خمام - جولان تبلیغاتی برخی از داوطلبین شورا با ایجاد گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی
ویژه
یادداشت /

جولان تبلیغاتی برخی از داوطلبین شورا با ایجاد گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی

هرچند به نظر می‌رسد شورای پنجم عرصه‌ی رقابت مدعیان بسیاری باشد، اما بیشتر بودن تعداد اعضای گروه‌های هواداران نمی‌تواند ملاک مناسبی برای موفقیت یا عدم موفقیت یک داوطلب در انتخابات پیش رو باشد.

سه شنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲ KHNA52783

پیش از آغاز رسمی تبلیغات و با نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات در ۲۹ اردیبهشت‌ماه، داوطلبین بسیاری اقدام به ایجاد کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی نموده و گاهاْ با عضو کردن بدون اجازه‌ی شهروندان، اقدام به تبلیغ له یا علیه نامزدها به ویژه در انتخابات شوراها می‌کنند.
این گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی که اغلب با بهره گیری از عنوان «حامیان مردمی» اقدام به تبلیغ برای داوطلبین انتخابات شوراهای اسلامی مستقل، وابسته یا تحت ائتلاف می‌کنند، تلاش دارند که در عرصه‌ی فضای مجازی گوی سبقت را از سایر داوطلبین ربوده و با عضو کردن افراد بیشتر، محبوبیت فرد داوطلب را به رخ دیگران بکشند.
ترک کردن گروه‌های تلگرامی از سوی مردم نیز تلاش تقریباً بیهوده‌ای است، چرا که بلافاصله به عضویت گروه یا کانال دیگری در می‌آیند یا امکان بازگردان مجدد آنها به گروهی که از آن خارج شده‌اند میسر خواهد بود، که جلوگیری از این رفتار نیازمند مسدود کردن شخص دعوت کننده به گروه یا تغییر در تنظیمات حریم خصوصی تلگرام است.

حضور بیش از ۳۵۰ داوطلب انتخابات شوراهای شهر و روستا در بخش خمام که برخی از آنان از کانال یا گروه‌های تلگرامی برخوردار هستند، فضای رقابتی گسترده‌ای را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است.
این روزها بسیاری از شهروندان به نوعی درگیر تب و تاب پنجمین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده و در این میان هر کاندید مستقل یا وابسته‌ای درصدد است تا بتواند رای بیشتری را کسب کند، که در این راه متاسفانه شاهد استفاده‌ی برخی حامیان داوطلبان از راهکارهای افزایش غیر واقعی اعضا هستیم که به نوعی فضا سازی رسانه‌ای به جهت بزرگ جلوه دادن جمعیت هواداران تلقی می‌گردد.

اما آنچه که در این بین توسط بعضی از داوطلبین و هواداران آنها بصورت عامدانه یا غیرعامدانه مورد غفلت واقع شده ورود زود هنگام به عرصه تبلیغات انتخاباتی است. به هرحال هرگونه تبلیغات چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی ممنوع و خلاف قانون بوده و نکته قابل تأسف آن است که عده‌ی محدودی از افراد که قرار است با انتخاب مردم به عنوان نماینده مردم در شورا نقش ایفا نمایند، خودشان این روزها قانون را سرلوحه کار خود قرار نداده‌اند.
از سوی دیگر فضای باز تبلیغاتی این اجازه را به برخی از داوطلبین انتخاباتی داده تا با طرح شعارهای گوناگون سعی در جذب آراء مردم داشته باشند، و این درحالیست که بسیاری از شعارها خارج از حیطه وظایف شورای شهر است.

هرچند به نظر می‌رسد شورای پنجم عرصه‌ی رقابت مدعیان بسیاری باشد و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته شبکه‌های اجتماعی به ویژه تلگرام و اینستاگرام در انتخابات پیش رو نقش قابل ملاحظه‌ای برجای خواهد گذاشت، اما بیشتر بودن تعداد اعضای گروه‌های هواداران نمی‌تواند ملاک مناسبی برای موفقیت یا عدم موفقیت یک داوطلب در انتخابات پیش رو باشد.


موضوع : انتخابات
http://khna.ir/52783

دیدگاه شما چیست ؟!