خمام - ضرورت احداث خانه مخترعان در خمام
ویژه
رضا پورربانی مطرح کرد :

ضرورت احداث خانه مخترعان در خمام

از 6 اختراع سال گذشته در گیلان تعداد 3 مورد متعلق پورربانی بوده است.

دوشنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۴ KHNA19116

رضا پورربانی امروز در اولین جلسه‌ی علنی شورای اسلامی شورای اسلامی شهر خمام احداث خانه‌ مخترعان در خمام را ضرورت دانست. این مخترع خمامی هدف از احداث خانه‌ مخترعان را حمایت از اشخاصی دانست که ایده یا طرحی دارند و می‌خواهند ثبت اختراع داشته باشند و یا پویاسازی کنند.
وی با بیان اینکه با احداث خانه‌ مخترعان می‌توانیم به اشخاص مستعد کمک کرده و برای بهتر به نتیجه رسیدن اختراع آنها گام برداریم، افزود : تلاش ما ارتقای سطح فرهنگ، علم اقتصاد و امنیت اخلاقی و ایجاد محیطی سالم برای خمام و جوانان آن است.
پورربانی خانه‌ی مخترعان را صرفاً یک خانه‌ برای افراد مخترع ندانست و گفت : ایجاد مرکز پژوهش، نوآوری و اتاق فکر از جمله اهداف خانه مخترعان خواهد بود. به گفته‌ وی، کسانی که از نظر علمی یا اقتصادی می‌خواهند پیشرفت داشته باشند می‌توانند به خانه مخترعان مراجعه کنند.
این مخترع به فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود اشاره کرد و افزود : این فعالیت‌ها برای ارتقای زمینه‌های علمی و فرهنگی خمام است. وی تصریح کرد : خانه مخترعان مکانی امن برای حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویانی که طرح تحقیقاتی یا ثبت اختراع دارند بوده و در این مرکز به‌هم کمک می‌کنیم تا مخترعان به اهداف خود برسند. پورربانی بالا بودن هزینه‌های مربوط به انجام فعالیت‌های تحقیقاتی یا ثبت اختراع را یکی از دغدغه‌ها برشمرده و متذکر شد : برای این مرکز باید از حمایت مسئولان بهره گرفت.
وی با اشاره به اینکه در سطح کشور تنها 4 خانه مخترعان وجود دارد، تصریح کرد : برای معرفی خانه مخترعان باید تلاش کنیم. این مخترع خمامی، انتقال تجربیات چندین ساله به شهروندان این شهر را از اهداف مهم عنوان کرد و گفت : بین فکر و کار تجاری فاصله‌ای است که باید آنها را به هم نزدیک کرد.

* اختراع دستگاه هشدار دهنده زلزله خانگی
پورربانی به ثبت اختراعات خود اشاره کرد و گفت : 3 مورد اختراع بین‌المللی بوده و 1 مورد ثبت جهانی شده است. وی دستگاه هشدار دهنده زلزله‌ خانگی را یکی از اختراعات خود برشمرد و گفت : این دستگاه به‌عنوان نخستین اختراع در دنیا ثبت جهانی شده و به تولید انبوه رسیده است.
این مخترع خمامی دستگاه تسویه هوا و تشک مواج را از دیگر اختراعات خود ذکر کرد و ادامه داد : این دستگاه برای استفاده در اتاق عمل و تشک مواج نیز برای پیشگیری از زخم بستر است. وی با اشاره به اینکه یکی از این اختراع‌ها به تولید انبوه رسیده است، خاطرنشان کرد : اختراع تشک مواج 95 درصد از زخم بستر پیشگیری می‌کند در حالی که نمونه‌های مشابه آن تنها 20 درصد این قابلیت را دارند. پورربانی با اشاره به اینکه تشک مواج در 72 کشور صنعتی دنیا تایید شده است، تصریح کرد : رتبه نخست اختراع تجهیزات پزشکی در خاورمیانه و رتبه اول الکترونیک در جهان برای وی ثبت شده است.

* ثبت 3 اختراع از مجموع 6 اختراع گیلان در سال 92
وی از دعوت خود برای حضور در کشور آلمان توسط فدراسیون مخترعان جهانی در 4 آبان امسال خبر داد.
این مخترع خمامی با بیان اینکه سال گذشته برای تست هوش در دانشگاه صنعتی شریف 1.5 ساعت به ما زمان داده شد تا ایده‌پردازی کنیم، خاطرنشان کرد : در زمان مذکور 32 ایده با توجیه اقتصادی ارائه کردم که هر کدام می‌تواند یک اختراع باشد.
بنابر این گزارش، رضا پورربانی متولد 1366 و دارای مدرک مهندسی افتخاری از دانشگاه صنعتی شریف است. وی در رشته برق درس خوانده و در زمینه تعمیرات تجهیزات پزشکی فعال است. از 6 اختراع سال گذشته در گیلان تعداد 3 مورد متعلق پورربانی بوده است.


موضوع : افتخارات، شورای شهر
http://khna.ir/19116

۱۴ دیدگاه

  • روابط عمومی در مورخ 1393/04/24 - 00:44 می‌نویسد :

    در فارس نیوز :
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930423001483

  • فریاد در مورخ 1393/04/24 - 03:19 می‌نویسد :

    خدا پدر و مادرتو بیامرزه آقای پورربانی مردم تو خمام یه پیاده رو ندارن ازش رد بشن اونوقت شما میگین خانه مخترعان؟؟؟ هر کی که تو خمام یه مغازه ای داره کل پیاده رو جلوی مغازش هم واسه اونه… از رستوران و کافی شاپ بگیر تا سوپر مارکت و لوازم خونگی و هزار جور چیزای دیگه.شما چه توقعاتی داریناااااا. 😆

  • علی رهنما در مورخ 1393/04/24 - 11:29 می‌نویسد :

    اختراعات این مدعی محترم سالهاست که وجود داشته اند. یک جستجوی ساده در وب این را ثابت میکند. تصفیه هوا – و نه تسویه!!! – حدود یک قرن است که اختراع شده. تشک مواج هم که با هوا یا آب پر شده چند ده سال است که در بیمارستانهای خارج و حتی داخل وجود دارد. دستگاه هشدار زلزله هم اختراعی بی مصرف و خنده دار است. هر آونگ و لوستری میتواند در خانه زلزله اتفاق افتاده را با حرکتش نشان دهد. به نظر میرسد که از سادگی مردم سوءاستفاده شده و مطابق روال چند ده سال اخیر، نوابیغ پروری در این مملکت همچنان ادامه دارد. وقتی دانش آموز دبیرستانی در زیرزمین غنی سازی هسته ای کند، اختراعات صد ساله هم دوباره اختراع میشوند.

  • دوست در مورخ 1393/04/24 - 12:26 می‌نویسد :

    کمی مطالعه کنید یا لااقل درست مطالعه کنید
    در خصوص دستگاه زلزله سنج دستگاهی بهترین در جهان لحاظ میشه که دقیقه ای از دستگاه های مشابه زودتر وقوع زلزله رو اطلاع بده و جایی صحبت اولین در جهان نکردن. در مورد دستگاه مواج هم همونطور که در متن خوندم علت برتریشو عنوان کردن که گویا اینم نخوندید.
    حداقل دقت خودتون رو در مورد متنی که جلوی چشمانتون هست بالا ببرید و بعد به جوانان خمام که از جمله افتخاراتش محسوب میشن انگ بچسبونید

  • علی رهنما در مورخ 1393/04/26 - 17:57 می‌نویسد :

    در کجای متن ادعا شده که دستگاه هشدار دهنده زلزله خانگی زودتر از سیستم های مشابه میتواند وقوع زلزله را هشدار دهد؟ و اصلاً چرا و چطور خانگی؟ در حالیکه موسسات زلزله نگاری و زمین شناسی با حجم عظیمی از اطلاعات زمین شناختی و مطالعه امواج درونی زمین به کمک دستگاه هایی که در نقاط مختلف با پراکندگی جغرافیایی کار میکنند و همچنین مطالعۀ گازهای خروجی از آتشفشانها و چشمه های آب گرم که به نوعی به لبه صفحات تکتونیک نزدیکند شاید بتوانند در درصدی به وقوع زلزله آگاهی یابند، دستگاهی اختراع شده که نمیتواند چیزی بیش از آونگی و فنری حساس باشد که بعد از وقوع واقعه جیرنگ جیرنگی کند. منظور اینکه دستگاه های پیشرفته در هماهنگی با موسسات و مطالعات ماهواره ای و زمین شناختی و متخصصین فن در هشدار زلزله ناکافیند و دستگاهی در حجمی کوچک و خانگی ساخته شده که زلزله را به اهل منزل قبل از وقوع هشدار دهد؟! چنین اختراعی در جهان صدا میداد. شما راست میگویی؟ به تولید انبوه هم رسیده؟ درس بدهید بروم بخرم.
    اعداد و ارقامی هم که برای درصد بهبود تشک مواج داده اند از کجا آمده؟ چقدر مطالعه آماری صورت گرفته؟ از کجا درآورده که انواع مشابه 20 درصد قابلیت پیشگیری دارند در حالیکه بیش از 90 درصد مفید فایده بوده اند. /// لفظ اختراع به چیزی اطلاق میشود که برای اولین بار ساخته شده باشد و ” اولین” در خود ” اختراع” مستتر است. /// متاسفانه گویا هنوز کسانی در چند ده سال قبل سیر میکنند و حواسشان نیست که امروزه هر چیزی قابل تحقیق و بررسی است و نوابیغ پروری اقلاً پیش آنهایی که میدانند چطور و کجا تحقیق و تفحص کنند، جایی ندارد. /// برای صحت ادعا، مدارکی از ثبت اختراعات مذکور و خط تولید انبوه و هر چیزی که ایمان از دست رفتۀ ما به صداقت را برگرداند، متمنی است.

  • علی رهنما در مورخ 1393/04/26 - 18:01 می‌نویسد :

    به گزارش خمام‌نيوز، پورربانی به ثبت اختراعات خود اشاره کرد و گفت : ۳ مورد اختراع بین‌المللی بوده و ۱ مورد ثبت جهانی شده است. وی دستگاه هشدار دهنده زلزله‌ خانگی را یکی از اختراعات خود برشمرد و گفت : این دستگاه به‌عنوان نخستین اختراع در دنیا ثبت جهانی شده و به تولید انبوه رسیده است.

    و شما هم با دقت بخوانید. ایشان ادعا کرده اند این دستگاه به عنوان نخستین اختراع در دنیا ثبت جهانی شده و به تولید انبوه رسیده!!!!

  • دوست در مورخ 1393/04/26 - 18:37 می‌نویسد :

    احتمال داره خمام نیوز در مورد اولین اشتباه نوشته باشه چرا که موضوع اونطوریه که من عنوان کردم
    در هر صورت شمایی که خیلی اهل تحقیق و تفحص هستی اگر اسم رضا پورربانی جستجو میکردی به این نتیجه می رسیدی :

    رشت / واحد مرکزی خبر / اجتماعی

    جوان مبتکر گیلانی دستگاه هشدار دهنده زمین لرزه ساخت.
    این دستگاه 38 ثانیه قبل از وقوع زمین لرزه هشدار می دهد.
    پورربانی جوان 25 ساله اهل خمام رشت بعد از 2 سال کار و تلاش با صرف 5 میلیون تومان هزینه این دستگاه را ساخت .
    این دستگاه شهریور پارسال با شماره 76696 ثبت ملی شد.

    حالا اگر خیلی مشتاقی شماره ثبت هم که در اختیارت قرار داده شده. بفرما تحقیق کن …

  • علی رهنما در مورخ 1393/04/27 - 11:56 می‌نویسد :

    متاسفانه در 35 سال اخیر آموخته ایم که اخبار از مبانی رسمی کشور ایران هم فاقد سندیت هستند. همانطور که عرض کردم وجود چنین نوابیغ دوره ای ده ها سال است که در ایران شایع میشود و بعد هم به همان سرعت ناپدید. من که بچه یا نوجوان نیستم. با این نوع خبرها و داستانها سالهاست سرو کار داریم و به این حد از آگاهی رسیده ایم که تا سند درستی بر ادعاهای گزاف نبینیم، باورش نکنیم. با شماره ثبت هم به جایی نمیرسیم ولی تصویر انواع و اقسام اوراق افتخارآمیز این جوان خوش ذوق را میتوانید در همین جا به تماشای همه بگذارید تا من شرمنده و در عین حال مفتخر از همگی عذرخواهی کنم. / ضمناً اختراعات دیگر ایشان شماره ثبت ندارند؟ تولید انبوه کجاست؟ اینجا ایران است ای دوست … و در این دوران فترت هر گزافه ای خریدار دارد و برای دوره ای خبر رسانه ها میشود. اگر من و شما هم مثل عوام ساده انگار فرق سره از ناسره را درنیابیم… مـُرده به!
    روشی که شما برای تحقیق صحت و سقم مطلب به من عرضه کرده اید – با دادن یک شماره ثبت اختراع – مصداق روش ملانصرالدین است در اثبات اینکه وسط زمین همانجاست که عصای ملاست و هر کس باور ندارد خودش برود و تمام زمین را متر کند!!!
    اگر خود رضا پورربانی نباشی، حتماً به او نزدیکی و میتوانی مدرک مستدل و روشنی از صحت ادعای ایشان عرضه کنی که همه فهم و در دسترس باشد.

  • علی رهنما در مورخ 1393/04/27 - 12:26 می‌نویسد :

    سوال اساسی این که اختراعی با این اهمیت باید کلی سر و صدا میداشت ولی [!] منبع اصلی است و باقی از آن کپی کرده اند و خواندن نظرات در ذیل خبر هم خالی از لطف نیست. خوشحالم که تنها نیستم و هستند کسانی که از مسیر شک به یقین میرسند. / در همان خبر ایشان دستگاه را با صرف صدهزار تومان و یک سال وقت ساخته اند و نه پنج میلیون و دو سال! زمان پیش بینی هم کلاً متفاوت است با آنچه واحد مرکزی خبر رشت نوشته. احتمالا بعدها فکر کرده که ارقام را بالاتر ببرد تا اهمیت نداشته موضوع را بزرگتر کند. / میدانم که تلاش من در آشکار شدن حقیقت بیهوده است و متاسفانه در آسمانی که عقاب ندارد، گنجشک سپهسالاری میکند. نوابیغ پروری در این مملکت به جایی رسیده که رییس جمهور جرات داشت مدعی شود دختر دانش آموز ۱۶ ساله در زیرزمین خانه اش پلوتونیوم غنی سازی میکند و کسی پا نشد بگوید آخ!!! / عرض من این است که هنوز مقداری از شعور و درک منطقی در بعضی از ما باقی مانده و در بخش نظرات موافقانی دارم.

  • دوست در مورخ 1393/04/27 - 12:30 می‌نویسد :

    اگر کمی منصف باشید متوجه میشید که این خبر روایتی از صحبتهای جلسه بوده نه گزارشی از ثبت اختراع در دانشگاه صنعتی شریف که بخوان مدارک رو هم داخلش بزارن. بی اعتمادی شما نسبت موردی که عنوان کردین هم چیزی از ارزش های این عزیز کم نمی کنه.
    با ایشون در ارتباط نیستم و از دور ایشون رو میشناسم. به نظرم هرچند اثبات این مسئله به شخص شما که واقعا مدارک ثبت اختراعات این شخص وجود داره یا نه ارتباطی با اصل موضوع خبر نداره، اما فکر کنم اگر خمام نیوز لازم بدونه باید پیگیری کنه در این خصوص و گزارشی از این موضوع تهیه کنه نه من ……….

  • علی رهنما در مورخ 1393/04/27 - 12:41 می‌نویسد :

    “این دستگاه شهریور پارسال با شماره ۷۶۶۹۶ ثبت ملی شد.”
    این جمله اصلاً یعنی چه؟ شماره ثبت ملی چیست؟ مگر اثر تاریخی ساخته که ثبت ملی شود؟ یعنی تفاوت ثبت اختراع با ملی را هم نمیدانید؟ باز هم میگویم ، اگر این اختراع وجود داشته باشد باید در دنیا صدا میداد. این ادعاها هم “به گزارش خمام‌نيوز، رتبه نخست اختراع تجهیزات پزشکی در خاورمیانه و رتبه اول الکترونیک در جهان برای وی ثبت شده است.” شاهکاری است.
    فکرش را بکنید آش چقدر شور شده که هر کسی جرأت کند چنین دروغهای سخیفی را به خورد همه بدهد و انتظار داشته باشد چشم بسته باورش کنند. تقصیر ایشان نیست. سیستم اینطور میطلبد و نوابیغ پروری سالهاست خیلی ها را به نان و نوایی رسانده.

  • علی رهنما در مورخ 1393/04/27 - 12:49 می‌نویسد :

    منصف هستم و خبر را از وبسایتهای دیگر هم تعقیب کردم و متوجه شدم که به تدریج بر حجم دروغ اضافه شده. بی اعتمادی من چیزی از ارزش ایشون کم نمیکنه؟! منظور شما ارزش اختراع ایشون هست؟ من مشکل شخصی با خودشون ندارم ولی به شعور و سواد کمی که دارم احترام میذارم و سعی میکنم ازش استفاده کنم و رابطه منطقی بین ادعاها و مدارک موجود پیدا کنم. ساده انگاری ما را به اینجا کشانده و تلویحاً منظور شما اینه که خمام نیوز و جلسه شورای شهر و کلاً اهالی خمام ارزش مستدل گویی ندارند و اینجا که دانشگاه نیست، پس هر چه گفته میشود را باور کنید و همینطور دور هم و الکی افتخار و ذوق کنید!!!!

  • دوست در مورخ 1393/04/27 - 13:50 می‌نویسد :

    از حق نگذریم بخشی از صحبتهای شما منطقی هست و بخش دیگر به دلیل نبود اطلاعات کافی قابل بحث. به هر حال فکر میکنم خمام نیوز که این خبر رو مطرح کرده بتونه در مورد گرفتن اطلاعات تکمیلی و روشن کردن بیشتر مسئله مصاحبه ای رو با رضا پورربانی ترتیب بده …

  • علی رهنما در مورخ 1393/04/27 - 17:49 می‌نویسد :

    درود بر شما. از خمام نیوز به خاطر فعالیتهایش ممنونم و متوجه هستم که در کمترین امکانات بخوبی از پس اداره یک وبسایت خوب برآمده است. به تدریج باید اعتبار و وزنۀ خبری را نیز به محتوای مطالب بیفزایید طوریکه نقل قول از شما به معنی درستی و صحت خبر باشد. صرف نقل خبر و ادعا از هر مدعی ، شأن و قدر هر وبسایت خبری را میکاهد. کاش نشانی فیزیکی یا مجازی این جوان مخترع را میداشتم تا خودم شخصاً پی به اصل ماجرا ببرم و زحمت باقی را کم کنم. پی گیری خمام نیوز هم البته بسیار عالی است و به نظر من نقش اصلی رسانه همین است که به کشف حقایق کمک کند وگرنه صرف نقل خبر و ادعا و نشر اکاذیب و شایعات و داستانهای تخیلی بی سند و مدرک، در حیطۀ ” نیوز” قرار نمیگیرد.