خمام - دانش‌آموزان مدرسه‌ی کانکسی میان‌محله‌ی شیجان ساماندهی می‌شوند
ویژه
رئیس آموزش و پرورش خمام :

دانش‌آموزان مدرسه‌ی کانکسی میان‌محله‌ی شیجان ساماندهی می‌شوند

محمود کنعانی به تشریح برنامه‌های آموزش و پرورش خمام برای سال تحصیلی جدید پرداخت.

شنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴ KHNA19450

پس از انتشار خبر تحصیل دانش‌آموزان خردسال مدرسه‌‌ پاسداران روستای میان‌محله شیجان بخش خمام در کانکس و وضعیت نامناسب آنها که از طریق این خبرگزاری درج شد، معاون برنامه‌ریزی فرمانداری رشت از اختصاص 2 هزار میلیون ریال مصوب فرمانداری و ابلاغ آن به اداره‌ کل نوسازی استان خبر داد.
مدیرکل وقت نوسازی مدارس گیلان نیز اظهار کرده بود که مکان مذکور از 3 سال پیش برای مدرسه مورد تأیید نبود و به طور رسمی اعلام کرد : 18 دانش‌آموز مدرسه کانکس خمام به مدارس همجوار که دانش‌آموزان زیادی ندارند منتقل شوند.
برای اطلاع از آخرین وضعیت دانش‌آموزان مدرسه پاسداران شیجان بخش خمام و نیز برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی جدید مصاحبه تفصیلی با «محمود کنعانی» رئیس اداره آموزش و پرورش خمام ترتیب داده‌ایم که در زیر می‌خوانیم :

– از وضعیت 18 دانش‌‌آموز خمام که در کانکس تحصیل می‌کردند، بگویید؟
این دانش‌آموزان سال گذشته در وضعیتی نامناسب و در کانکس به تحصیل می‌پرداختند که واقعاً زیبنده‌ خمام نبوده است.
امسال از دهیار و اعضای شورای روستا دعوت به عمل آمد تا در جلسه‌ شورای آموزش و پرورش حضور یابند و برای دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید که دوباره در کانکس نباشند برنامه‌ریزی صورت گرفته و با توجه به مصوبه‌ شورای آموزش و پرورش مقرر شده تا دانش‌آموزان در فضای جدید به تحصیل بپردازند.
با توجه به آمار پایین 18 دانش‌آموز در این مدرسه کانکسی، احداث فضای آموزشی جدید برای اداره‌ کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس امکانپذیر نیست ضمن اینکه پروژه‌ مقاوم‌سازی مدارس هنوز به اتمام نرسیده و تنها گزینه ورود خیران در این حوزه است که امیدواریم تحقق یابد.
هدف از دو مقوله‌ آموزش و پرورش رشد و به کمال رساندن انسان است که توسط آن مجموعه‌ا‌ی از اعتقادها، ارزش‌ها، هنجارها، دانش‌ها و مهارت‌های جامعه به نسل جدید منتقل می‌شوند. معلمان نیز علاوه بر دانش و مهارتی که به دانش‎‌آموزان می‌آموزند باید آنها را متکی به خویشتن، مسئول، راستگو، صرفه‌جو، پرتلاش، خلاق، نوآور، دلسوز و همکار یکدیگر تربیت کنند زیرا به نسلی برای آینده‌ کشور نیازمندیم که بتواند آینده‌ را به خوبی رقم بزند.
همچنین سیاست‌های آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید برگرفته از منویات مقام معظم رهبری بوده که در پنج محور، توسعه و مشارکت همه جانبه‌ مردم، معلمان و دانش‌آموزان، ساماندهی منابع انسانی، عملیاتی کردن بودجه‌ آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت بهره‌وری، ارتقای مدیریت آموزشگاهی در سطح مدارس و مدیریت غیر متمرکز یا همان تصمیم‌گیری مشارکتی گنجانده شده است.

– چه برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی جدید در ایام تابستان صورت می‌گیرد؟
عده‌ای تصور می‌کنند که در ایام تابستان اداره‌ آموزش و پرورش فعالیتی ندارد در حالی که برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی جدید در ایام تابستان صورت می‌گیرد و یکی از مسائل مهمی که ما در این ایام با آن مواجه هستیم بحث پروژه‌ مهر است.
تامین و تجهیز فضای آموزشی، تامین و ساماندهی نیروهای انسانی و ثبت‌نام، سه محور اصلی و از اهداف پروژه‌ مهر به شمار می‌روند که عملاً باید در تابستان روی این محورها کار و برنامه‌ریزی شود تا در آغاز سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان دغدغه‌ کلاس، معلم، فضای آموزشی و دیگر موارد را نداشته باشند.
هدف ما این است که تا پایان شهریور ماه امسال اهداف مذکور را محقق کنیم.

– ظرفیت مدارس شهر خمام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در حوزه‌ ساخت و ساز و توسعه‌ فضای آموزشی در گذشته فعالیت مناسبی در خمام صورت نگرفته است.
خمام با وجود جمعیت بالا در حوزه‌ شهری تنها از 2 مدرسه شهید صادقی «دخترانه» و مولوی «پسرانه» در مقطع ابتدایی برخوردار است که هرکدام از این مدارس در 2 شیفت صبح و عصر فعالیت می‌کنند. تعداد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی خمام در مدارس شهری بالاست و موسسه‌های غیردولتی بخشی از بار سنگین آموزش را بر دوش می‌کشند.
مدارس شهر خمام برای زمانی که جمعیت این شهر 8 هزار نفر بود مناسب بود اما خمام اکنون 18 هزار نفر جمعیت شهری دارد که مدارس دولتی پاسخگوی نیاز نیست و اگر در خمام مدارس غیردولتی وجود نداشت مشخص نبود تکلیف این دانش‌آموزان در وضعیت فعلی چه می‌شد.

– مشارکت خیران در حوزه‌ ساخت و توسعه‌ فضای آموزشی را تا چه حد موثر می‌دانید؟
ضمن تشکر از خانواده‌ فرجی برای ساخت 2 مدرسه‌ مهرک فرجی و ابوالقاسم فرجی در بخش خمام، باید عرض کنم که در حوزه‌ خیران مدرسه‌ساز افراد کمی فعالیت دارند و دو مدرسه‌ مذکور تنها مدارس این‌بخش هستند که توسط خیران مدرسه‌ساز احداث شده است.
فضای آموزشی با مشکل مواجه است و از شهرداری این شهر درخواست زمین کرده‌ایم و در همین راستا تعامل و ارتباطی خوبی با مجموعه‌ شهرداری و شورای شهر خمام شکل گرفته است.
ناگفته نماند که تمام مسئولان بخش خمام با یکدیگر همدل هستند و دغدغه‌ فضای آموزشی را دارند.
قرار است یک قطعه زمین در اختیار ما قرار گیرد و این مسئله در جلسه‌ شورای آموزش و پرورش مصوب و نامه‌ای ارسال شده تا در صورت اعلام آمادگی خیران برای ورود به این حوزه، زمین برای احداث فضای آموزشی مهیا شود.

– آیا از توان افراد خیر بومی برای توسعه فضای آموزشی خمام بهره گرفته‌اید؟
حوزه‌ ساخت و توسعه‌ فضای آموزشی همواره دغدغه‌ مهم آموزش و پرورش خمام بوده است و قصد نداریم وارد مسایل جزئی، حاشیه‌ای و یا سیاسی شویم و رویکرد ما صرفاً آموزشی و پرورشی است.
در حوزه‌ بهره‌گیری از خیران مدرسه‌ساز آنگونه که انتظار می‌رود ورود نشده و با توجه به اطلاعات به‌دست آمده مدارسی که توسط خیران در گیلان ساخته شده بسیار کمتر از استان‌های دیگر است.
از افراد بومی و کسانی که از وضعیت مالی خوبی برخوردارند تقاضا کرده‌ایم که در این حوزه فعالیت داشته باشند و قطعاٌ برای این افراد در نزد خداوند نیز پاداش عظیمی در نظر گرفته می‌شود.

– آیا نوسازی مدرسه‌ پاسداران شهر خمام «استقلال اسبق» امسال ادامه پیدا می‌کند؟
با توجه به اینکه عملیات احداث مدرسه‌ مذکور تنها 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما عملاً امسال ادامه پیدا نمی‌کند، زیرا هدف اداره‌ نوسازی تکمیل پروژه‌هایی است که 60 درصد به بالا پیشرفت داشته‌ باشند.
علی‌اوسط اکبری‌مقدم، مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس گیلان بازدید سر زده و بدون اطلاع قبلی از پروژه‌های در حال احداث و مقاوم سازی بخش خمام در روزهای اخیر داشته است.
از 11 مدرسه‌ مشخص شده برای مقاوم‌سازی، هشت مدرسه‌‌ این بخش در حال اجرا بوده و سه مدرسه‌ دیگر تحویل داده شده که با پیگیری‌های وی امیدواریم در آستانه‌ سال تحصیلی عملیات مقاوم سازی این مدارس به اتمام برسد.
با توجه به اتمام تعمیرات و سربندی سقف مدرسه‌ دخترانه‌ دهخدا شهر خمام، این مدرسه‌ در طرح هجرت به‌منظور رنگ آمیزی آن در ایام تابستان قرار گرفت.
عملیات سیستم گرمایشی دبستان پسرانه‌ مولوی خمام نیز در حال انجام بوده و آموزشگاه مذکور در تابستان در قالب طرح هجرت رنگ‌آمیزی ‌می‌شود.

– برای شهرک‌های مسکونی خمام که فاقد فضای آموزشی هستند چه برنامه‌ ریزی صورت گرفته است؟
به تنهایی نمی‌توانیم در زمینه بهبود فضای آموزشی گام برداریم و به گرمی دست دلسوزان خمام و خیران مدرسه‌ساز را می‌فشاریم.
آمار دانش‌آموزان در حوزه‌ روستایی خمام پایین بوده و البته مشکلاتی وجود دارد اما در حوزه شهری با توجه به شهرک‌های مسکونی از جمله در شهرک مسکن مهر خمام فضای آموزشی تعریف نشده و این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.
زمانی که اسم شهرک را می‌آوریم باید از برخی امکانات مانند فضای سبز و آموزشی برخوردار باشد اما چنین مسایلی لحاظ نشده ضمن اینکه به صورت کلی در حوزه فضای آموزشی خمام دچار مشکل هستیم.

– با توجه به اینکه خمام در آستانه شهرستان شدن است، در فضای آموزشی به ویژه مقاطع ابتدایی آن چه کمبودهایی وجود دارد؟
خمام در آستانه‌ شهرستان شدن قرار دارد اما از نظر امکانات لازم برای شهرستان غفلت صورت گرفته و مدارس این شهر در مقاطع ابتدایی از نظر جمعیتی مشکلات زیادی دارند.
آموزش و پرورش خمام در حوزه‌ روستایی 9 مجتمع متشکل از 51 واحد آموزشی و در حوزه‌ شهری 15 مدرسه‌ دولتی و 8 مدرسه‌ غیردولتی دارد.

– دلیل پایین بودن رتبه کنکور سال 92 خمام در گیلان چیست؟
رتبه کنکور خمام در چند سال اخیر نزول داشته اما یکی از سیاست‌های ما افزایش رتبه‌ کنکور و جدی گرفتن برنامه‌ریزی تحصیلی است.
عوامل زیادی در این زمینه دخیل هستند که یکی از آنها پرداخته شدن به مسایل حاشیه‌ای در آموزش و پرورش خمام در سال‌های گذشته بوده که به دو مسئله‌ آموزش و پرورش آسیب زده است.
از منویات مقام معظم رهبری در آموزش و پرورش استفاده می‌کنیم و در حوزه‌ اداری و آموزشی خمام از نیروهای قوی و کارآمدی برخودار هستیم. دبیران خوب و قوی در بخش خمام به تدریس می‌پردازند و میانگین تحصیلات نیروهای آموزشی و کادر اداری ما کارشناسی است.

– برای اسکان مسافران تابستانی و اوقات فراغت دانش‌آموزان در خمام چه اقدام‌هایی صورت گرفته است؟
ستاد اسکان مسافران تابستانی بخش خمام در اداره‌ آموزش و پرورش این‌بخش تشکیل و تمهیدات لازم برای حضور مسافران تابستانی اندیشیده شده است.
دبیرستان کوثر جنب اداره‌ پست شهر خمام به عنوان ستاد اسکان این‌دسته از مسافران در نظر گرفته شده است.
سال گذشته مدرسه‌ای در دهستان چوکام به‌عنوان ستاد اسکان تعیین شده بود که با توجه به مسافت روستا، امسال این ستاد در حوزه‌ شهری در نظر گرفته شد.
همچنین کلاس‌های فوق برنامه برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان و کلاس‌های مختلف در کانون شهید حق‌شناس «پسران» و کانون عفاف «دختران» شهر خمام در نظر گرفته شده است.
امسال برای نخستین بار در مدارس روستایی نیز کلاس‌هایی دایر شده تا دانش‌آموزان به‌خاطر ایام ماه مبارک رمضان و هزینه‌ پیمودن مسافت روستا تا شهر از نعمت این کلاس‌ها با محوریت کانون برخوردار شوند.
کلاس‌های قرآن، خوشنویسی، نقاشی، رباتیک، مداحی، تئاتر و رایانه از چهارم تیر ماه امسال در کانون شهید حق‌شناس و کلاس‌های رایانه، سفال‌گری، قالی‌بافی، نقاشی، خوشنویسی، خیاطی در کانون عفاف فعال است.
برگزاری کلاس‌ها در روستاها با رسیدن به حد نصاب 15 دانش‌آموز با شهریه‌ حداقلی از دیگر اقدام‌ها است.

– مدارس روستایی خمام در چند نوبت فعالیت دارند؟
اکنون بیشتر مدارس روستایی خمام یک نوبته است و تنها مدرسه‌ 13 آبان و مدرسه قدس روستای شیجان به صورت دو نوبته فعالیت دارند و به دلیل کمبود فضای آموزشی امکان یک‌نوبته شدن این مدارس وجود ندارد.
نسبت به خطرات احتمالی نوبت عصر مدارس روستایی از نظر مسایل جاده‌ای و … آگاه هستیم و در ایام پاییز و زمستان ساعات درسی نوبت صبح و عصر با توجه به دستورالعمل ابلاغی وزارتخانه کاهش می‌یابد.
همچنین سرقت اموال مدارس مانند کابل و تجهیزات آن افزایش یافته که این مسئله در جلسه‌ آموزش و پرورش اعلام شده است.
بعضاً عنوان می‌شد که این نظارت از جمله وظایف محوله به دهیاری‌ها نیست اما بحث وظایف و اختیارات درمیان نبوده بلکه موضوع اموال دولتی بوده که تهیه کردن دوباره تجهیزات برای مدارس کار بسیار سختی است.
این موضوع با پیگیری بخشدار خمام در کمیته‌ سرقت مطرح شد و حساسیت نسبت به این موضوع قابل تقدیر است.

– مدارس خمام تا چه حد مقاوم‌سازی و تجهیز شده‌اند؟
-مهم‌ترین نگرانی آموزش و پرورش خمام مقاوم سازی و تجهیز مدارس این بخش است ضمن اینکه مدیر کل جدید نوسازی مدارس گیلان از زمان آغاز فعالیت نگاه ویژه‌ای به خمام داشته و این مسئله بخشی از نگرانی‌ها را کاهش داده و در این راستا تیم قوی برای پیگیری وضعیت مدارس خمام فرستاده شده تا کار مدارس با سرعت بیشتری پیگیری و به اتمام برسد.
برخی از اولیا اگر بخواهند به مدرسه کمک مالی کنند آن‌را وظیفه‌ خود نمی‌دانند و وظیفه‌ دولت قلمداد می‌کنند و این رویکرد باید تغییر کند زیرا امر توسعه فضای آموزشی بدون کمک مردم و خیران امکان‌پذیر نیست.
به مدیران اعلام شده تا با دهیاران تعامل بیشتری داشته باشند و از وجود اعضای انجمن اولیا و مربیان تنها در زمان بروز مشکلات استفاده نکنند و برای شنیدن دیدگاه‌ها و در تصمیم‌گیری‌ها‌ از آنها دعوت شود.

– زمین فرهنگیان خمام در چه وضعیتی قرار دارد؟
وضعیت زمین فرهنگیان خمام در گذشته دارای چالشی بزرگ بین آموزش و پرورش و کسانی بوده که پیگیر وضعیت زمین بوده‌اند.
مهدی حاجتی، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان از زمان آغاز به کار خود با جدیت پیگیر زمین فرهنگیان خمام بوده و با توجه به ارتباط خوب و نزدیک وی با مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان بخش زیادی از مشکلات زمین برطرف شده است.
با توجه به توصیه‌های حاجتی، مسئله زمین فرهنگیان خمام را در فضایی دوستانه، بدون حاشیه و آرام پیگیری می‌کنیم.

محمود کنعانی از 24 فروردین‌ماه امسال به‌عنوان رئیس جدید آموزش و پرورش خمام معارفه شده است.
میزبانی مسابقات حفظ، قرائت و مفاهیم قرآنی استان گیلان برای دوره‌های اول و دوم متوسطه در اردیبهشت‌ماه سال جاری، مقام آوری دانش‌آموزان خمامی در جشنواره‌ی نوجوان سالم گیلان و افتخار آفرینی دانش‌آموزان خمامی در مسابقات کشوری نادکاپ شریف بخشی از افتخارات دانش‌آموزی بخش خمام در چند ماهه‌ی اخیر است.


موضوع : آموزش و پرورش، مدارس، مصاحبه‌ها
http://khna.ir/19450

۱ دیدگاه