خمام - یوسف هاشمی‌زاده «کاشف برنج هاشمی» درگذشت
در سن ۷۵ سالگی؛

یوسف هاشمی‌زاده «کاشف برنج هاشمی» درگذشت

کشاورز چاپارخانه‌ای که یکی‌از بهترین نمونه‌های برنج ایرانی به‌نام «برنج هاشمی» را کشف نموده بود، روز گذشته در سن ۷۵ سالگی چشم از جهان فروبست.

دوشنبه، ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲ KHNA103567

کشاورز چاپارخانه‌ای که یکی‌از بهترین نمونه‌های برنج ایرانی به‌نام «برنج هاشمی» را کشف نموده بود، روز گذشته در سن ۷۵ سالگی چشم از جهان فروبست.
علت درگذشت یوسف هاشمی‌زاده بیماری ریوی عنوان‌شده، که منجر به بستری وی در بیمارستان شده بود.

به گزارش خمام‌نیوز، وی مردی بود که نه مرکز تحقیقات برنج داشت و نه از علوم آزمایشگاهی سردر می‌آورد، اما با عشق و علاقه به خوشه‌های طلایی برنج‌هایی که سال‌ها در شالیزار کشت می‌شد، نگاه کرد تا از میان صدها هزار خوشه‌هایی که چون گوشواره‌های طلایی آویخته بودند، شلتوک‌های بلندتر را پیدا کند.
این‌دانه‌ها در سال اول فقط ۳ مشت بود. بعد هر سال مشتی به آن اضافه شد و ۵ سال طول کشید تا این مشته‌ها «توم» شوند و آماده‌ی رفتن به «توم بیجار»؛ و چنین شد که عطر برنج «هاشمی» در یکی‌از بیجارهای روستای چاپارخانه پیچید. به تدریج آوازه‌ی این‌برنج از روستا به روستاهای دیگر و سپس در سطح کشور پخش شد و هم‌اکنون از عمده‌ترین و پرمصرف‌ترین برنج‌های کشور به‌شمار می‌رود.

گفتنی‌است، ثبت مالکیت تجاری و معنوی محصول برنج هاشمی یکی‌از وعده‌های مسوولان بود که علی‌رغم پیگیری هاشمی‌زاده و خانواده وی، تحقق نیافت.


موضوع : افتخارات، کشاورزی
http://khna.ir/103567

۱ دیدگاه

  • مخاطب در مورخ 1401/12/23 - 15:24 می‌نویسد :

    دقیقا شلتوک ها کجا توم شدن که اماده رفتن به توم بیجار شد؟؟

    (توم که داماده شد از توم بیجار میبرن توی بیجار)