خمام - لزوم توجه ویژه مسوولان نسبت به لایروبی خمام‌رود
ویژه
ویدئو /

لزوم توجه ویژه مسوولان نسبت به لایروبی خمام‌رود

خمام‌رود که در پایان مسیر خود در حوزه سرزمینی خمام به کت‌رود رسیده و بخشی‌از آب آن‌را تامین می‌کند، حدود ۱۱ سال قبل در قسمت‌هایی‌از محدوده برمچه بالا لایروبی گردیده، اما به‌نظر می‌رسد در محدوده برمچه پایین و کته‌سر این‌مهم اتفاق نیفتاده، یا حداقل در ۳۰ سال اخیر صورت نپذیرفته باشد.

پنج شنبه، ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱ KHNA103734

خمام‌رود از انشعابات اصلی کانال چپ سد سنگر می‌باشد، که حدود ۵ کیلومتر از آن در محدوده شهرستان خمام قرار داشته و از برمچه بالا تا کته‌سر، نقاط آغازین و پایانی آن به‌شمار می‌روند.
این‌رودخانه که در پایان مسیر خود در حوزه سرزمینی خمام به کت‌رود رسیده و بخشی‌از آب آن‌را تامین می‌کند، حدود ۱۱ سال قبل در قسمت‌هایی‌از محدوده برمچه بالا لایروبی گردیده، اما به‌نظر می‌رسد در محدوده برمچه پایین و کته‌سر این‌مهم اتفاق نیفتاده، یا حداقل در ۳۰ سال اخیر صورت نپذیرفته باشد.
از سوی دیگر، لاینینگ بخشی‌از خمام‌رود که در حوزه شهرستان رشت قرار دارد در سال‌های گذشته از سوی شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان عملیاتی‌شده، اما در محدوده خمام تنها سازه‌های بتنی تنظیم آب همراه‌با دریچه‌های فلزی درنظر گرفته شده و ادامه لاینینگ خمام‌رود نیازمند جذب اعتبارات ملی می‌باشد.

خمام‌رود از جمله رودخانه‌های اصلی و دومنظوره برشمرده می‌شود، که در محدوده شهرستان خمام بر اساس رده‌بندی آبراهه‌ها و رودخانه‌ها به‌عنوان درجه ۲ تلقی گردیده و به‌عنوان زهکش و آبرسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. عرض این‌رودخانه که باید ۴ الی ۶ متر باشد، درحال‌حاضر در برخی‌از مناطق به‌علت ریختن زباله، کاشت درخت در حریم آن و عدم لایروبی در سال‌های متمادی، به ۳ متر کاهش یافته است.

آب کشاورزی روستاهای برمچه بالا، برمچه پایین و خواچکین به‌صورت مستقیم از خمام‌رود تامین شده و مقدار مازاد آن پس‌از پیوستن به کت‌رود، مزارع روستاهایی همچون کته‌سر، مرزدشت، کویشا و … را آبیاری کرده؛ که در مجموع پوشش‌دهنده ۸۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان خمام می‌باشد.

کت‌رود نیز که آبرسانی به حدود ۶۰ درصد از مزارع کشاورزی این‌شهرستان را برعهده دارد، به دو شاخه شیجان‌رود و گورابجیررود تقسیم شده و پس‌از عبور از محدوده شهری، به مرداب و دریا متصل می‌شود؛ البته خوشبختانه محدوده شهری‌از این‌رودخانه‌ها در سال گذشته توسط شهرداری خمام لایروبی گردیده‌اند.

به گزارش خمام‌نیوز، رودخانه‌ها به‌عنوان مجرای طبیعی و شاهرگ حیاتی شهرستان خمام تلقی شده و درصورت عدم لایروبی، علاوه‌بر صدمه به کشاورزی، می‌توانند مخاطرات بهداشتی و زیست‌محیطی را دربر داشته و در زمان بارندگی و وقوع سیلاب، مردم را متحمل خسارت نمایند.
از سوی دیگر، حریم خمام‌رود از هر طرف ۴ الی ۶ متر بوده، که برای پاکسازی و لایروبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فارغ از لزوم توجه ویژه مسوولان شهرستان به ضرورت لایروبی رودخانه‌ها، تجاوز به حریم رودخانه، کاشت درخت، دخل‌وتصرف بستر رودخانه، رهاسازی زباله، ساخت‌وساز، مسدودکردن و لوله‌گذاری‌های غیرمجاز و … تخلف محسوب شده و از مردم انتظار می‌رود نسبت به این‌مهم توجه لازم را داشته باشند.


موضوع : رودخانه‌ها، محیط زیست، ویدئو
ویدئو : جواد منادی
تصویر هوایی : حبیب صابری
http://khna.ir/103734

۱ دیدگاه

  • ناشناس در مورخ 1402/01/30 - 23:38 می‌نویسد :

    zist mohit iran fajee ast!