خمام - خواهان ثبت معنوی «برنج هاشمی» هستم
ویژه
یوسف هاشمی :

خواهان ثبت معنوی «برنج هاشمی» هستم

شالیکار چاپارخانه‌ای می‌گوید که 29 سال پیش رقم برنج هاشمی را کشف و ترویج کرده است.

پنج شنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵ KHNA20376

شالیکار گیلانی می‌گوید که 29 سال پیش رقم برنج هاشمی را کشف و ترویج کرده است و اکنون می‌خواهد آن‌را به نام خود ثبت معنوی کند. یوسف هاشمی، گفت : برای نخستین بار در سال 1364 یک خوشه این گونه مرغوب را در شالیزار خود شناسایی و سپس نسبت به ازدیاد تخم آن اقدام کرد و بعدها نام خود را برای این گونه برنج انتخاب کرد.
این شالیکار 66 ساله امسال در روستای چاپارخانه خمام علاوه بر 3 هکتار شالیزار شخصی خود، مبادرت به کشت 6 هکتار شالیزارهای دیگران نیز از این رقم مرغوب کرده است. وی تاکید کرد : در ترویج رقم مرغوب برنج هاشمی مراکز تحقیقاتی و ادارات و سازمان های دولتی نقشی نداشته اند، بلکه این مردم بودند که از این رقم جدید به دلیل کیفیت بالا و برداشت بیشتر در واحد سطح استقبال کردند و آوازه آن از مرزهای استان گیلان گذشت و دیگر شالیزارهای کشور را در بر گرفت.
هاشمی، افزود : قبل از ترویج این گونه 2 رقم خزر و بینام کشت عمده برنج در گیلان را تشکیل می داد که کیفیت چندانی نداشتند. وی در حالی که در زیر تابش آفتاب تابستانی مشغول درو محصول در شالیزار بود، یادآور شد : 4 سال پیش سازمان جهادکشاورزی استان گیلان برای ثبت معنوی این رقم به موسسه تحقیقات ثبت بذر و نهال کشور در کرج معرفی شدم، ولی این مرکز اعلام کرد به دلیل اینکه تولید این بذر به حد تجاری رسیده، امکان ثبت آن وجود ندارد.
هاشمی، اظهار داشت : مسوولان این مرکز تحقیقاتی اعلام کردند که اگر خواهان ثبت معنوی این محصول هستم باید بابت هزینه تحقیقات و دیگر هزینه های جانبی 60 میلیون ریال پرداخت کنم که توان پرداخت آن از عهده من خارج است. وی خواستار کمک مسوولان کشاورزی استان گیلان برای ثبت معنوی این گونه برنج به نام خود شد تا به نام این کشاورز ماندگار شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان خرداد ماه امسال در مراسم تجلیل از کشاورزان برتر استان به یوسف هاشمی و علی کاظمی دو شالیکاری که مبدع برنج های مرغوب هاشمی و کاظمی بودند قول داد که 2 رقم برنج به نام آنان ثبت شود تا بتوانند از مزایای معنوی آنان برخوردار شوند.
پایه ارقام برنج علی کاظمی و هاشمی، رقم محلی بینام است و این دو رقم 500 تا 600 کیلوگرم در هر هکتار بیشتر از ارقام محلی دیگر محصول می دهند. با گذشت 29 سال از شناسایی رقم مرغوب برنج هاشمی، اکنون نزدیک به نیمی از شالیزارهای کشور (250 هزار هکتار) به کشت این رقم اختصاص دارد.


موضوع : کشاورزی، مصاحبه‌ها
منبع : ایرنا
http://khna.ir/20376

دیدگاه شما چیست ؟!