خمام - قصاص ​مردم بی‌گناه در قتلگاه کمربندی
ویژه
مشکلات ناتمام میدان ولی‌عصر ؛

قصاص ​مردم بی‌گناه در قتلگاه کمربندی

میدان ولی‌عصر (عج) خمام نیاز به نگاه ویژه‌ کشوری دارد.

شنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۹:۰۶ KHNA21317

میدان ولی‌عصر (عج) در کمربندی شهر خمام قرار دارد و مدت‌ها از وضعیت نگران کننده‌ای برخوردار است.
با توجه به تصادفات جاده‌ای بی‌شمار و آمار قابل توجه حوادث منجر به فوت در میدان ولی‌عصر، بسیاری از مردم میدان مذکور را «قتلگاه» می‌نامند که استفاده از این عنوان گاهی از زبان برخی مسئولان در جلسات مربوطه شنیده می‌شود.

* برنامه‌های کوتاه مدت چاره‌ رفع مشکلات نبوده است
– در جلسه‌ی بهمن‌ماه سال 92 شورای ترافیک بخش خمام بود که سخنگوی شورای شهر خمام بر لزوم رسیدگی به وضعیت میدان حادثه‌خیز ولیعصر (عج) تاکید کرد.
– جلیل غیاثی همچنین در جلسه با 3 نماینده‌ی مردم شهرستان رشت در مجلس بر اهمیت رسیدگی به مشکل این میدان اشاره کرد.
– بخشدار خمام در جلسه‌ی شورای بهداشت اسفندماه سال 92، مسیر تقاطع غیرهمسطح تا میدان ولیعصر خمام را بسیار حادثه‌آفرین دانسته و گفت : بر اساس آمار ۵ کشته و ۷۰ نفر مجروح در سال ۹۲ به‌همراه داشته است. حسین ذاکر استقامتی، افزود : مسافران به دلیل عدم آشنایی با مسیر در معرض خطر بیشتری هستند.
– غیاثی همچنین در جلسه علنی شورای شهر خمام که تیرماه سال 93 برگزار شد، با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با فرماندار رشت، افزود : مقرر شده بود تا خطرات محتمل میدان ولیعصر (عج) شهر خمام را طی نامه‌ای منعکس کرده، که این امر صورت گرفته است. وی، ادامه داد : فرماندار قول مساعد داده تا از طریق سازمان‌های فرادست این مسئله در میدان مذکور و دیگر نقاط خطرآفرین کمربندی پیگیری شود.
– اما سیدمجتبی حسینی‌نسب در جلسه‌ای که مردادماه 93 با حضور حجت شعبانپور «معاون عمرانی استانداری گیلان»، شعبان‌علی خاوری «مدیرکل راه و شهرسازی گیلان»، جبار کوچکی‌نژاد «نماینده‌ی مردم شهرستان رشت در مجلس»، سیدعیسی مهدوی «فرماندار شهرستان رشت» و محمد مجد «معاون برنامه‌ریزی فرمانداری رشت» برگزار شد، وصول نتیجه برای میدان حادثه‌آفرین ولیعصر (عج) را از جمله مصوبات این جلسه عنوان کرده و افزود : احداث تقاطع غیرهمسطح برای این میدان از جمله برنامه‌های بلند مدت است.

* مردم بی‌گناه در قتلگاه کمربندی خمام قصاص می‌شوند
بی‌قوارگی حاصل از تصادفات، خرابی‌های مکرر گاردریل بخش‌هایی از میدان مذکور، فرو رفتن به داخل میدان در برخی حوادث که گاهی مسافران با آن مواجه بوده و ضربات شدیدی را بر سرنشینان خودرو به همراه دارد، عدم تعبیه‌ چراغ‌های راهنمایی و رانندگی موثر برای جهات مختلف میدان، نبود مامور راهنمایی و رانندگی ثابت و نبود نور کافی با وجود پیگیری‌های مکرر، عبور و مرور را در این میدان دلهره‌آور کرده و جان و مال بسیاری از رانندگان و عابران را در معرض خطر قرار داده است.
میدان ولی‌عصر (عج) از وضعیت خطرناکی برخوردار بوده و خسارت‌های مالی و جانی وارده تنها متوجه مردم بی‌گناه خواهد بود. با توجه به پیگیری‌های مکرر مسئولان خمام و با گذشت چند فصل از آغاز پیگیری‌ها، تاکنون میدان مذکور از وضعیت نگران کننده‌ای برخوردار بوده است.

* میدان ولی‌عصر (عج) نیاز به نگاه ویژه‌ کشوری دارد
یکی از شهروندان خمامی با اشاره به بروز تصادفات متعدد در این میدان، گفت : همه روزه شاهد حوادث مختلفی در این میدان هستیم.
به گفته‌ وی، مسئولان ارشد استان در ادوار مختلف و نمایندگان مردم شهرستان در مجلس بارها از این میدان بازدید میدانی کرده و وعده‌هایی در زمینه برطرف شدن آن داده‌اند، اما این امر به هیچ عنوان محقق نشده است.
یکی دیگر از شهروندان خمامی، گفت : این میدان که از شکل هندسی عجیبی نیز برخوردار است در زمستان به دلیل مه‌گرفتگی و در ایام سال نو و تابستان به خاطر موقعیت شهر خمام شاهد حضور خودروهای بسیار زیادی بوده که این مسئله موجب سردرگمی رانندگان در عبور و مرور برای مسیر رشت به انزلی، خمام به خشکبیجار و خمام به روستای «تیسیه» است.
به گفته‌ وی، بروز تصادفات در این میدان خود از دلایل بروز ترافیک است و بهتر بود برای میدانی با این هجمه‌ ترافیکی سرعت‌گیرهای بیشتر و چراغ راهنمایی در نظر گرفته می‌شد تا حداقل شاهد حوادث ناگوار نباشیم.
این شهروند، افزود : هزینه‌ای که حوادث به جای می‌گذارند ابتدا نتیجه کارشناسی غلط در احداث این میدان است که گویا با گذشت چندین سال از عمر میدان ولی‌عصر اهمیت زیادی ندارد.

بنابر این‌گزارش، میدان ولی‌عصر (عج) خمام با وجود پیگیری‌های صورت گرفته همچنان نیاز به توجه ویژه‌ مسئولان ارشد کشور و تامین اعتبارات لازم دارد و این در حالی است که وقفه‌ زمانی در اجرای راه‌حل مناسب برای برطرف شدن مشکل، تنها جان و مال مردم بی‌گناه را در معرض خطر قرار می‌دهد.


موضوع : انتخاب سردبیر، کمربندی
http://khna.ir/21317

۱ دیدگاه