولگرد در خیابان‌های شهر به حدی زیاد شده است که این حیوانات به صورت دسته جمعی حضور داشته و همین امر باعث تهدید سلامت بهداشتی و روانی جامعه شده است. اگر چه مناطق حاشیه‌ای بیشتر مورد هجوم این مهمانان ناخوانده‌ی شهری هستند، اما این بدان معنی نیست که شهر خمام از وجود این حیوان در امان باشد ؛ می‌توان در مناطق مختلفی از شهر خمام سگ‌های ولگرد را مشاهده کرد که تک‌تک یا در موارد بسیاری به صورت گروهی در حرکت‌اند.
سگ‌های ولگرد علاوه بر پارس کردن در نیمه‌های شب، سلب آرامش و آسایش مردم و حمله به شهروندان، خطر گازگرفتگی و ایجاد جو روانی منفی، عامل سرایت بیش از هفت نوع بیماری مشترک انسان و حیوان (زئوتوز) هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بیماری هاری و کیست هیداتیک اشاره کرد ؛ ویروس هاری 100 درصد کشنده بوده و احتمال بهبودی انسان در صورت ابتلا به بیماری هاری تقریبا صفر است. بیماری‌هایی که میان انسان و سگ مشترک هستند به شدت خطرناک‌اند و در بسیاری از موارد به مرگ منتهی می‌شوند. سگ‌ها دارای قابلیت تولید مثلی بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

photo105179652136478661

بر اساس بند 15 ماده 55 قانون شهرداری جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی، حیوانی و …، و جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد از وظایف شهرداری‌هاست. با استناد به بند 31 ماده 10 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها، دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد با هدف اجرایی نمودن مفاد این ماده‌ی قانونی و رفع مشکلات شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در زمینه‌ی کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و همچنین تأمین سلامت و آسایش شهروندان توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در قالب ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان و با همکاری و تأیید سایر اعضا تدوین شده است.
در این دستورالعمل بر روش زنده‌گیری برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد تأکید شده است، زیرا این روش به دلایل رعایت استانداردهای بهداشتی، ممنوعیت در استفاده از سلاح گرم، جایگزین نمودن سلاح بیهوشی، حفظ سلامت روانی شهروندان و رعایت هرچه بیشتر موازین اسلامی در خصوص رعایت حقوق حیوانات مناسب‌ترین روش با امکانات موجود است.


موضوع : انتخاب سردبیر، در شهر، گزارش تصویری
http://khna.ir/30077

۸ دیدگاه

  • ناشناس در مورخ 1394/05/19 - 11:25 می‌نویسد :

    دلتون خوشه 
    پیگیری کیلو چنده

  • ناشناس در مورخ 1394/05/20 - 19:19 می‌نویسد :

    شهرداری [!] جز در یافت عوارض … [!]
    اگه عصر و شب سری به راسته ی یخ در بهشت فروشی ها بزنید متوجه می شوید که تنها چیزی که در این شهر اهمیت ندارد حقوق شهروندی است چون یخ بهشت فروش ها دقیقا با پیاده رو مثل ملک شخصی خود عمل میکنند وفرزندان وخواهران ما برای عبور از ان قسمت حتما باید از خیابان گذر کنند
    به نظر شما شهردار بومی و شورای شهر تا به حال این وضع را ندیده اند ؟ یا [!]

  • ر.م در مورخ 1394/05/20 - 23:39 می‌نویسد :

    ناشناس عزیزبانظرتون کاملاموافقم مخصوصاوقتی که شب ازنیمه گذشته ومشتریان یخ دربهشت فروشی هازنگ خانه مردم رامیزنندوبایجادمزاحمت درخواست استفاده ازتوالت آنهرامیکنند.چشم [!] باهم روشن .

  • ر.م در مورخ 1394/05/20 - 23:45 می‌نویسد :

    خمام نیوزجان اگه عکسی که گذاشتی تزیینی نباشه باید بگم که این محل دقیقاجایی که ازاول غروب تانیمه شب محل فروش کباب [!] خوب وقتی ماآ دماهمه چیزطبیعت رودستکاری کردیم بایدانتظارداشته باشیم که این حیوانات زبون بسته وبی پناه برای غذابه هرجایی سرک بکشن نن که یادمه چهل ساله پیش خبری ازاین همه سگ توخمام نبود.

  • ناشناس در مورخ 1394/05/21 - 00:06 می‌نویسد :

    اینجا کباب فروشی هست
    جاهای دیگه که کباب فروشی نیست و سگ ها رو می بینیم چی ؟
    سگ هایی که سر میدون فرهنگ خیلی راحت تردد می کنن چی ؟

    بعدشم این [!] سد معبر نکرده ؟ کی باید رسیدگی کنه غیر از شهرداری ؟

  • فوتبالیست در مورخ 1394/05/21 - 15:50 می‌نویسد :

    یخ دربهشتیهاموجب مزاحمت درشب برای مردم شده اندکه [!] بی توجهی میکنند

  • معلم در مورخ 1394/05/25 - 20:14 می‌نویسد :

    به عنوان یک معلم همیشه سر کلاس درس به دانش آموزانم از حقوق شهروندی و ظایف آنها نسبت به شهر می گویم و یاد آور می شوم که حق و تکلیف دو طرفه است همان گونه که شهروندان در مقابل شهر وظایفی دارند مانند پرداخت به موقع عوارض ، استفاده درست از امکانات عمومی و… مسئولین شهر نیز طبق قانون وظایفی دارند اما هر وقت می خواهم یک مثال عینی در با ره شهر خمام بزنم به یاد صندلی های رنگارنگ یخ دربهشت فروشی ها که کل پیاده رو را گرفته اند و سکوت مسئولین می افتم از خیر مثال می گذرم.

  • سید در مورخ 1394/06/06 - 13:40 می‌نویسد :

    سلام.. مشکلات تو خمام متاسفانه زیاده…از کدومش باید نالید؟! از کبابی سر پل سینما که صاحب پل شدن… ازدحام سگهای ولگرد… یا یخ در بهشتی هایی که فقط منافع خودشون رو میبینن… یا از [!] که فقط بلدن شعار بدن و کت و شلوار بپوشنن و در مراسمات عکس بگیرن برای گزارش کار؟؟؟