خمام - ضرورت مقابله با کم‌آبی‌های احتمالی
بخشدار خمام تاکید کرد :

ضرورت مقابله با کم‌آبی‌های احتمالی

وی مقابله با کم‌آبی‌های احتمالی در سال زراعی جاری را مهم ارزیابی کرد.

یکشنبه، ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱ KHNA14310

13921218000496_PhotoAحسین ذاکر استقامتی مقابله با کم‌آبی‌های احتمالی در سال زراعی جاری را مهم ارزیابی کرد. وی با بیان اینکه برنج پس از گندم به‌عنوان مهم‌ترین غله به‌شمار می‌رود بر ضرورت کاهش در مصرف آب برای کشت برنج، قطع موقت آبیاری و تغییر روش آبیاری از غرقابی به آبیاری متناوب با اعمال دوره‌ آبیاری مناسب تاکید کرد.
نماینده عالی دولت در خمام اظهار کرد: امیدواریم با رعایت توصیه‌های فنی برای مقابله با کم‌آبی احتمالی و عدم تغییر میزان محصول، مصرف آب کاهش یابد. وی لزوم انجام بیمه‌ محصول برنج به‌عنوان اهرم حمایتی دولت را مورد تاکید قرار داد و گفت: کشاورزان این مسئله را آینده‌نگری کنند. ذاکر استقامتی درباره خزانه‌گیری برنج تصریح کرد: خزانه‌گیری زیرپوشش پلاستیکی ضمن ممانعت از وارد شدن خسارت ناشی از سرمای اوایل بهار، موجب زودرس شدن نشاهای برنج شده و مقدار کمتری آب مصرف می‌شود.
به گفته‌ وی، انتخاب ارقام زودرس در گریز از مشکل کم‌آبی و انتخاب ارقامی که تحمل بهتری نسبت به تنش خشکی دارند موثر است. بخشدار خمام با اشاره به اینکه انتخاب بذر مناسب و رعایت اصول علمی در خزانه‌گیری موجب تولید نشای سالم و قوی می‌شود، گفت: این امر در نهایت موجب تولید بوته‌های قوی و با مقاومت بیشتر نسبت به عوامل نامناسب محیطی می‌شود. وی آغاز بارندگی و نرم شدن خاک را زمان مناسبی برای انجام عملیات شخم اول دانست و یادآور شد: در صورت امکان می‌توان اجرای شخم اولیه را با استفاده از تراکتور در شرایط خشک انجام داده تا تأخیر در عملیات تهیه‌ زمین به حداقل برسد.
ذاکر استقامتی عمق شخم حداکثر 15 سانتی‌متر برای زراعت برنج را کافی دانست و افزود: استفاده از «رتیواتور» برای شخم ثانویه مطلوب است. به گفته وی، تسطیح مناسب «کرت‌های» شالیزاری موجب کاهش زمان لازم برای آبگیری و افزایش توزیع یکنواخت آب می‌شود و افزایش راندمان کاربرد آب را به دنبال دارد. وی با بیان اینکه با پهن‌تر ساختن «کرت‌ها» می‌توان در صورت بارندگی و آبیاری توان حفظ آب در «کرت‌ها» را نگه داشت، خاطرنشان کرد: استفاده از پوشش پلاستیکی مرزهای شالیزارها ضروری است.


موضوع : بخشداری، در روستا، کشاورزی
http://khna.ir/14310

۴ دیدگاه

  • نیما صابری در مورخ 1393/01/17 - 13:49 می‌نویسد :

    در فارس‌نیوز :
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930117000338

  • عبدا… در مورخ 1393/01/20 - 11:35 می‌نویسد :

    باسلام وعرض ادب واقعا جای تقدیر وتشکر داره که اقای بخشدار بعد از تلاش چشمگیری که در برف 92 داشتن هیچ بعید نیست چنین بخشدار الان هرس کم ابی شالیزارهای مردم رو نخوره واقعاتشکر.

  • کتکول در مورخ 1393/01/22 - 13:45 می‌نویسد :

    بد نیست بدانید در روزهای اول هفته جهت مشکلات و معضلاتی که در نحوه تقسیم بندی و عدم آبرسانی به موقع زمین های مزروعی چند روستای منطقه خمام به وجود آمده اهالی منطقه بدون همانگی شورا و دهیار نسبت به سوء مدیریت اقدام به جمع آوری استشهادیه عریض نسبت به این موضوع به استانداری-سازمان جهاد و فرمانداری و نمایندگان مجلس تهیه نموده و مراجعه خواهند نمود و ابراز نارضایتی گلایه و نبود تدبیر مناسب در این زمینه را به گوش مسئولان خواهند رساند .

  • سینا.ح در مورخ 1393/01/23 - 00:36 می‌نویسد :

    هرچی بیشتر کار کنی توقعات هم بیشتر میشه
    انشا الله که توقعات بیجا نباشه