خمام - بلاتکلیفی «خواچکین» در اجرای طرح هادی
ویژه
عضو شورای روستای خواچکین :

بلاتکلیفی «خواچکین» در اجرای طرح هادی

روستای خواچکین خمام از بلاتکلیفی وضعیت اجرای طرح هادی، وضعیت آسفالت، آب شرب و ضعف برق در رنج است.

شنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶ KHNA21643

عضو شورای اسلامی روستای خواچکین به مشکلات این روستا اشاره کرد و گفت : روستای خواچکین به دلیل نزدیکی به مرکز شهر خمام و رشت خیلی زود از امکانات اولیه مانند برق، گاز، آب شرب و آسفالت برخوردار شده است و برق‌دار شدن این روستا به سال 57 برمی‌گردد. رضا قویدل افزود : برخورداری از امکانات اولیه موجب شده تا اغلب مهاجران روستای خواچکین را برای سکونت انتخاب کنند.

* آسفالت نامناسب جاده روستای خواچکین
وی با بیان اینکه آسفالت جاده‌ این روستا مربوط به 25 سال پیش است، تصریح کرد : در چند سال اخیر روکش آسفالت صورت نگرفته است، اما شن‌ریزی انجام می‌شود که اصولی نیست و در جریان نظافت جارو زده و از بین می‌رود.
این عضو شورای روستایی خواچکین به حوادث رخ داده در خیابان شهدای خواچکین به دلیل برخوردار نبودن از آسفالت مناسب اشاره کرد و ادامه داد : افراد زیادی در این خیابان حادثه دیده‌اند که منجر به شکستگی دست و پا، قطع نخاع، کما و فوت شده است.
به گفته قویدل، خیابان شهدای این روستا آن را به کته‌سر و بخش خشکبیجار، به گوراب و جاده‌ رشت-انزلی و دارسازی و جاده‌ رشت به لاهیجان متصل می‌کند.
وی درباره وعده آسفالت کوچه 106 این روستا توسط بنیاد مسکن افزود : به دلیل قرارگیری خانه بهداشت روستا در این کوچه، رفت و آمد زیادی در کوچه مذکور صورت گرفته و آسفالت آن از ملزومات به شمار می‌رود.

* رنج 80 درصد مردم روستای خواچکین از ضعف برق
قویدل به مشکل ضعف شدید برق در روستای خواچکین اشاره کرد و گفت : در سال‌های اخیر به دلیل عبوری بودن، مهاجرپذیری و ساخت و سازهای زیاد، این روستا از مشکل ضعف برق رنج می‌برد.
به گفته‌ وی، همان ترانس‌هایی که در گذشته برق این روستا را تقویت می‌کرد پاسخگوی جمعیت این روستا نیست.
عضو شورای اسلامی روستای خواچکین با اشاره به صدمات مالی قطع و وصل برق بر یخچال و تلویزیون اهالی روستا خاطرنشان کرد : بر اثر ضعف برق صدمات مالی و سوختگی لوازم برقی وجود داشت و مردم در گرمای 40 درجه‌ شرجی تابستان امسال نمی‌توانستند کولرهای خود را روشن کنند. وی ادامه داد : در زمان کاهش دما که نیاز به روشن کردن کولر کمتر شده تا حدودی وضعیت برق بهبود یافته است اما مشکل پابرجاست و باید فکری اندیشیده شود.
به گفته قویدل، ضعف برق در روستای خواچکین به صورتی بود که برخی از اهالی روستا حتی برای روشن کردن پنکه‌ منزل خود باید یخچال را از برق بکشند و وجود کولر در این منازل نیز بیشتر نمایشی و تزئینی شده است.
وی با اشاره بر اینکه 80 درصد مردم از ضعف برق رنج می‌برند، یادآور شد : 20 درصد باقی مانده کسانی هستند که خانه‌های آنها در مجاورت خیابان اصلی قرار دارد.

* بلاتکلیفی مردم از اجرای طرح هادی روستای خواچکین
عضو شورای روستای خواچکین یکی از مشکلات این روستا را طرح هادی عنوان کرد و افزود : این مشکل تنها متوجه روستای خواچکین نبوده و اغلب روستاهایی که به مرکز شهر خمام نزدیک هستند را شامل می‌شود.
وی اضافه کرد : طرح هادی شهر خمام محدوده‌ای از بخش روستای خواچکین تا مجاورت مسجد امام حسین (ع) را در بر می‌گیرد، که با وجود ادعایی مبنی بر نگهداری مدارک مربوطه در دبیرخانه‌ شهرداری خمام، تاکنون این مدرک به شورای روستا ارائه نشده است.
قویدل با بیان اینکه شورای اسلامی بر حسب وظیفه‌ خود باید پاسخگوی مردم باشد، گفت : وظیفه‌ ما صیانت از آرای مردم و پیگیری خواسته‌های به حق آنها است.
عضو شورای خواچکین، ادامه داد : باید تکلیف مردم در زمینه تقسیمات کشوری جدید و محدوده‌ روستا و شهر که ارتباط مستقیم با ارائه خدمات به مردم دارد مشخص شود، زیرا برای ساخت یک خانه در خواچکین اگر در طرح هادی روستایی محاسبه شود باید حدود 7 میلیون تومان به نظام مهندسی پرداخت کرد و اگر این خانه در طرح هادی شهری قرار گیرد، این مبلغ تقریباً دو برابر می‌شود که این مسئله برای اهالی روستا به‌ویژه جوانان مشکل‌ساز خواهد بود.
وی با بیان اینکه مردم در زمینه وضعیت طرح هادی بلاتکلیف هستند، افزود : شهرداری خمام بر اساس طرح هادی شهری بر بخشی از محدوده روستای خواچکین دست گذاشته و آن‌ را جزئی از شهر خمام می‌داند، اما در زمینه خدمات‌دهی و امکانات اقدامی صورت نگرفته و مردم همچنان از شورای روستا برای احقاق حقوق خود انتظار دارند.

* کاهش جمعیت روستای خواچکین از 3 هزار نفر به یک‌هزار نفر
به گفته قویدل، به دلیل تقسیمات جدید تعداد اعضای شورای روستای خواچکین از 5 نفر به سه نفر رسیده و تعداد جمعیت این روستا از 3 هزار نفر به حدود یک‌هزار نفر کاهش یافته است.
وی گفت : شورای سه نفره روستای خواچکین به خدمات‌دهی به مردم روستا مشغول است زیرا مردم به شورا رای داده و این موضوع که طرح هادی بخشی از روستا را به عنوان محدوده شهر مشخص کرده نمی‌پذیرند، ضمن اینکه مدرکی نیز برای ارائه به مردم نداریم.
عضو شورای روستای خواچکین مشخص شدن تکلیف مردم در زمینه محدوده این روستا را خواسته‌ی اعضای شورا و مردم از مسئولان مربوطه دانست و خاطرنشان کرد : اگر بخشی از این روستا به عنوان محدوده‌ شهر تلقی می‌‌شود اطلاع‌رسانی شود تا مردم برای دریافت پروانه، امکانات، جمع‌آوری زباله، عوارض و … به شهرداری و شورای اسلامی شهر خمام مراجعه کنند و از بلاتکلیفی 5 یا 6 ساله رهایی یابند. وی با اشاره به اینکه در گذشته محدوده‌ شهر از روستا مشخص بود، یادآور شد : به دلیل وسعت محدوده‌ شهر و کاهش محدوده این روستا، مشکلاتی به وجود آمده است.
قویدل افزود : در همین محدوده روستای خواچکین مردم پروانه شهری و نیز پروانه روستایی دریافت می‌کنند.
وی با بیان اینکه دهیار این روستا تلاش می‌کند تا مردم روستای خواچکین از هزینه بالای دریافت پروانه شهری خلاص شده و آرامش خاطر داشته باشند، افزود : مردم روستا از نظر مالی ضعیف هستند.

* کاهش بودجه سالانه روستای خواچکین
این مسئول به تغییر برخی تابلوهای روستای خواچکین توسط شهرداری خمام بدون اطلاع اعضای شورای روستا اشاره کرد و متذکر شد : مدتی قبل بدون هماهنگی با شورای روستا تابلوی برخی از کوچه‌ها را که روی آن دهیاری خواچکین درج شده بود با تابلوهای شهرداری خمام تعویض کردند، اما تاکنون مدرکی مستند درباره محدوده دقیق روستا به ما ارائه نشده است تا بتوانیم به مردم آن بخش از روستا که به محدوده شهر پیوسته اعلام کنیم که دیگر وکلای شما نیستیم و باید از نظر امکانات و احقاق حقوق خود به شورای شهر خمام مراجعه کنند.
وی کاهش بودجه سالانه روستای خواچکین به دلیل تقسیمات جدید را از دیگر مشکلات برشمرد و تصریح کرد : با وجود کاهش بودجه، شورا همان فعالیت‌های گذشته را برای جمعیت 3 هزار نفری قبلی پوشش می‌دهد.

* طرح نیمه تمام آبرسانی به خیابان احمدنیا
قویدل با اشاره به مشکل آب شرب در خیابان شهید احمدنیا، اضافه کرد : با تکمیل طرح تامین آب شرب روستایی 45 خانوار این خیابان از آب آشامیدنی برخوردار می‌شوند.
وی با بیان اینکه این طرح از سال 88 عملی نشده بود و اجرای فاز دوم آن از سال گذشته آغاز شده است، گفت : تاکنون این طرح توسط اداره آب و فاضلاب روستایی تکمیل نشده است.
این مسئول با بیان اینکه برای آسفالت و عریض کردن محل «نائب‌صدر» تا خیابان احمدنیا از اداره راه قول مساعد گرفته‌ایم، متذکر شد : انتظار می‌رود طرح آب روستایی پیش از اجرایی شدن آسفالت راه تکمیل شود تا پس از آسفالت به دلیل تکمیل نشدن طرح آب روستایی دوباره اقدام به کندن آسفالت برای لوله‌گذاری نشود و هزینه اضافه بر عهده بیت‌المال و دولت گذاشته نشود.


موضوع : در روستا، شورای روستا
http://khna.ir/21643

۳ دیدگاه

  • روابط عمومی در مورخ 1393/06/22 - 11:06 می‌نویسد :

    در فارس نیوز : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930622000070

  • mahdi PI در مورخ 1393/06/23 - 22:16 می‌نویسد :

    دردل ما مردم خواچکین را بیان کردید با تشکر از شما.

  • سینه سوخته در مورخ 1393/09/30 - 20:16 می‌نویسد :

    با تشکر از شما که همیشه بدون ریا برای این روستا قدم برمی دارید.این حرفها با اینکه مشکلی است قدیمی ولی ممنونیم که با تلاش شبانه روز شما مقام مسئول در پی حل این مسایل هستید.به نظر من این مشکلات با کمک و همکاری مسئولان منطقه اعم از بخشداری شهرداری و نمایندگان مجلس قابل حل است.