خمام - سیما و منظر شهری هیچ؛ حداقل پیاده‌روها را اشغال نکنید!
ویژه
گزارش تصویری /

سیما و منظر شهری هیچ؛ حداقل پیاده‌روها را اشغال نکنید!

بر اساس اصل ۹ ماده ۹۶ تبصره ۶ مجموعه قوانین و مقررات شهرداری‌ها، اراضی، کوچه‌ها، میدان‌ها، خیابان‌ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب‌شده و تعرض به این‌معابر، تخلف تلقی شده و می‌بایست شهرداری‌ها با متخلفان برخورد کنند.

یکشنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲ KHNA109006

با آغاز تبلیغات انتخاباتی شاهد نصب پوسترها و بنرهای مختلف در خارج‌از نقاط مشخص‌شده برای این‌امر، همچون ساختمان‌ها، معابر، دیوارها، پست‌های مخابراتی، تیرهای برق و … بوده، که به سیما و منظر شهری جلوه‌ای زشت بخشیده‌اند؛ البته این‌موضوع تا زمانی قابل چشم‌پوشی می‌باشد که مزاحمتی برای شهروندان ایجاد ننماید!

بر اساس اصل ۹ ماده ۹۶ تبصره ۶ مجموعه قوانین و مقررات شهرداری‌ها، اراضی، کوچه‌ها، میدان‌ها، خیابان‌ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب‌شده و تعرض به این‌معابر، تخلف تلقی شده و می‌بایست شهرداری‌ها با متخلفان برخورد کنند.

از پیامدهای ناخوشایند محدودکردن فضای پیاده‌روها، آزار رساندن به سالمندان، معلولان، کم‌بینایان و نابینایان، خردسالان نوپا و مادرانی‌که اقدام به حمل کودکان توسط کالسکه می‌کنند است. این‌گروه از افراد برای حرکت نیازمند مسیری هموار با کمترین تغییر مسیر هستند، ولی وقتی فضای حرکتی پیاده‌رو محدود می‌شود، این‌‌افراد دچار مشکل شده و این‌مشکلات وقتی بیشتر می‌شود که پیاده‌رو شلوغ باشد و افراد برای حرکت با محدودیت‌های حرکتی بیشتری نیز مواجه شوند.

البته اشغال برخی‌از پیاده‌روهای شهر خمام و مشکل برای تردد شهروندان در سالیان متمادی وجود داشته و همواره چاره‌اندیشی برای آن به‌دلایل نامشخص مغفول مانده است، اما این‌مساله گاهی از سوی ستادهای انتخاباتی و طرفداران یک داوطلب شکل گرفته و تنها به تعرض به حریم عمومی پیاده‌روها ختم نشده و به چسباندن پوسترهای تبلیغاتی بر روی درب و دیوار سازمان‌های عمومی و دستگاه‌های دولتی نیز کشیده می‌شود!

یکی‌از نخستین اولویت‌هایی که در شعارهای نامزدهای مجلس شورای اسلامی گوشزد و تاکید می‌شود، رفتار بر اساس قانون است؛ درحالی‌که در ایام تبلیغات، مصادیق زیادی از زیر پا گذاشتن مفاد قانون انتخابات در ابعاد و اندازه تبلیغات، مکان‌های مجاز و شیوه‌های تبلیغی دیده می‌شود.
چه‌خوب است که نامزدهای انتخابات و طرفداران آن‌ها در انجام فرآیند تبلیغات، قانون را ملاک عمل خود قرار داده و از همین‌ابتدا قانونمند باشند. همچنین از ستاد برگزاری انتخابات شهرستان و البته واحد سد معبر شهرداری نیز انتظار می‌رود در سریعترین زمان ممکن درخصوص بنرهایی که در وسط پیاده‌رو نصب شده و عبور و مرور شهروندان را با مشکل روبرو کرده، اقدام مناسب انجام دهند.

در پایان، کاندیدا در وهله اول باید قانون‌گرایی را تبلیغ نموده و خودشان به آن پایبند باشند؛ نه اینکه در ابتدای این‌مسیر قانون را نادیده گرفته یا نسبت به چنین‌تخلفاتی از سوی ستادهای انتخاباتی و هواداران خود بی‌تفاوت باشند!

 


موضوع : انتخابات، شهرداری، گزارش تصویری، نمایندگان، ویدئو، یادداشت
ویدئو : جواد منادی
http://khna.ir/109006

دیدگاه شما چیست ؟!

بازنشر یادداشت‌ها و انتشار جوابیه‌های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.