خمام - نگرانی کشاورزان بخش خمام از دبی پایین آب رهاسازی شده از سد سفیدرود
ویژه
در جلسه کمیته آب کشاورزی ؛

نگرانی کشاورزان بخش خمام از دبی پایین آب رهاسازی شده از سد سفیدرود

بخشدار خمام از گله‌‎مندی کشاورزان بخش خمام به‌دلیل عدم آبرسانی به‌موقع خبر داد.

پنج شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۲ KHNA15411

سیدعیسی مهدوی در جلسه‎ی فوق‌العاده‌ی کمیته آب کشاورزی شهرستان رشت در سالن کنفرانس بخشداری خمام ضمن تبریک روز کارگر و تشکر از حضور همه‌ی بخشداران این شهرستان در جلسه، از نگرانی کشاورزان بر اساس گزارشات دریافتی در خصوص مبحث آ‌برسانی در شروع فصل کشاورزی خبر داد.
فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه باید خودمان را برای یک شرایط سخت آماده کنیم، وضعیت شخم زمستانه در شهرستان را نسبت به سال قبل مطلوب ارزیابی نموده و گفت : با تلاشی که بخشداران، دهیاران و کشاورزان داشته‌اند 83 درصد از زمین‌های کشاورزی شهرستان رشت شخم زمستانه شده است.
وی با اشاره به نگرانی‌ها در خصوص نحوه‌ی توزیع آب، هدف از برگزاری این جلسه به صورت فوق‌العاده را همفکری و چاره اندیشی در این مقطع حساس عنوان نموده که باید با اندیشیدن تمهیدات لازم آب به کشاورزان رسیده تا آنها نیز از نگرانی بیرون آیند. به گفته‌ی این مسئول، باید در مرحله‌ی اول آب با دبی بیشتری رهاسازی میشد که این مسئله به‌صورت پیشنهاد مکتوب اعلام شده و بر لزوم بررسی بیشتر این مسئله دلالت دارد.

بخشدار خمام با تشکر از فرماندار شهرستان رشت به جهت برگزاری این جلسه به صورت فوق العاده و تشکر از غلامعلی جعفرزاده «نماینده مردم رشت در مجلس» برای حضور در این جلسه، عنوان کرد : بخش خمام دارای قریب به 12 هزار هکتار زمین کشاورزی می‌باشد که سطح زیر کشت آن از بسیاری از اراضی شهرستان‌های استان همیشه سرسبز گیلان همچون انزلی، ماسال، رضوانشهر، املش و … بیشتر می‌باشد.
حسین ذاکر استقامتی پس از نمایش اسلایدهایی از زمین‌های کشاورزی ترک خورده‌ی بخش خمام، افزود : بنابر توصیه‌های کارشناسان کشاورزی و با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی شخم زمستانه‌ی بسیاری از اراضی در سطح روستاهای بخش خمام صورت گرفته و مقدمات خزانه‌گیری برنج، مرزبندی و آب تخت مزارع انجام شده است.
وی، ادامه داد : با تدبیر آب سازمان منطقه‌ای، آب سد به میزان 40 متر مکعب در ثانیه از روز شنبه 6 اردیبهشت‌ماه رهاسازی شده است که دبی پائین آن متاسفانه منجر به عدم انتقال به موقع آب به بخش خمام گردیده و موجبات نگرانی شدید بسیاری از کشاورزان روستایی را ایجاد نموده است.
وی خواستار افزایش دبی آب از 40 متر مکعب در ثانیه به 110 متر مکعب در ثانیه شده تا از پیامدهای احتمالی آن در جامعه جلوگیری گردد.
استقامتی با اشاره به انجام 52 درصد شخم اول، بر شخم دوم و آب تخت به میزان 1 درصد اشاره نموده و گفت : وضعیت کشاورزی سنتی ما از یک سو و نیازهای کشاورزان به آب از سوی دیگر مشکلاتی را برای کشاورزان بخش خمام به وجود آورده است.
این مسئول، یادآور شد : 7 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی ما شخم اول صورت پذیرفته که در صورت نرسیدن آب در زمان مناسب هزینه‌ای را به کشاورزان تحمیل کرده تا کشاورز دوباره زمین خود را به حالت آماده برگرداند.
به گفته‌ی وی، از 32 دستگاه ایستگاه پمپاژ بخش خمام 14 مورد برقی و 18 مورد دیزلی می‌باشد که حدود 5 هزار هکتار را آبیاری و تحت پوشش خود قرار می‌دهد، اما از این بین 7 پمپاژ برقی و 6 پمپاژ دیزلی دارای نقص فنی بوده و امکان پمپاژ آب را ندارند.
وی با اشاره به ثبت نام متقاضیان موتورپمپ آب بخش خمام، گفت : 697 مورد ثبت‌نام موتورپمپ در بخش خمام صورت پذیرفته است که تنها 25 دستگاه موتور پمپ به‌عنوان سهم بخش خمام با 44 روستای آن در نظر گرفته شده است. وی خواستار افزایش سهمیه موتورپمپ بخش خمام شد.
این مسئول عدم اطمینان کشاورزان را یکی از مسائل اجتناب ناپذیر در سال آینده پیش‌بینی نموده و گفت : کشاورز برنج را با رنج بدست می‌آورد و با توجه به اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته شخم زمستانه زده است، اما به‌دلیل عدم آبرسانی به موقع به بخش خمام کشاورزان از این موضوع گله‌مند هستند.

غلامعلی جعفرزاده با بیان اینکه همه می‌خواهند کار مفیدی انجام دهند، نتیجه‌ی بررسی‌های میدانی را لزوم رهاسازی آب با دبی بالا اعلام کرد. این نماینده‌ی مردم شهرستان رشت شانیت حضور خود در این جلسه را کمک کردن بیان نموده و بر لزوم تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای پیگیری مسئله‌ی آب کشاورزی تاکید کرد. این مسئول، چاره‌اندیشی کوتاه مدت را در دستور کار قرار داد.

در این جلسه که با حضور محمدعیسی رحیمی «معاون برنامه‌ریزی استانداری»، سیدمحرم مسلمی «مدیر امور آبیاری مرکزی گیلان»، علی‌اکبر منصوری «مدیر جهاد کشاورزی رشت»، رضا حیدری «دبیر ستاد حوادث فرمانداری رشت»، بخشداران 6 بخش شهرستان رشت و چندتن دیگر از مسئولین بخش خمام و شهرستان برگزار شد، محمدرضا مرتضی‌پور «معاون بهره‌برداری آب گیلان» از رهاسازی 95 دبی آب از کانال سمت چپ سنگر به مدت 8 روز خبر داد.


موضوع : اداره‌ی آبیاری، بخشداری، مجلس
http://khna.ir/15411

۷ دیدگاه

  • نیما صابری در مورخ 1393/02/11 - 23:48 می‌نویسد :

    در فارس :
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930211001078

  • روستایی در مورخ 1393/02/12 - 00:04 می‌نویسد :

    [!]. وضعیت کشاورزی در خمام نگران کننده که هیچ نا امید کننده شده.صدای مردم را به مسئولین برسانید . با تشکر فراوان

  • روستایی در مورخ 1393/02/12 - 13:19 می‌نویسد :

    چرا نصفه نظر را ثبت می کنید .اگر طاقت شنیدن واقعیت را ندارید پس لطفا نظر گذشته را نیز حذف کنید.عملکرد ضعیف [!] بر کسی پوشیده نیست

  • محمد در مورخ 1393/02/12 - 19:30 می‌نویسد :

    مشکل کمبود آب مردم مهمتره یا مجمسه پرنده وسط شهر….
    کسی چه میدونه ؛ شاید مجسمه لک لک مهمتر از زندگی مردم باشه…!

  • منتقد در مورخ 1393/02/12 - 19:44 می‌نویسد :

    از یه چیزی انتقاد کنیم که منصفانه باشه ……. اولا مشکل کم ابی مربوط میشه به استان و شهرستان خودمون نه فقط خمام.بعدشم پیگیرش توسط بخشدار انجام میشه و جز وظایف شورای شهرمون یا شهردار نیست که بخوان احداث میدون رو بزارن کنار که مشکل کم آبی رو حل کنن. برفرض که میتونستن پیگیری کنن ، اما وقتی تا مدیران رده بالا مجوز رو ندن که آب به رشت نمیرسه چه برسه به بخش ما …

  • دلسوز در مورخ 1393/02/12 - 20:07 می‌نویسد :

    [!] بزرگترین تهدید کشاورزی در حال حاضر تغییر کاربری زمین های کشاورزی است که در مناطق اطراف به وفور و وضوح هر چه تمام تر که معلوم نیست بر چه اساس و مبنایی در یک سال گذشته با شدت هر چه تمام تر در حال اتفاق است. ما با تیشه خودمان ریشه خودمان را داریم از بین می بریم .[!].”نشانی زمینهای کشاورزی (که دیگر زمین کشاورزی نیستند!)اطراف کمربندی و مسیر اصلی جاده رشت به انزلی دو طرف” .انتظار می رود فرماندار محترم پیگیرهای قانونی لازم را نسبت به این مسئله داشته باشد

  • ناشناس در مورخ 1400/02/10 - 15:57 می‌نویسد :

    جلساتی که نتیجه نداشته باشه فقط فرمایشی هست به درد نخورد جلشون آدمهای [!] مردم حق دارندبفروشند زمینهاشون رو