خمام - لزوم ایجاد «خانه‌ی فرهنگ و هنر خمام»
ویژه
حسین تقی‌نژاد عنوان کرد :

لزوم ایجاد «خانه‌ی فرهنگ و هنر خمام»

در خمام شخصیت‌های برجسته‌ای در زمینه‌ی ادبیات داریم که به‌آنها توجه خاصی نشده است.

سه شنبه، ۱۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱ KHNA14154

حسین تقی‌نژاد روز گذشته در اولین جلسه‌ی شورای اسلامی شهر خمام در سال ۱۳۹۳، فرهنگ و هنر را دو مقوله‌ی جدا نشدنی عنوان کرده و هنر را ریشه‌ی فرهنگ بیان نمود. سرپرست گروه هم‌آویان تاسیان با بیان اینکه گیلان را در خارج از این استان به هنر، صنایع دستی، هنرهای تجسمی و موسیقی می‌شناسند، عنوان کرد : اگر به استان‌های دیگر برویم موسیقی اصیل گیلانی محبوب است.
این هنرمند به دعوت شدن گروه موسیقی تاسیان به جشنوراه‌ی اقوام ایرانی در جزیره‌ی کیش برای اجرا در 4 دوره اشاره نموده و افزود : هم‌آوایان تاسیان تنها نماینده‌ی گیلان بوده است که حضور داشته و این نشان از محبوبیت موسیقی اصیل گیلانی دارد. تقی‌نژاد با اشاره به اهمیت زبان فارسی و گویش گیلکی، بر لزوم پایبندی بر زبان و گویش مادری تاکید کرده و حرکت شورای اسلامی شهر رشت برای برگزاری جلسات به گویش گیلکی را شایسته‌ی تقدیر دانست.
وی با بیان اینکه هنر نمی‌تواند بد باشد، به نوع استفاده از هنر اشاره نموده که می‌توان از آن استفاده‌ی خوب یا بد نمود.
حسین تقی‌نژاد با اشاره به قرارگیری خمام در بین راه رشت و انزلی، به تاثیرپذیری خمام از آنها اشاره نموده و با بیان اینکه می‌توان کارهای فرهنگی بزرگی را انجام داد، با اشاره به مرداب شیجان افزود : خمام پتانسیل آن را دارد که یک برند گردشگری باشد.

IMG_6054

سرپرست گروه هم‌آویان تاسیان به برگزاری کنسرت در کانون شهید حق‌شناس به دعوت شورای دوره‌ی اول اشاره نموده و یادآور شد : از آن کنسرت استقبال بسیار خوبی صورت پذیرفت، اما دیگر تکرار نشد. وی همچنین با بیان اینکه در آگوست 2011 برای اولین‌بار در پاریس موسیقی گیلکی توسط گروه هم‌آویان تاسیان به روی صحنه رفته است، گفت : بیش از نیمی از حاضرین در کنسرت فرانسوی بوده‌اند، که با اینکار فرهنگ یک ناحیه از ایران به غیر ایرانی‌ها شناسانده شده است.
این هنرمند همچنین به برگزاری جلسه‌ی «هویت بومی» توسط انجمن شعر خمام در 2 سال گذشته اشاره نمود که 3 تن از شخصیت‌های برجسته‌ی ایران در این جلسه حضور داشته‌اند، اما هیچ‌یک از مسئولین آن‌دوره‌ی خمام شرکت نکرده و حمایتی صورت نگرفته است.
تقی‌نژاد با بیان اینکه برای مقابله با تهاجم فرهنگی چه چیزی بهتر است از اینکه فرهنگ خود را ارتقاء دهیم، یادآور شد : ما در زمینه‌های فرهنگی از قبیل ادبیات، موسیقی، هنرهای تجسمی و معماری در دنیا مدعی بوده و پیشینه‌ی تاریخی داریم. وی همچنین علاوه بر پیشنهاد دایرکردن خانه‌ی فرهنگ و هنر در خمام، با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از دکتر چمساز در چند سال گذشته، بر لزوم تداوم مراسمات اینچنینی و تجلیل از نخبگان فرهنگی خمام تاکید نموده و خاطرنشان کرد : در خمام شخصیت‌های برجسته‌ای در زمینه‌ی ادبیات داریم که به‌آنها توجه خاصی نشده است.


موضوع : شورای شهر، موسیقی
http://khna.ir/14154

دیدگاه شما چیست ؟!