خمام - از آتش‌زدن کاه‌وکلش اجتناب کنید / با عاملان آلودگی محیط‌زیست بدون اغماض برخورد می‌شود
مسوول اداره حفاظت محیط‌زیست خمام:

از آتش‌زدن کاه‌وکلش اجتناب کنید / با عاملان آلودگی محیط‌زیست بدون اغماض برخورد می‌شود

مسوول اداره حفاظت محیط‌زیست در خمام از کشاورزان این‌شهرستان خواست تا از آتش‌زدن کاه‌وکلش و ضایعات کشاورزی اجتناب کنند.

جمعه، ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵ KHNA110789

مسوول اداره حفاظت محیط‌زیست در خمام از کشاورزان این‌شهرستان خواست تا از آتش‌زدن کاه‌وکلش و ضایعات کشاورزی اجتناب کنند.
محمدرضا روشنی با بیان اینکه آتش‌زدن کاه‌وکلش به‌دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا، به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک جرم محسوب می‌شود، گفت: سوزاندن بقایای گیاهی یک رویه اشتباه بین کشاورزان بوده و اثرات منفی بسیاری بر روی خاک و محیط زیست دارد.
وی با تاکید بر آنکه این‌اقدام عاملی برای نابودی مواد آلی خاک، آسیب رساندن به طبیعت و محیط زیست و نابودی میلیون‌ها موجود زنده در خاک است، افزود: نکته بسیار مهمی که در این‌زمینه باید به آن اشاره کرد، این است که سوزاندن بقایای گیاهی منجر به آزاد شدن باقی‌مانده سموم شیمیایی باقیمانده در بقایای گیاهی و همچنین آلودگی هوا می‌شود.
این‌مسوول با اشاره بر اینکه سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع کشاورزی، خاکستر و دود ناشی از آن باعث آلودگی هوا در فضای مسکونی روستایی یا شهری همجوار شده و مشکلات سلامتی و بهداشتی شامل بروز انواع حساسیت‌ها، مشکلات تنفسی و در نتیجه نارضایتی عمومی را به‌دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: کشاورزان باید روش‌های غیرمخرب را درباره مدیریت اصولی پسماندهای کشاورزی به‌کار گرفته و ضروری است در اجرای قانون و جلوگیری از آلودگی هوا اقدامات و همکاری‌های لازم را داشته باشند.
روشنی بر لزوم همکاری هرچه بیشتر همکاری دهیاری‌ها در برخورد با عاملان سوزاندن کاه‌وکلش تاکید کرده و اذعان داشت: با عاملان آلودگی محیط زیست برابر با قانون و بدون اغماض برخورد می‌شود.
وی با تاکید بر حساسیت این‌موضوع، از اجرای گشت‌های مشترک نظارتی مأموران اجرایی این‌اداره با نهادهای ذیربط خبر داده و خاطرنشان ساخت: شهروندان و روستاوندان درصورت مشاهده سوزاندن کاه‌وکلش می‌توانند موارد تخلف را به اداره حفاظت محیط‌زیست، اداره جهادکشاورزی شهرستان، پلیس ۱۱۰، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها اطلاع دهند.


موضوع : کشاورزی، محیط زیست
http://khna.ir/110789

دیدگاه شما چیست ؟!