خمام - ذاکر استقامتی: امکانات بهداشتی در خمام شایسته‌‌ی جمعیت این بخش نیست
ویژه
در جلسه‌‌ی شورای بهداشت ؛

ذاکر استقامتی: امکانات بهداشتی در خمام شایسته‌‌ی جمعیت این بخش نیست

بیماران به‌خاطر عدم وجود بیمارستان و پلی‌کلینیک تخصصی در بخش رنج می‌برند.

چهارشنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۲ KHNA13104

حسین ذاکر استقامتی ظهر امروز در جلسه‌ی شورای بهداشت بخش خمام با بیان اینکه این بخش به جهت آمار جمعیتی در حیطه‌ی شهری و روستایی از جمعیت بالایی برخوردار است، عنوان کرد : بر اساس آمار سال 1390 شهر خمام از 17106 نفر جمعیت برخوردار بوده که با در نظر گرفتن درصد رشد، این جمعیت بالغ بر 18 هزار نفر خواهد بود.

* لزوم توجه بیشتر به بهداشت جسمی و روحی
بخشدار خمام بهداشت را از دو منظر دارای اهمیت بالا دانسته، گفت : اگر به بهداشت از ابعاد جسمی و روحی توجه شده و ضمن اندیشیده شدن تمهیدات و زیرساخت لازم، به مرحله‌ی بلوغ برسد، جامعه از افرادی سالم تشکیل شده که می‌توانند حرکتی رو به پیشرفت و توسعه داشته باشند.
این مسئول با بیان اینکه مسافرین از اقصی‌نقاط کشور به‌جهت پتانسیل‌های بالقوه‌ی استان گیلان این استان را برگزیده و جمعیتی به جمعیت موجود به‌عنوان جمعیت شناور اضافه می‌شود، افزود : حضور جمعیت شناور در بخش خمام با توجه به جمعیت، وسعت و قرار گرفتن در آستانه‌ی سال جدید، خود می‌توانند حامل بهداشت یا حامل بیماری باشد. به گفته‌ی وی مهاجرت یکی از عوامل انتقال بیماری‌ها از مکانی به مکان دیگر به‌شمار می‌رود.

* تقاطع غیرهمسطح تا میدان ولیعصر حادثه‌آفرین است
بخشدار خمام مسیر تقاطع غیرهمسطح تا میدان ولیعصر خمام را بسیار حادثه‌آفرین دانسته و گفت : بر اساس آمار 5 کشته و 70 نفر مجروح در سال 92 به‌همراه داشته است. وی با بیان اینکه مسافران به دلیل عدم آشنایی با مسیر در معرض خطر بیشتری هستند، افزود : شورای ترافیک در خصوص اقدام عاجل برای بهبود وضعیت میدان ولیعصر و دیگر مناطق حادثه‌خیز بخش خمام مصوباتی داشته است که می‌بایست تا پایان سال عملی گردد.

* لزوم احداث پلی‌کلینیک تخصصی و تهیه‌ی سِت نجات
ذاکر استقامتی با بیان اینکه باید امکان‌سنجی و موقعیت‌سنجی شده و هرچه برای بهداشت جامعه احتیاج است برنامه‌ریزی گردد، گفت : موقعیت ژئوپلتیک خمام موجب گشته مسافرانی که شهرستان رشت و انزلی را بر می‌گزینند از این بخش عبور کرده که در صورت بروز حادثه‌ی منجر به جرح در نقاط حادثه‌خیز آن برای مداوا به شهرستان رشت یا انزلی منتقل می‌گردند، که با توجه به در نظر گرفتن رعایت زمان طلایی برای نجات جان یک انسان، لزوم تهیه‌ی سِت نجات و احداث پلی‌کلینیک تخصصی از مهمترین ضرورت‌های بخش خمام است. به گفته‌ی این مسئول علاوه بر پیگیری‌های انجام شده تا به امروز، اعتبار تهیه‌ی سِت نجات تامین نشده است.
وی از پزشکان مراکز بهداشت سراسر بخش خمام که در اوج بحران برف اخیر و با توجه به بسته‌بودن برخی راه‌های مواصلاتی و یا مشکل در عبور و مرور در محل کار حاضر شده و به خدمات‌رسانی مشغول شده‌ بودند قدردانی کرد.

* امکانات موجود بهداشت خمام شایسته‌ی جمعیت این بخش نیست
حسین ذاکر استقامتی با اشاره به شیوع شپش در برخی از مدارس بخش خمام و محروم بودن این بخش از وجود برخی امکانات اولیه و حداقل استانداردها، عنوان کرد : امکانات موجود بهداشت و درمان بخش خمام شایسته‌ی 56 هزار نفر جمعیت این بخش نیست.
این مسئول به برگزاری سه برنامه در هفته‌ی سلامت بخش خمام اشاره نموده، ادامه داد : پاکسازی جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی در 25، 26 و 27 اسفند توسط دهیاران، برخورد با گرانفروشی، کم‌فروشی و جلوگیری از فروش اجناس تاریخ مصرف گذشته، بررسی و بازدید مستمر از مراکز صنفی، اماکن، رستوران‌های بین‌راهی، جلوگیری از زنده‌فروشی پرندگان، گندزدایی از پارک‌ها و سرویس‌های بهداشتی مکان‌های عمومی و مدارس، اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری‌های فصلی و آماده‌باش مراکز بهداشتی و اورژانس در خصوص سوختگی‌های احتمالی از مراسم چهارشنبه‌سوری پایان سال حائز اهمیت بوده و اقداماتی در این خصوص صورت می پذیرد.

* روستائیان از حقوق مساوی با شهرنشینان برخوردارند
نماینده‌ی عالی دولت در خمام با بیان اینکه 11 روستای بخش خمام آب آشامیدنی مصرفی خود را از چاه تامین می‌کنند، گفت : با بالا آمدن آب‌های سطحی احتمال غیربهداشتی شدن چاه‌های حلقه‌ای برای روستائیان متصور می‌باشد که می‌بایست دهیاران با همکاری مسئولین خانه‌های بهداشت ضمن بازدید میدانی، با اطلاع‌رسانی دقیق به مردم جهت بهره‌گیری از پرکلرین و کلر به‌منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌هایی مانند اسهال و وبا اقدام گردد.
وی با بیان اینکه روستائیان در ایران اسلامی از نظر بهره‌مندی امکانات فرقی با شهرنشینان ندارند، گفت : بیماران در روستا برای تهیه‌ی دارو باید از طریق چند ایستگاه به داروخانه، مراکز درمانی تخصصی یا بیمارستان مراجعه کرده با احداث بیمارستان در بخش خمام خدمات‌رسانی به آنها مطلوب‎تر خواهد شد. به گفته‌ی وی بیماران به‌خاطر عدم وجود بیمارستان و پلی‌کلینیک تخصصی در بخش رنج می‌برند.

IMG_5221رئیس شبکه‌ی دامپزشکی شهرستان رشت نیز به تشریح برنامه‌های ویژه‌ی نظارتی شبکه‌ی دامپزشکی در آستانه‌ی نوروز پرداخت. به گفته‌ی وی اکیپ‌های شبکه‌ی دامپزشکی آماده هستند تا از مراکز فراورده‌های دامی، کشتارگاه‌ها، رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها و … بازدید نمایند. این مسئول به درنظر گرفته شدن کشیک و گشت‌های ثابت و سیار اشاره کرد و در خصوص عرضه‌ی ماهی‌قرمز عید از شهرداری و آموزش و پرورش خواست تا در سطح مدارس و مکان‌های عمومی اطلاع‌رسانی داشته تا از شیوع بیماری‌ها با آزادسازی ماهیان قرمز در رودخانه‌ها و جوب‌های آب جلوگیری به‌عمل آید.
سیدطاهره شهیدی، یادآور شد : در خصوص مراکز عرضه‌ی زنده‌فروشی پرندگان برخوردهایی صورت گرفته و موارد مشاهده شده به مراجع قانونی ارجاع داده شده است. به گفته‌ی وی اکیپ این شبکه دائماً در حال سرکشی به صورت نامحسوس بوده و مردم می‌توانند از طریق تلفن گویای 1512 یا تلفن تماس 3210934 گزارشات خود را ارسال نمایند. این مسئول، تاکید کرد : نظارت بر عرضه‌ی ماهی در بازار بزرگ الگویی توسط مسئول فنی بهداشت صورت می‌گیرد. شهیدی همچنین به لزوم آموزش در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان تاکید نموده و گفت : کلاس‌های آموزشی در این خصوص در جفرود برای صیادان و ماهی‌فروشان در حال برگزاری است. به گفته‌ی وی بازدیدها و سرکشی‌ها تا اواخر نوروز ادامه یافته و تشدید خواهد شد.

IMG_5233سرپرست آب و فاضلاب روستایی شهرستان رشت در جلسه‌ی شورای بهداشت از وجود 8000 هزار مشترک در 29 روستای بخش خمام خبر داد. وی با بیان اینکه مشکل تامین اعتبار وجود دارد، اما باید با پررنگ‌تر نمودن حضور در جهت رفع مشکلات گام اساسی برداشته شود، افزود : مبحث آب به‌خاطر ارتباط مستقیم با سلامت از اهمیت بالاتری از سایر نیازهای اساسی مردم بوده و بهره‌مندی مردم از آب بهداشتی وظیفه‌ی ما بوده و ارتباطی با اعتبارات ندارد.
علیرضا زهری با اشاره به ضعف پمپ شناور روستای اشکیک خمام، گفت : پمپ شناور جدیدی خریداری شده که به زودی به‌جهت تعویض اقدام گردیده، همچنین در خصوص سایت بیج و گوراب رسیدگی خواهد شد. به گفته‌ی این مسئول در طول ایام نوروز کشیک کاری در نظر گرفته شده است.

نماینده‌ی اتاق اصناف گیلان در خمام با بیان اینکه واحد بازرسی اتاق اصناف در ایام نوروز تشدید شده و در بخش حضور می‌یابد، بر وجود نظارت بر اصناف در ایام نوروز خبر داد. به گفته‌ی محمدعلی امینی مردم می‌توانند با تلفن 7235444 به‌منظور رسیدگی به شکایات و با تلفن 7236449 جهت تماس با بازرسان ستاد خبری ارتباط برقرار نمایند.


۱ دیدگاه