خمام - خمام در بسیاری امور آغازگر و پیشگام بوده / طرح نهایی شهرستان‌شدن خمام در سال جاری به دولت ارسال می‌گردد
ویژه
مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور :

خمام در بسیاری امور آغازگر و پیشگام بوده / طرح نهایی شهرستان‌شدن خمام در سال جاری به دولت ارسال می‌گردد

موضوع تبدیل بخش خمام به شهرستان، تبدیل دهستان چوکام به بخش، ایجاد بخش فرشکی «با تقسیم دهستان فعلی چوکام به دو دهستان چوکام و فرشکی» و همچنین تبدیل روستای بالامحله چوکام به شهر از جمله موضوعات مطرح شده برای ارتقاء تقسیمات خمام در جلسه‌ی مذکور بود.

دوشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰ KHNA77360

جلسه رفع موانع شهرستان‌شدن بخش خمام پیش‌ازظهر امروز با حضور سعید جلالی «مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور»، سیدجلال سیدمحمدی «مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گیلان»، میرشمس مومنی‌زاده «فرماندار شهرستان رشت» و دیگر مسوولین کشوری، استانی و بخشی در سالن کنفرانس بخشداری خمام برگزار شد.

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری در این‌جلسه با بیان اینکه خمام منطقه‌ای خاص بوده و بخشی از افتخاراتش با دو شهرستان رشت و بندرانزلی گره خورده است، عنوان کرد : یکی‌از الزامات برای تبدیل‌شدن یک بخش به شهرستان خصوصیات ویژه‌ی آن منطقه است.
سعید جلالی با تاکید بر اینکه متاسفانه در حوزه سرزمینی آنچه می‌بینیم تکرار و شبیه‌سازی است و گاهاً این تکرار با خلاقیت همراه نبوده است، تصریح کرد : برای توسعه‌ی شهری باید در ساخت بناها و مکان‌های تفریحی و گردشگری فکر و برنامه‌ریزی انجام شود، در غیر این‌صورت با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم بود.
وی به طبعات منفی افزایش و تراکم جمعیت در یک منطقه اشاره کرده و گفت : متاسفانه تفکر مردم بر این است که هر منطقه‌ای اگر جمعیت لازم را داشته باشد باید به شهرستان تبدیل شود، در حالی که اینگونه نبوده و افزایش جمعیت می‌تواند تبعات زیادی همچون مبحث پسماند را به همراه داشته باشد.
به گفته‌ی وی، تحولات اساسی اجتماعی بسیاری در منطقه‌ی خمام انجام شده ؛ تفکر اجتماعی، تشکل‌های مدنی و صنفی همچون کشتی‌رانان، ماهیگیران و صیادان و اولین جنبش اجتماعی برنجکاران در این منطقه شکل گرفته، که البته بعدها دیگر ادامه نیافته، اما حالا جایگاه و نقش این اصناف در حوزه مشارکت اجتماعی کجاست ؟!
این‌مسوول بر لزوم برنامه‌ریزی درست در راستای طرح آمایش شهرستانی و منطقه‌ای تاکید کرده و افزود : باید شاهد حضور در صحنه و بیان مطالبات زنان، بازاریان، اصناف و اقشار مختلف در فعالیت‌های اجتماعی بوده، چرا که منطقه‌ی خمام در بسیاری امور آغازگر و پیشگام بوده و با تحقق شهرستان‌شدن نیز باید این مساله تداوم یافته و از وضعیت ایستا به سمت وضعیتی پویا حرکت نماید.
جلالی با اذعان به اینکه مسوولان باید نقدپذیری لازم را داشته و روحیه انتقادپذیری خود را بالا ببرند، گفت : عرصه اجتماعی و سازندگی ما عرصه نقادانه نبوده، بلکه عرصه توجیه‌گرانه بوده، که اگر اینگونه نبود حالا باید ۱۰۰ سال از ژاپن جلوتر می‌بودیم. این‌موضوع نشان می‌دهد دنیای نقد را وارد رفتار و کنش اجتماعی خود نکرده و به عبارتی مشارکت جمعی را در این عرصه اجتماعی تبیین ننموده‌ایم.
وی با بیان اینکه در کشور ما همه انتظار دارند که دولت همه‌ی امور را به‌تنهایی انجام دهد، در حالی که مردم جوامع توسعه‌یافته با دولت برای اجرایی شدن امور مشارکت می‌کنند، ادامه داد : خمام با شهرستان شدن باید بتواند در مقایسه با دیگر شهرستان‌های شمالی حرف تازه و ویژگی‌های شاخص و برجسته‌ای از خود نشان بدهد، که این‌مهم بر لزوم مشارکت مردم و اندیشه‌ورزی دلالت دارد.
سعید جلالی در ادامه به انجام پیگیری‌های لازم برای رفع موانع و مشکلات پیش‌روی شهرستان شدن خمام اشاره کرد و گفت : بلافاصله پس‌از برطرف شدن اشکالات مطروحه، کار را به صورت جدی آغاز نموده و طرح نهایی را با امضای عبدالرضا رحمانی‌فضلی «وزیر کشور» به دولت ارسال خواهیم نمود تا مورد بررسی قرار گیرد، چرا که رحمانی‌فضلی نیز در آخرین تماس خود در خصوص موضوع شهرستان شدن خمام پیگیر بوده است.
وی با ابراز امیدواری از اینکه طرح نهایی شهرستان‌شدن خمام در سال جاری به دولت ارسال گردد و بتوانیم با جدیت از طرح مذکور دفاع نماییم، خاطرنشان کرد : با توجه به حجم امور و اولویت‌های دولت نمی‌توان زمان دقیقی برای تحقق شهرستان شدن وعده داد، هرچند امیدواریم هرچه زودتر این اتفاق رقم بخورد.

به گزارش خمام‌نیوز، سرپرست بخشداری خمام، شهردار خمام، ۴ عضو حاضر از مجموعه‌ی شورای شهر و امام جمعه خمام از جمله مسوولین بخش بودند که در دفاع از شهرستان شدن خمام به سخن پرداختند و موضوع تبدیل بخش خمام به شهرستان، تبدیل دهستان چوکام به بخش، ایجاد بخش فرشکی «با تقسیم دهستان فعلی چوکام به دو دهستان چوکام و فرشکی» و همچنین تبدیل روستای بالامحله چوکام به شهر از جمله موضوعات مطرح شده برای ارتقاء تقسیمات خمام در جلسه‌ی مذکور بود.


دیدگاه شما چیست ؟!